Nöjd med PMDD

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #16
    Mm, det finns en najs artikel om ett fantastiskt akvarium i gamla tidskriften Akvariet. Tror killen som hade karet hette Ronny? Stor öppen växtburk iaf - han körde övermatning med flingfoder, för växternas skull. Stämmer att Walstad gör det också. Då är vi iaf inne på ett av alla sätt att mata växterna, och ju fler som är med på att växterna inte funkar utan näring, desto bättre.

    Kapten Zoom,
    det du får från grund-PMDD är kalium, kväve, fosfor och mikroämnena. Med magnesiumsulfat som tillägg får du dessutom magnesium och svavel. Trots tillsatt PMDD så är det inte allt vad växterna behöver, det saknas väte, syre, kol och kalcium - det räknar man med finns i akvariet. Kol är värt en mycket lång utvikning, men jag nöjer mig här med att konstatera att ett normalt sällskapsakvarium är kolbegränsat ur växternas synvinkel. I ett verkligt växtakvarium tillsätter man koldioxid för att ge växterna kol, plus att det finns "flytande kol", t ex Easy Carbo. Det är inget mystiskt i detta, inget hokus pokus. Bara ett sätt att mata växterna, att ge dem vad de behöver för att växa.

    Hilsen,

    /P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 26 March 2011, 06:12.
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • play
      • March 2009
      • 14

      #17
      Ska starta ett akvarium inom kort hoppas jag. Vet inte så mycket om PMDD än, men ska man köra med det redan i början eller ska man vänta? Hur länge?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Mm, det finns en najs artikel om ett fantastiskt akvarium i gamla tidskriften Akvariet. Tror killen som hade karet hette Ronny? Stor öppen växtburk iaf - han körde övermatning med flingfoder, för växternas skull. Hilsen,

        /P
        Ja Ronny Stolt var en av dom som jag vet brukar köra med flingor som växtgödning
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

          #19
          Ursprungligen postat av play
          Ska starta ett akvarium inom kort hoppas jag. Vet inte så mycket om PMDD än, men ska man köra med det redan i början eller ska man vänta? Hur länge?
          Kör med PMDD från början, men lägg dig på halva dosen eller tom mindre. Se till att det finns några snabbväxande växter i akvariet, och inkörningsperioden kommer att funka fint. Byt iaf 20-25 procent vatten i veckan, det kan göra en hel del.

          Kjell,
          nu blir jag ju impad av mitt eget minne... ...jag var ju bara en knatte på den tiden!! Men no worry, mitt minne ger mer anledning till oro än förnöjsamhet.

          Hilsen,

          /P
          Bara döda fiskar flyta medströms

          Kommentar

          • Midde
            • August 2008
            • 250

            #20
            Mina växter får mat av akvarieinnevånarnas avföring och urin samt av deras mat. Ett biologiskt kretslopp
            Det är fult att inte ha akvarium

            Kommentar

            Arbetssätt...