Lite växtfrågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefan.peterson
    • February 2007
    • 165

    #16
    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Förnya stängelväxterna: riva ut det täta buskaget, spara topparna. Plantera om topparna, påbörja trimning till buskage igen när de tagit sig. Efter ett gäng trimningar till buskage är det så tätt att det blir ljusbrist, ansamlingsplats för mög åssevidare. Finns säkerligen en del bilder på nätet hur växtakvarister trimmar växterna, annars finns det i Amanos böcker också. Det klipps HÅRT - en nytrimmad burk ser rent ut sagt för jäklig ut...

    Hilsen,

    /P
    Får man skjuta in en fråga här eller riskerar det att vara lite off-topic ?
    I alla fall: Patrik du säger trmmas hårt. Jag har för mig att defdac ngn gång talat om att det måste finnas en viss biologisk massa, dvs tillräckkigt mycket växter, för att både uppnå balans och co2 svettning. Själv trimmar jag bort ca ½ 10 liters spann var 14 dag, vilket kanske motsvarar ca 20% av växtmassan. Anser du/ni att det finns ngn gräns i dessa sammanhag när man trimmar för hårt, bortsett från det estetiska ?!
    //stefan.peterson

    Kommentar

    • frida.L
      • December 2010
      • 164

      #17
      Ursprungligen postat av defdac

      Jag vill nog påstå att Anubias är den i särklass svåraste växten att hålla totalt algfri, möjligtvis tillsammans med Lileaopsis, i direktljus. Däremot går det om man placerar den skuggigt. Inte för att den trivs bättre där utan därför att algerna inte trivs där..
      Hmm... tvivlar inte en sekund på vad du skriver defdac för du är mer än kunnig men funderar bara på varför min anubias är det enda som inte har alger på sig? Har brunalger, penselalger och trådalger överallt men vår anubias är än så länge inte drabbad. Lite OT kanske men ville bara få känna att det är något som fungerar i mitt kar nu trots allt...

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        . Anser du/ni att det finns ngn gräns i dessa sammanhag när man trimmar för hårt, bortsett från det estetiska ?!
        Absolut. Det är nog här det är bra att ha lite gröna fingrar eller iaf erfarenhet vad som funkar. Trimmar man bort väldigt mycket så att ljusinfallet ändras markant så kan det bli ganska stor risk för att alger triggas. Samtidigt kan vissa växter må oerhört bra av att klippas ner rejält. Ludwigia arcuata är ett exempel på en växt som ofta blir fantastiskt fin om man orkar vänta på att den växer upp igen.

        Det hela beror även på hur växten mår innan trimmning. Har den rejäl fart kommer den förmodligen igen väldigt snabbt också, men är det en växt som kämpar med tillvaron får man ofta vänta väldigt länge på nya skott och att den får upp växtmomentum igen.

        Att köra ner allt längs fotknölarna är ingen bra idé om man inte kan lägga en massa växter på ytan så att akvariet är rejält skuggat tills de nya skotten vuxit upp någon decimeter.

        men funderar bara på varför min anubias är det enda som inte har alger på sig? Har brunalger, penselalger och trådalger överallt men vår anubias är än så länge inte drabbad.
        Det är imponerande! Jag själv har precis lyckats med detsamma, men min Anubias står under mitt största buskage av snabbväxare och plantorna har blivit rejält stora vilket är en fördel eftersom växten då ofta får ett jäkla växtmomentum. Anubias kanske är lite som Javaormbunkar och Bolbitis - när dom väl blivit så stora så dom kan kallas "moderplantor" är det inget som stoppar dom. Dom växer ruggigt snabbt då och håller sig väldigt algfria.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • slade
          • May 2010
          • 159

          #19
          Väldigt intressant att följa trådar som denna. Tycker det finns alldeles för lite info att tillgå vad gäller växter.

          Finns det några vettiga böcker man kan inhandla om växter? Då tänkter jag inte bara på artbeskrivningar utan hur de ska skötas över tiden (plantering, ansning, gödning m.m.). Jag har letat men inte hittat något.
          450 L SA
          80 L SA

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Ursprungligen postat av slade
            Väldigt intressant att följa trådar som denna. Tycker det finns alldeles för lite info att tillgå vad gäller växter.

            Finns det några vettiga böcker man kan inhandla om växter? Då tänkter jag inte bara på artbeskrivningar utan hur de ska skötas över tiden (plantering, ansning, gödning m.m.). Jag har letat men inte hittat något.
            Jag gillar personligen böcker väldigt bra, men just på den biten finns det nog inte mycket som slår nätet och artbeskrivningar mm.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #21
              Ursprungligen postat av slade
              Väldigt intressant att följa trådar som denna. Tycker det finns alldeles för lite info att tillgå vad gäller växter.

              Finns det några vettiga böcker man kan inhandla om växter? Då tänkter jag inte bara på artbeskrivningar utan hur de ska skötas över tiden (plantering, ansning, gödning m.m.). Jag har letat men inte hittat något.
              Jag har följande båda böcker som jag rekomenderar:
              Kasselmann: Aquarium Plants
              Tropica: Aquarium Plants (Produktkatalogen!)
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • slade
                • May 2010
                • 159

                #22
                Ursprungligen postat av petnym
                Jag har följande båda böcker som jag rekomenderar:
                Kasselmann: Aquarium Plants
                Tropica: Aquarium Plants (Produktkatalogen!)
                Hur ser innehållet ut i dessa då? Tropicas har jag mer uppfattat som en presentation av sortimetet snarare än skötseluppgifter och erfarenheter av att ha dem över tiden. Kasselman känner jag inte till.
                450 L SA
                80 L SA

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  Båda är relativt inriktade på artpresentation. Det finns ingen sådan bok du efterlyser är jag rädd.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    • July 2010
                    • 1072

                    #24
                    Jag känner inte heller till någon bok om långtidsskötsel av växter. En rätt bra bok kring förökning av växter är den numera föråldrade "Akvarieväxter" av Gerhard Brünner.

                    Instämmer annars med defdac i det med att det kan vara känsligt hur mycket växter man river ut/trimning.

                    Hilsen,

                    /P
                    Bara döda fiskar flyta medströms

                    Kommentar

                    Arbetssätt...