Nöjd med PMDD

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    Nöjd med PMDD

    Jag måste bara skriva av mig litet så här på lönefredag och allt. Jag har använt PMDD i 3 veckor nu och jag märker påtaglig skillnad. Växterna har stärkts upp, de får nya blad, anubias blommar. De nästan glänser litet om dem.

    Så jag är helnöjd så långt. Jag kör med 50% vattenbyten veckovis, ibland 2 ggr per vecka.

    Tack!
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Jepp, det händer lite när man matar växterna också... *s*
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • Kapten Zoom
      • January 2011
      • 814

      #3
      Bör också nämnas att jag använde ordinarie växtnäring innan, men växterna trivdes inte alls. Nu är akvariet ganska nystartat så det kan bero på det, men jag tycker mig se påtaglig skillnad sen jag började med dessa tre vätskorna som blandas ihop i en mystisk formula.
      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #4
        Mm, är akvariet nystartat och du körde med en kommersiell gödning så tillsatte du förmodligen enbart mikronäring. En del andra ämnen växterna behöver finns inte med där, och i en nystartad burk tar de ett tag på sig att ackumuleras. Med PMDD tillsätter du även en del makroämnen. Annars är det inget mystiskt med det - växter behöver ett gäng ämnen för att växa. Saknas något växer de dåligt eller inte alls. Ger man växterna dessa ämnen så växer de. Grundteorin är busenkel.

        Hilsen,

        /P
        Senast redigerad av PatrikMalmo; 25 March 2011, 09:10.
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • Jonasroman
          • January 2011
          • 635

          #5
          Själv nöjd med själva växtsvaret. Provat i tre veckor kanske det är nu...ganska overkligt hur snabbt vissa växter växer....
          Tyvärr ser jag en samtidig ökad algväxt...om detta diskuteras...men jag tar det lugnt..jag är mest petig...det ser fint ut på lite håll

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            jag är med nöjd

            en vecka mellan tagningarna
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Kapten Zoom
              • January 2011
              • 814

              #7
              Jädrans så det växer!
              Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Mm, är akvariet nystartat och du körde med en kommersiell gödning så tillsatte du förmodligen enbart mikronäring. En del andra ämnen växterna behöver finns inte med där, och i en nystartad burk tar de ett tag på sig att ackumuleras. Med PMDD tillsätter du även en del makroämnen. Annars är det inget mystiskt med det - växter behöver ett gäng ämnen för att växa. Saknas något växer de dåligt eller inte alls. Ger man växterna dessa ämnen så växer de. Grundteorin är busenkel.

                Hilsen,

                /P
                Fast är det verkligen busenkelt - alldeles för många som har akvarium matar sina fiskar alldeles för mycket och då finns ju även dessa "macroämnen" i akvariet i överflöd. Tillför man ännu mer så blir det övergödning.
                Nåväl - jag vill på intet sätt förringa PMDD utan de som håller på med detta håller säkert koll på vattenvärdena och då är det ju bara positivt att använda det.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kapten Zoom
                  • January 2011
                  • 814

                  #9
                  Jag försöker hålla koll på mina värden och även matningen. De verkar bra vad jag kan se, dessutom är vattnet kristallklart och fiskarna ser pigga ut. Men osvuret är ju bäst såklart.

                  Och som sagt är jag minst sagt osäker på vilka ämnen man trycker ned i burken med denna PMDD. Dock verkar det funka så vitt jag kan se.
                  Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    alldeles för många som har akvarium matar sina fiskar alldeles för mycket och då finns ju även dessa "macroämnen" i akvariet i överflöd.
                    N och P kanske, men inte mer exotiska makroämnen som Kalium och Magnesium.

                    Du kan säkert hitta en skön matmix där fiskarna pruttar en massa sådant här också, och den vore optimal att använda i akvarier där man vill förlita sig helt på en mer ekologisk balans, som Walstads koncept med få/inga vattenbyten.

                    PMDD blir först märkbart i akvarier med ganska rikligt med vattenbyten, säg 20-40% vb i veckan, där uppbyggnaden och mineraliseringen av fiskskit/överbliven mat aldrig hinner med innan den städas bort.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      • July 2010
                      • 1072

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Fast är det verkligen busenkelt - alldeles för många som har akvarium matar sina fiskar alldeles för mycket och då finns ju även dessa "macroämnen" i akvariet i överflöd. Tillför man ännu mer så blir det övergödning.
                      Nåväl - jag vill på intet sätt förringa PMDD utan de som håller på med detta håller säkert koll på vattenvärdena och då är det ju bara positivt att använda det.
                      Det jag menar med grundteorin och busenkelt är att växterna behöver mat. Får de inte mat så växer de dåligt eller inte alls. Får de mat så växer de. På vilket sätt man matar växterna samt hur mycket kan diskuteras, där finns många olika varianter. Min poäng är att en del inte helt är med på att växterna också behöver käk. Klassiker är just påståendet: mina växter funkar inte. Fråga: matar du växterna då? Svar: behövs det? Det är där jag är med grundteorin, det är inte självklart för alla.

                      Många köper växter, stoppar ned dem i burken och förväntar sig att de ska växa utan att man gör något alls för dem. En del enkla växter funkar också så, men en del andra gör det inte. En del enkla snabbväxare funkar så i tre-fyra månader, sedan stuntar de pga näringsbrist (ofta mikro). Nu pratar jag om helt normala sällskapsakvarium, utan CO2, ingen extrem växtmassa och hyfsad fiskbelastning. Med små enkla medel kan man hålla en hel del växter i bra skick även där. Inget hokuspokus, man bara matar växterna lite också. Det är roligare att lyckas med akvarium än att misslyckas... *s*

                      Hilsen,

                      /P
                      Senast redigerad av PatrikMalmo; 25 March 2011, 11:41.
                      Bara döda fiskar flyta medströms

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Fråga: matar du växterna då?
                        Glömde säga att det var en grymt bra frågeställning, för det drar igång kugghjulen däruppe i huvudet. Inom vanlig trädgård är det ju ganska uppenbart t ex.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          • July 2010
                          • 1072

                          #13
                          Jo, det är just det. Börjar man med en sådan basicfråga så sätter det igång kuggarna. Det är ju självklart i många andra sammanhang med växter, men just med akvarieväxter så "ska väl de inte behöva något extra"?

                          Trist nog är det många butiker som är verkligt dåliga på detta, finns omvittnat i hur många trådar/frågeställningar som helst.
                          Senast redigerad av PatrikMalmo; 25 March 2011, 11:46.
                          Bara döda fiskar flyta medströms

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Det jag menar med grundteorin och busenkelt är att växterna behöver mat. Får de inte mat så växer de dåligt eller inte alls. Får de mat så växer de. På vilket sätt man matar växterna samt hur mycket kan diskuteras, där finns många olika varianter. Min poäng är att en del inte helt är med på att växterna också behöver käk. Klassiker är just påståendet: mina växter funkar inte. Fråga: matar du växterna då? Svar: behövs det? Det är där jag är med grundteorin, det är inte självklart för alla.

                            Hilsen,

                            /P
                            Förr gjorde man faktiskt så - dvs matade växterna. Jag har hört flera föredrag av erfarna växtexperter (som visat upp foton på sina kanonsnygga växtakvarium) och när de tyckte att deras växter behövde lite mer näring så matade de lite extra med fiskarnas flingfoder

                            Sedan är väl problemet snarare idag att folk i regel har för mycket fisk i sina akvarier, för lite växter (i alla fall snabbväxande) och matar för mycket.

                            Men som sagt jag har absolut inget emot PMDD och det är alldeles utmärkt i akvarier där innehavaren har koll på värdena, sköter akvariet och har tillräckligt med växter i akvariet
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Jag har hört flera föredrag av erfarna växtexperter (som visat upp foton på sina kanonsnygga växtakvarium) och när de tyckte att deras växter behövde lite mer näring så matade de lite extra med fiskarnas flingfoder
                              Tror det är exakt det Diana Walstad gör. Har för mig att hon matar växtakvarier med flingfoder - utan fisk.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...