Hjälp med alger!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sissi.
    • February 2010
    • 250

    Hjälp med alger!

    Behöver hjälp med alger jag har kämpat med länge nu, tyvärr kan jag inte lägga upp nå bilder det är nästan omöjligt att få med algerna med min mobilkamera.
    Jag kör med EC och pmdd, jag doserar en halvdos pmdd mitt i veckan och en fulldos vid vattenbyte.
    Jag är urusel på all kemi som sker i vattnet och vet inte om jag doserar rätt eller vad jag gör för fel. Lyset i mitt 125 liters är 2 st 28w t5 lampor (arcadia plant pro och sera brilliant daylight)
    Algerna jag har problem med är någon jäkla brun belägning som lägger sig på växterna och ruskar man på växterna lite så försvinner dom men kommer tillbaka lika snabbt! Något jag märkt är att när lampan sätts på förmiddagen så finns inte just dom bruna algerna men kommer sen mot kvällen, sen har jag nå mer grönare alg på rutan som beter sig lika dant som den bruna. Prick alger tror jag att dom heter finns också på bladen på växterna. Det är alla alger tror jag. Kan någon algkunnig människa hjälpa mig för jag har kämpat med dom länge nu nästan sen uppstart för ca ett år sen.
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #2
    Hur länge har akvariet varit i gång? Om det är nystartat ger sig snar algerna.
    Kan du lägga upp en bild på hela akvariet?
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • sissi.
      • February 2010
      • 250

      #3
      som jag skrev längst ner ca ett år så det är inte direkt nystartat, ska kanske tillägga att jag byter ca 30% vatten en gång i veckan.
      jag tror inte man kan se nå alger på en hel bild heller på långt avstånd ser det ganska bra ut men på nära håll inge bra, men jag kan försöka lägga upp en hel bild ändå med min fina mobilkamera så kan du se en helhetsbild iallafall. Men det får bli imorn för nu är det släckt.
      Senast redigerad av sissi.; 23 March 2011, 00:48.

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #4
        Ursprungligen postat av sissi.
        som jag skrev längst ner ca ett år så det är inte direkt nystartat, ska kanske tillägga att jag byter ca 30% vatten en gång i veckan.
        jag tror inte man kan se nå alger på en hel bild heller på långt avstånd ser det ganska bra ut men på nära håll inge bra, men jag kan försöka lägga upp en hel bild ändå med min fina mobilkamera så kan du se en helhetsbild iallafall. Men det får bli imorn för nu är det släckt.
        Ofta ser man mer på en helbild än en närbild. Om den inte är från ett mikroskop!

        Sedan tror jag inte det är så stort problem med alger om man inte kan se dom på bild
        Men man vet ju aldrig!
        Senast redigerad av bossep; 23 March 2011, 01:05.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • sissi.
          • February 2010
          • 250

          #5
          Jo då det är ett stort problem men på något vis fastnar det inte på min mobilkamera och som sagt det syns inte på långt håll, det är den här bruna belägningen som stör mig mest och prick algerna. men jag ska försöka ta en bild

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            som sagt det syns inte på långt håll,
            Då är det oftast inget att behöva vara orolig för. Alger är mycket vanligt i akvarier när man tittar så nära att en mobilkamera inte kan fokusera.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • sissi.
              • February 2010
              • 250

              #7
              nja men jag vet att jag inte sitter o fantiserar fram alger utan dom jag nämnde har jag problem med, förut hade jag även en tjock klump med nån grön alg mitt i växten men jag klippte ner den växten och hittils har den inte kommit tillbaka. Jag tog en bra när bild på en utav växterna men när jag skulle lägga upp den på sidan så vart den förstorad och det blev bara en ända stor gröt av bilden, man kunde inte se nåt tyvärr. bild kommer iallafall senare idag.

              Kommentar

              • sissi.
                • February 2010
                • 250

                #8
                Nu har jag försökt och tagit lite bilder, men man kan inte se ordentligt pågrund av ljuset tror jag det bruna på sessi floran syns inte ordentligt.
                [URL=http://forumbilder.se][IMG]http://forumbilder.se/images/050201182820P0e23.jpg

                [url=http://forumbilder.se][img=http://forumbilder.se/images/eb0201183105P4839.jpg



                Hoppas länkarna funkar nu, jag har värkligen försökt ta bra bilder men med min mobilkamera går det inte men på den sista bilden kanske ni kan se något luddit på bladen och även på vallisineran. (stavningsfel) Någon hjälp?

                Kommentar

                • sissi.
                  • February 2010
                  • 250

                  #9
                  Två länkar funka inte försöker igen.
                  [URL=http://forumbilder.se][/URL

                  Kommentar

                  • sissi.
                    • February 2010
                    • 250

                    #10
                    Måste säga att karet har blivit bättre sen jag började dosera pmdd två gånger i veckan istället för en, jag började med det nyligen strax innan jag skrev i det här inlägget.

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Ursprungligen postat av sissi.
                      Måste säga att karet har blivit bättre sen jag började dosera pmdd två gånger i veckan istället för en, jag började med det nyligen strax innan jag skrev i det här inlägget.
                      Som jag ser det har du inga algproblem. Snyggt akvarium! Med den växtmassan så blir det nog bra med dubbeldos PMDD tror jag. Ge dig sedan lite tid och njut av ditt fina akvarium! En taktik kan vara att slå i dubbeldos NO3 och PO4 direkt efter vattenbte och sedan dubbel dos Micro+ mitt i.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • sissi.
                        • February 2010
                        • 250

                        #12
                        Tack så mycket! Jag visste att du skulle säga att det inte är nå alger Men prickalger har jag gått om på rutorna och på en del växter, vad kan jag göra åt dom? Och ingen tanke vad det är för brunt slem som lägger sig på sessi floran på eftermiddagen, det finns där jag lovar, det ville inte vara med på bild ordentligt bara. Och det är något ludd som sticker ut på dom mer långsamväxande växterna, på tex anubiasen och vallisineran, det liksom täcker växterna så jag har svårt att tro att dom kan få något ljus på sig. Detta ville inte fastna på bild ordentligt. För typ 2 veckor sen hade jag en stor jäkla grön slem klump mitt i sessi floran eller vad den heter, som jag klippte ner och tog bort, den gick inte att missa. Men den har inte kommit tillbaks som tur är.
                        Senast redigerad av sissi.; 31 March 2011, 08:01.

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Om du slutar att se algerna som ett problem utan som något nyttigt och tänker så här.
                          Algerna och växterna tar upp massor med grejer som annars skulle försämra mitt vatten. De ser också till att en bra syrenivå håls i akvariet och en bra balans uppstår. När växterna tar sig så kommer algerna att sluta föröka sig. Då kommer de gamla att dö bort och nya kommer inte att bildas så lätt, så länge mitt vatten är stabilt. Så skrapa rent framrutan så du kan njuta av ditt fina akvarie. Algerna fixar resten själva.
                          Håll ett öga på de nya bladen som kommer det borde bli mindre alger på dessa då är du på rätt väg.
                          Det bruna slemmet är troligtvis kiselalger. De kommer att försvinna med tiden. Du kan ju försöka suga upp det när du byter vatten så går det hela fortare.
                          Tålamod är akvaristens bästa botemedel mot det mesta.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • sissi.
                            • February 2010
                            • 250

                            #14
                            Ursprungligen postat av bossep
                            Om du slutar att se algerna som ett problem utan som något nyttigt och tänker så här.
                            Algerna och växterna tar upp massor med grejer som annars skulle försämra mitt vatten. De ser också till att en bra syrenivå håls i akvariet och en bra balans uppstår. När växterna tar sig så kommer algerna att sluta föröka sig. Då kommer de gamla att dö bort och nya kommer inte att bildas så lätt, så länge mitt vatten är stabilt. Så skrapa rent framrutan så du kan njuta av ditt fina akvarie. Algerna fixar resten själva.
                            Håll ett öga på de nya bladen som kommer det borde bli mindre alger på dessa då är du på rätt väg.
                            Det bruna slemmet är troligtvis kiselalger. De kommer att försvinna med tiden. Du kan ju försöka suga upp det när du byter vatten så går det hela fortare.
                            Tålamod är akvaristens bästa botemedel mot det mesta.



                            Ok, Tack för hjälpen det uppskattas när någon tar sig tid att svara! Ska försöka att ha tålamod, känns som jag har bråkat med algerna sedan start.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...