PMDD förstört mina växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • filip.akerberg
    • January 2010
    • 37

    PMDD förstört mina växter

    För några veckor sedan tillsatte jag PMDD till karet för att få växterna att blomstra, nu några veckor efter så har de börjat dö ut eller helt enkelt bli fåbladiga och mycket mindre. Jag håller mig exakt till det ska ska tillsätta. Började med att stenen började bli mörk.. sedan så började växterna "skabba" sönder. Fiskarna har i alla fall inte tagit skada så jag undrar vad som skett.

    Kan någon tipsa om nåt oerhört bra växtnäring man kan fylla på innan växterna försvinner helt, och är det nån som har sådan här erfarenhet av PMDD...?
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    #2
    Hej!

    Enda problemet jag har haft med PMDD var att mina vallisnerior ruttnade bort. Nu använder jag Easy Carbo och Profito och allting växer.

    Hälsningar
    Jennifer

    Kommentar

    • Robban81
      • October 2005
      • 27

      #3
      har du fått någon form av algblommning kanske!
      blir de en hinna av alger på växterna så får ju inte växterna något ljus och dör!

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        vad har du för ljus? tillsätter du nån kolkälla? att bara köra med PMDD hjälper oftast itne.
        jag kör med PMDD, Co2 och väldigt mycket ljus o det fullkomligt expolderar med mina växter. skulle jag ta en bild var 10 min skulle man kunna se hur det växer.

        Kommentar

        • filip.akerberg
          • January 2010
          • 37

          #5
          Ursprungligen postat av jenmad
          Hej!

          Enda problemet jag har haft med PMDD var att mina vallisnerior ruttnade bort. Nu använder jag Easy Carbo och Profito och allting växer.

          Hälsningar
          Jennifer
          Jag ska prova EasyCarbo om jag hittar i djuraffären. Tycker ändå det är märkligt att alla växter verkar ha tagit skada av PMDD...

          Kommentar

          • filip.akerberg
            • January 2010
            • 37

            #6
            Ursprungligen postat av hannesc
            vad har du för ljus? tillsätter du nån kolkälla? att bara köra med PMDD hjälper oftast itne.
            jag kör med PMDD, Co2 och väldigt mycket ljus o det fullkomligt expolderar med mina växter. skulle jag ta en bild var 10 min skulle man kunna se hur det växer.
            Co2... nåt tips om var man köper det?
            Har rätt bra ljus tycker jag.
            Vågar man köra mer PMDD?

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #7
              Jag kan slå vad om en hundring att PMDD inte skadade växterna direkt. Skulle gissa på tre scenarios:
              1. Saker i ett akvarium sker långsamt och det här är fördröjda effekter från tidigare dåliga förhållanden.
              2. Växterna satte in turbon när de plötsligt fick mat och slukade upp den, med andra ord kommer de lära sig en lagom nivå.
              3. Någon växtart reagerade mycket snabbare än andra lite trögare och blev övermäktig i konkurrensen under nya förhållanden.

              Om något är sant överlämnar jag till kunniga som Defdac, Haack, borrep etc.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • Jonasroman
                • January 2011
                • 635

                #8
                Ja..det ger mig en smula vatten på min kvarn. Kan det möjligen vara så att pmdd gett dig alger. Du skriver att stenen mörknat, det är ju algväxt. Pmdd, läs nitrat, utan tillräckligt med växter och koldioxid kan enligt min tro ge alger. Nitrat är ett gödningsmedel även för alger. Det stämmer säkert att pmdd kan ändå paradoxalt ge mindre alger men då borde det ske i kombination med snabbväxare o koldioxid..det är min enkla tro. Har ingen stor erfarenhet personligen ännu mer än att jag också sett en ökning av algerna när jag började med pmdd..som jag tror beror på att jag hade för lite snabbväxande växter. Jag har dock koldioxid så jag tänker köra konceptet fullt ut ett tag i alla fall.

                Skall tilläggas att den korta tid jag körde koldioxid o bara profito..bubblade växterna i alla fall och inga alger. Vi får se vilken regim jag till slut anammar.

                Vi läser här o var att pmdd/co2 skall funka "jämnt"..men jag tror att ibland finns fler faktorer vi inte känner till..inget kar är det andra likt.
                Senast redigerad av Jonasroman; 20 March 2011, 21:17.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Lägg gärna upp lite bilder på växterna så kan vi se dels om det är övervattensväxter och dels om det är näringsbrister och vilka det är.

                  Berätta gärna även hur du blandade ihop lösningarna (hur mycket av varje pulver i hur mycket vatten osv).

                  Ja..det ger mig en smula vatten på min kvarn. Kan det möjligen vara så att pmdd gett dig alger. Du skriver att stenen mörknat, det är ju algväxt. Pmdd, läs nitrat, utan tillräckligt med växter och koldioxid kan enligt min tro ge alger.
                  Nej det ger dig inte vatten på din kvarn eftersom alla växtakvarister i hela världen använder PMDD. Du kan ju även gärna få förklara hur näringen skulle fungera enbart på alger men göra så att växterna dör..

                  PMDD är inget mirakelmedel. Det är precis samma komponenter som finns i alla komersiella gödningar med undantaget att man tagit bort urea/ammonium och ersatt med kaliumnitrat.

                  De ämnen PMDD består av köps direkt från Econova som är en av de största producenterna av agrikulturell gödning i Sverige och jag tror bönderna i Sverige skulle bli ganska upprörda om näringen dom gödslar med skulle döda deras skördar..
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • filip.akerberg
                    • January 2010
                    • 37

                    #10
                    Här är FÖRE och EFTER bilder


                    FÖRE;



                    EFTER;

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      • October 2002
                      • 604

                      #11
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      ........ skulle jag ta en bild var 10 min skulle man kunna se hur det växer.
                      hmmmm..... Kan du göra det? Vore intressant o se!
                      Wilhelm
                      Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                      www.ciklid.org www.aquafish.info

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Jag hade nog tänkt mig något brutalare med tanke på att du ville dra så stora växlar som att PMDD dödat dina växter..

                        Cryptocoryne är känsliga för förändringar i vattnet. Dom kan smälta nästan helt vid stora förändringar och låter man rotsystemen ligga och fundera lite över tillvaron så kommer dom igen - med råge.

                        Kör på med PMDD som vanligt och beskriv gärna hur du gör vattenbyten och göder. I akvarier utan CO2 kan det ta 1-2 månader innan du börjar se effekten av PMDD.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          luftpumpen driver ju ut co2 ur vattnet och det hjälper ju till att döda växterna så ta gärna bort den.

                          Kommentar

                          • Jonasroman
                            • January 2011
                            • 635

                            #14
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Lägg gärna upp lite bilder på växterna så kan vi se dels om det är övervattensväxter och dels om det är näringsbrister och vilka det är.

                            Berätta gärna även hur du blandade ihop lösningarna (hur mycket av varje pulver i hur mycket vatten osv).


                            Nej det ger dig inte vatten på din kvarn eftersom alla växtakvarister i hela världen använder PMDD. Du kan ju även gärna få förklara hur näringen skulle fungera enbart på alger men göra så att växterna dör..

                            PMDD är inget mirakelmedel. Det är precis samma komponenter som finns i alla komersiella gödningar med undantaget att man tagit bort urea/ammonium och ersatt med kaliumnitrat.

                            De ämnen PMDD består av köps direkt från Econova som är en av de största producenterna av agrikulturell gödning i Sverige och jag tror bönderna i Sverige skulle bli ganska upprörda om näringen dom gödslar med skulle döda deras skördar..
                            Defdac..du tolkar du inte lite för mycket igen i mitt inlägg. Självklart tar både växter o alger upp pmdd gödningen. Det är det jag menar, att i detta specifika fall göds både växter o alger men algerna får en fördel o tar över. Kanske pgr av kolbrist o kanske pgr av för lite snabbväxare.

                            Precis som du säger, pmdd är ingen rocket science. Och detta i kombination med det faktum att alger också gillar nitrat..gör att det finns väldigt många fler faktorer till varför vissa kar har alger o andra inte än bara konceptet pmdd, stora vartenbyten o koldioxid.
                            Det kan röra sig om störd bakterieflora, för lite växter eller fel växter kanske?..för hög halt av vissa salter?..GH, KH...för mkt icke nedbrytbara organiska substanser?..

                            Vår vän kanske inte alls skall göda med n o p?...
                            //

                            Nu till Till trådskaparen o hans fråga: hyr mkt fisk har du? Matar du mkt? Vilken färg har vattnet? Kör du aktivt kol ibland?

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Det är det jag menar, att i detta specifika fall göds både växter o alger men algerna får en fördel o tar över.
                              Titta på bilderna.. Det är inga alger som tagit över..

                              Men visst har du rätt. Ofta reagerar specifikt trådalger lite snabbare än växterna när man rätar upp näringsnivåerna beroende lite på hur instabilt akvariet är när man börjar med PMDD.

                              Och detta i kombination med det faktum att alger också gillar nitrat..gör att det finns väldigt många fler faktorer till varför vissa kar har alger o andra inte än bara konceptet pmdd, stora vartenbyten o koldioxid.
                              Växter har alltid nitrat reduktas på plats medans alger måste bilda det, om jag förstått det rätt. Växter behöver kväve. I stora lass. Alger har alltså potentiellt mycket svårare att använda nitrat och nitrat triggar inte algblommningar som ammonium gör - vilket gör att nitrat är det enda och bästa alternativet.


                              Den faktorn du letar efter är ammonium som kommer trigga sporer om du som du säger senare har störd bakterieflora, för lite växter, fosfatbegränsade växter, GH-begränsade växter eller helt enkelt generellt näringsbegränsade växter.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...