bös eller alger? (med bilder)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frida.L
    • December 2010
    • 164

    bös eller alger? (med bilder)

    Hej

    Börjar med länken till bilderna http://burmese.se/akvarium/ och en liten förklaring vad det är ni ser på bilderna.

    På bild 1 ser man hygrophila polysperma med vad som ser ut att vara ett bösigt (skräpigt) blad, längre ner kan man även se förstörda/håliga blad

    Bild 2 – svärdplanta, kanske inte säger så mycket dock för bilden blev inte den bästa...

    Bild 3 – här ser man svärdplantan lite bättre längst ner i bild, den är liksom lite ”räfflig”. Man kan även se små ”kluster” av alger på bakrutan. Samt skräpiga och förstörda blad på hygrophila polysperma.

    Bild 4 – mer hygrophila polysperma

    Bild 5- Vallisneriorna med toffsalger/penselalger. Man kan även se att också de bladen är ganska tunna och har hål i sig.

    Och nu till saken;
    Har ett tag nu trott att mitt innefilter inte var tillräckligt kraftigt eftersom växterna bli väldigt bösiga (skräpiga) men har nu efter noggrannt studerande börjat fundera på om det inte alls är bös som lägger sig på bladen utan någon form av alg.

    Våra vallisnerior har toffs/penselalger på sig och växer väldigt långsamt men för ett tag sen trodde vi inte ens att vi hade några kvar men det fanns tydligen lite rötter kvar som de började växa från. Men vallisneriorna var de första växterna som fick alger, och där är det tydligt att det är alger (toffs/penselalger).

    Vi köpte hygrophila polysperma för att vi behövde något tåligt och snabbväxande och växer snabbt gör det, får ansa ca en gång varannan vecka. På bladen började vi dock se vad jag trodde var bös pga en för klen pump men nu är jag inte så säker på att det är det som är problemet (har dessutom köpt ny pump med mer filter och mer flås). De har även tappat bladen längst ner och de bladen har blivit bleka. Tänkte att de inte fick tillräckligt med ljus så har köpt reflektorer också. Men det hjälper inte, bladen har nu även börjat få prickar och hål (som går att se på bilderna)

    Svärdplantan ser lite sliten ut, syns bäst på den bilden där man bara ser svärdsplantan i nederkant av bilden.

    Crinumen har avstannat helt, tidigare växten den på längden men nu står det stilla.

    Till saken hör att vi har vissa växter som typs på toppen, våra gallerblad växer och växer och det kommer skott/nya blad flera gånger i veckan. Nu har det även kommit en blomknopp på den stora gallerbladsplantan. Vår anubias barteri verkar också trivas bra och har två stycken blommor.

    Karet är på 120L och kör 25-30% vattenbyten en gång i veckan och enkeldos PMDD (ingen CO2 i någon form). I fiskväg har vi 2 stycken pansarmalar, 2 ancistrus, 2 botior och 6 glödbandstetror.

    Det jag tänker är att växterna har någon form av brist och funderar därför på att dubbla dosen PMDD? Har även funderingar på att göra mindre/inga vattenbyten på ett tag, efter att ha läst den här tråden http://www.zoopet.com/forum/showthre...=142744&page=1

    Är i dagsläget inte sugen på att köra CO2 i någon ”seriös” form, har Easy Carbo ståendes här hemma men har inte använt framförallt pga tidigare dåliga erfarenheter av den som står att läsa om här http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=145248 och även om EC ska vara bra mot toffsalger så är det ju mindre snällt mot Vallisneria och med tanke på att det är på dem toffsalgerna sitter så känns det lite lönlöst, då kan jag ju bara dra upp dem rakt av liksom...

    Men min första fråga är ju – är det bös eller alger?

    Är som vanligt tacksam för alla svar jag får!

    Edit: Karet har varit igång i ca 14 månader, det här problemet började för ca 2 månader sen.
    Senast redigerad av frida.L; 28 March 2011, 19:08.
  • Salamader
    • August 2010
    • 99

    #2
    Jag har haft liknande problem och jag tror det är en alg. Vanligtvis kommer ju dessa i ett nystartat kar men jag fick mina efter ca 6 mån, ungfär samtidigt som jag började med pmdd. Min lösning blev 5 st otocinclusar som har rensat upp bladen så de skiner.

    Kommentar

    Arbetssätt...