Bruna växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pita
    • June 2007
    • 90

    Bruna växter

    Det var nu 3 v sedan jag startade upp mitt akvarium igen. Sedan ett par dagar har växterna blivit fula. Bladen har blivit bruna på javaormbunkarna och en svärdplanta har fått tunna partier/hål på bladen. För 2 dagar sedan la jag i en dos växtnäring som jag blev rekommenderad på DM. Lysrören är relativt nya. Min fråga är nu, hur lång tid tar det att få bukt med växterna efter att jag började med växtnäring? Tacksam för svar!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Växter som köps i affärer brukar vanligtvis vara odlade ovan vattenytan, och dessa blad klarar oftast inte ett liv under vatten helt plötsligt. Men oroa dig inte, det kommer nya blad som är omställda för ett liv under vatten så dina plantor kommer troligen att få fart igen.
    En annan orsak till din Svärdsplantas skada kan vara ifall du har Ancistrus i karet, de kan massakrera svärdsplantor ganska duktigt, och är tyvärr inte så mycket att göra något åt då det inte beror på födobrist.

    Att växterna redan skulle visa på näringsbrist tror jag inte så mycket på, men det är ändå inte fel med att göda dem. Kolla även in PMDD som är en billig och bra gödning för växterna.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • pita
      • June 2007
      • 90

      #3
      Stort tack för det svaret! Hoppas på att det vänder! Än en gång, tack!

      Kommentar

      Arbetssätt...