PMDD förstört mina växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • filip.akerberg
    • January 2010
    • 37

    #46
    Ursprungligen postat av bossep
    Lite synd att din tråd blev något helt annat. Jag tror nog vi skall kunna hjälpa dig på traven lite.
    Kan du ge svar på en del frågor så kanske det blir lite lättare?
    Hur länge har akvariet varit i gång?
    Hur länge har du haft växterna?
    Vad tillsätter du förutom PMDD?
    Hur stort är akvariet?
    Vad har du för filter?
    Har du kommunalt vatten?
    Hur ofta byter du vatten och hur mycket?


    Snyggt akvarium förresten!
    *skratt* ja så mycket debatt trodde jag inte det skulle bli.. men det är ju himla skoj att få massa tips och att det skapar lite diskussion!

    Karet har varit igång sedan september (typ)
    Växterna har varit på plats sen sept-oktober
    Tillsätter inget annat än PMDD
    Ett litet sött på 140 liter är karet
    Har ett Eheim proffesionalfilter
    Kommunalt vatten stämmer.
    I och med bubblet så har vattnet dunstat rätt fort så jag fyller på nångång i månaden.
    Den där bubbelstenen har jag dock tagit bort nu

    Det är helt ok, har dock en rot jag vill sänka ner.. den är dock så pass svårsänkt så den strå fortfarande i en spann på toaletten

    Tacksam för alla tips...

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #47
      Använder du pmdd utan vattenbyten (fylla på är inget byte)?
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #48
        Ursprungligen postat av VisualDarkness
        Använder du pmdd utan vattenbyten (fylla på är inget byte)?
        Reagerade också på det. Testa med delvattenbyten. 20 -50% i veckan så lir nog både fiskar och växter gladare.
        Kan du få bort klor eller kloramin ur kranvattnet är det en stor fördel.
        Gör du rent ditt filter? Om så hur?
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

          #49
          Ursprungligen postat av defdac
          Egentligen undrar jag samma sak, för precis i början när jag började med PMDD och CO2 så tyckte jag att tillväxten på algerna kunde trottlas ganska perfekt med hur mycket KH2PO4 man tillsatte. Dvs mer likt PMDD-uppsatsen av Sears-Conlin 1996 än Tom Barrs fosfatagnostik anno 2000+

          Får nog dra i 5 ppm fosfat och se vad som händer ikväll..
          Mm, det är här skon klämmer för mig också. Jag accepterar ju testerna och argumenten som finns, att många uppenbart kan tillsätta fosfat i mängder utan att det blir alger - men det funkar inte så för mig. Kikade inom Barrs sajt och grävde fram nyhetsbrevet om fosfor, och det är tydligen också testat i burkar utan CO2. Well, "problemet" har inte hög prio hos mig, men det ligger och skaver i baknacken. En vacker dag återvänder jag till det och testar lite mer.

          Bosse,
          så här skriver Barr om relationer mellan N/P (klippt från ett nyhetsbrev, betalsajt):

          Redfield
          The Redfield ratio is often cited as 16:1 N:P, but this is an atomic ratio, not a mass ratio which many often confuse. 16 atoms of Nitrogen (atomic mass= 14 g/mole) for each atom of Phosphorus (atomic mass= 30.97 grams/mole). If this ratio is converted into mass: 16 atoms x 14 g/mole of N = 224 grams of N: 1 atom x 30.97 g/mole = 30.97. Now the mass ratio is: 224grams N/30.97 grams P = ~7:1. Not 16:1 atomic ratios.

          Annars instämmer jag i det som skrivits ovan, delvattenbyten är oftast bra. Pytsa inte bara i nytt vatten för det som dunstar.

          Hilsen,

          /P
          Senast redigerad av PatrikMalmo; 23 March 2011, 00:48.
          Bara döda fiskar flyta medströms

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #50
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Mm, det är här skon klämmer för mig också. Jag accepterar ju testerna och argumenten som finns, att många uppenbart kan tillsätta fosfat i mängder utan att det blir alger - men det funkar inte så för mig. Kikade inom Barrs sajt och grävde fram nyhetsbrevet om fosfor, och det är tydligen också testat i burkar utan CO2. Well, "problemet" har inte hög prio hos mig, men det ligger och skaver i baknacken. En vacker dag återvänder jag till det och testar lite mer.

            Bosse,
            så här skriver Barr om relationer mellan N/P (klippt från ett nyhetsbrev, betalsajt):

            Redfield
            The Redfield ratio is often cited as 16:1 N:P, but this is an atomic ratio, not a mass ratio which many often confuse. 16 atoms of Nitrogen (atomic mass= 14 g/mole) for each atom of Phosphorus (atomic mass= 30.97 grams/mole). If this ratio is converted into mass: 16 atoms x 14 g/mole of N = 224 grams of N: 1 atom x 30.97 g/mole = 30.97. Now the mass ratio is: 224grams N/30.97 grams P = ~7:1. Not 16:1 atomic ratios.

            Annars instämmer jag i det som skrivits ovan, delvattenbyten är oftast bra. Pytsa inte bara i nytt vatten för det som dunstar.

            Hilsen,

            /P
            Var det från barrreport.com? Konstigt att jag inte sett det i så fall! skall kolla med min kalkylator. Tom brukar ha rätt!
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #51
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Bosse,
              så här skriver Barr om relationer mellan N/P (klippt från ett nyhetsbrev, betalsajt):

              Redfield
              The Redfield ratio is often cited as 16:1 N:P, but this is an atomic ratio, not a mass ratio which many often confuse. 16 atoms of Nitrogen (atomic mass= 14 g/mole) for each atom of Phosphorus (atomic mass= 30.97 grams/mole). If this ratio is converted into mass: 16 atoms x 14 g/mole of N = 224 grams of N: 1 atom x 30.97 g/mole = 30.97. Now the mass ratio is: 224grams N/30.97 grams P = ~7:1. Not 16:1 atomic ratios.

              Annars instämmer jag i det som skrivits ovan, delvattenbyten är oftast bra. Pytsa inte bara i nytt vatten för det som dunstar.

              Hilsen,

              /P
              Mailade dig min kalkylator.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Kapten Zoom
                • January 2011
                • 814

                #52
                Jag måste erkänna att jag inte hänger med i alla turer kring detta.

                Kan jag använda PMDD utifrån anvisningarna som kommer med Peter Hacks PMDD och byta 50% i veckan? Det verkar fungera hittills, men i ärlighetens namn har jag inte en aning vilken sörja jag pytsar ned i akvariet.

                Kanske borde man släppa det här och återgå till lugnare vattenbyten och litet vanligt växtgödning. Att algerna växer på rutor och slangar kan jag skriva under på, men det kanske har helt andra orsaker?
                Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #53
                  Kör på! "Vanlig växtgödning" blir i slutändan bara en (ofta) mindre kraftfull sådan till ett högre pris.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    • July 2010
                    • 1072

                    #54
                    Ursprungligen postat av Kapten Zoom
                    Kan jag använda PMDD utifrån anvisningarna som kommer med Peter Hacks PMDD och byta 50% i veckan? Det verkar fungera hittills, men i ärlighetens namn har jag inte en aning vilken sörja jag pytsar ned i akvariet.

                    Kanske borde man släppa det här och återgå till lugnare vattenbyten och litet vanligt växtgödning. Att algerna växer på rutor och slangar kan jag skriva under på, men det kanske har helt andra orsaker?
                    En bra grund är att om det funkar så fortsätt med det du gör. PMDD enligt anvisningarna samt med 50% vb i veckan ger växterna bra villkor. Återgå till annan gödning gör ingen stor skillnad, det är samma ämnen du pytsar i. Undantag möjligen kväve och fosfor. Du kan dra ned på vb om du vill, men dosera då också mindre PMDD. Har du inte extra koldioxid, så kan du också dosera mindre PMDD. Vad jag har märkt så funkar normala akvarium bra med enbart mikrogödning samt kaliumnitrat, KNO3.

                    Bosse,
                    jepp, från barrreport.com. Kika under "Newsletters" och brevet "Phosphorous" (för alla andra, det är en medlemssajt där det kostar pengar att vara med - den är dock en av få sajter som är väl värd pengarna om man är intresserad av växter/växtakvarium).

                    Hilsen,

                    /P
                    Bara döda fiskar flyta medströms

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #55
                      Jag tycker det är märkligt att ingen reagerar på Filips bilder i den här tråden utan fortsätter debattera som yra höns.

                      Bilderna visar ingen påtaglig algförändring och en gnutta glesare Cryptocoryner som mycket väl kan vara "naturlig avgång" så att säga.

                      Kan jag använda PMDD utifrån anvisningarna som kommer med Peter Hacks PMDD och byta 50% i veckan?
                      Ja. Såg du Filips bilder? Verkade dom skrämmande, eller går du bara på titeln och förvirrade anti-PMDD:are som knappt testat PMDD i den här tråden?

                      Jag måste erkänna att jag inte hänger med i alla turer kring detta.
                      Det beror på att det är minst två stycken i den här tråden som tror att dom kan väldigt mycket om PMDD, men som knappt aldrig testat det, och skapar debatter om ovidkommande saker som blir jävligt förvirrat.

                      Geee mig tiiips
                      Förutsatt 0 vattenbyten: Dosera bara PMDD när du ser att nya toppskott ser bleka ut. Hint: Dina växter har inte bleka nya toppskott och inte ens Anubiasen har prickalger på sig.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Kapten Zoom
                        • January 2011
                        • 814

                        #56
                        Hej, jag måste instämma i att det inte går att se någon som helst skillnad på bilderna.

                        Det jag märkt är att jag fått mer brunt gucka på växtbladsspetsarna. Men det kan lika gärna bero på att jag lämnade bort min fina 20 cm gibbiceps. Mina ancistrus måste börja växa till sig snart. Tycker dock inte de surplar på bladen lika mycket som gibbin gjorde, de pillar mest på gruset och plastbåten.
                        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #57
                          Det jag märkt är att jag fått mer brunt gucka på växtbladsspetsarna. Men det kan lika gärna bero på att jag lämnade bort min fina 20 cm gibbiceps.
                          Ok.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • filip.akerberg
                            • January 2010
                            • 37

                            #58
                            Ursprungligen postat av Kapten Zoom
                            Hej, jag måste instämma i att det inte går att se någon som helst skillnad på bilderna.

                            Det jag märkt är att jag fått mer brunt gucka på växtbladsspetsarna. Men det kan lika gärna bero på att jag lämnade bort min fina 20 cm gibbiceps. Mina ancistrus måste börja växa till sig snart. Tycker dock inte de surplar på bladen lika mycket som gibbin gjorde, de pillar mest på gruset och plastbåten.
                            Hur kan du säga att du inte ser någon som helst skillnad på bilderna...?
                            Kanske inte de allra bästa bilderna men man ser klart och tydligt att det är mycket glesare mellan blad och i stam. Kolla igen

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #59
                              Filip, ligger jag på din ignorelist eller? Du har inte svarat på ett enda inlägg jag gjort eller mitt pm.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • filip.akerberg
                                • January 2010
                                • 37

                                #60
                                Ursprungligen postat av defdac
                                Filip, ligger jag på din ignorelist eller? Du har inte svarat på ett enda inlägg jag gjort eller mitt pm.
                                Neeej, sorry! Bra tips.. även om diskussionen spårade ut lite, kanske dumt trådnamnsval.
                                Det var bara så mycket information och mycket av det fattade jag inte ett ord av

                                Idag har jag gjort vattenbyte och hävt i lite mer PMDD, ska bli spännande att se vad som sker.
                                Tips på växter?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...