Nystartat pmdd och alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    #61
    Ursprungligen postat av defdac
    Jo precis. Peroxisom tror jag att jag kallade det, men peroxidaser låter betydligt mer korrekt 8)

    Kommer dessverre inte ihåg om jag precis bytt lysrör eller liknande. Däremot är det lätt att framkalla ett liknande fenomen med väteperoxid som sagt. Det såg precis likadant ut som när jag sprayat toffsalger med 3% väteperoxid i akvariet.
    intressant...för det är ju exakt det som sker med väteperoxid..det bildas syre, o vatten..antagligen i en toxisk koncentration.

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #62
      Jag har precis detta fenomen, algerna bubblar så man kan tro att stenarna är luftstenar. Sedan faller de av. Jag har börjat fundera på "agent orange" fenomentet. dom växer helt enkel ihjäl sig. Det var länge sedan jag lekte med väteperoxid men det vore värt att testa.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #63
        Stod I duschen och tänkte på ingenting då kom det ni skriver in i mitt huvud. Syre och alger är nog ingen bra kombination! Jag ser/har sätt det över allt men aldrig tänkt på det.


        Ett par exempel. Vid ett par källor har jag sätt en otrolig tillväxt av Lyngbya wollei, en trådformande cyanobakterie. Detta vatten var extremt rent och Lyngbyan växte bara precis där vattnet bubblade upp. Ett par meter nedströms växte ingenting.


        Jag satte i nya omrörare i en Tilapia dam med grönvatten och algerna försvann mer eller mindre.


        Mitt akvarium med omvänt bottenfilter tar vattnet vid ytan och trycker ned syrerikt vatten i botten.
        Jag mätte syrehalten och det var saturerat i hela kolumnen. Ingen synlig cirkulation och inga (kanske lite) alger. Men jag matar med en hel del alger.


        Vad som talar emot är att alger växer på stenar i strömmande vatten.


        Hur som helst borde vi nog fundera mer på detta! Kan det vara så att med bra gödning producerar våra växter så mycket syre så de kväver algerna? Tänker på Jonas och defdacs diskussion om att simma i sin egen skit!
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Jonasroman
          • January 2011
          • 635

          #64
          Ja....där är jag som sagt benägen att backa lite på det jag tidigare ifrågasatte..i alla fall i supersaturerade nivåer kanske syre kan vara skadligt...men, vän av ordning frågar sig då..varför tar växterna inte stryk på samma sätt...kanske så att dessa har bättre enzymsystem, peroxidaser, att ta hand om för mkt oxiderande substanser. Ett sätt för naturen att begränsa algväxt kanske?...
          Detta med att stenar o annat under kraftig cirkulation får mer alger har jag också noterat..särskilt tydligt i saltvattrn med så stark cirkulation. Men det är inte kobtradiktivt, för där handlar det nog bara om att befrämja gasutbytet runt algen, dvs transportera dit nytt koldioxid, o bort med överskott av syret! Så en kraftig cirkulation borde tvärtom göra algen tåligare för den supersaturerade miljön, eftersom syret "spolas" bort o ersätts med vatten med lägre syrgashalt.

          Nu får man ju lust att sno med sig en syrgastub från sjukan o testa i ett litet system att gasa ner syrgas rakt på olika små algkolonier respektive växtkolonier....men det borde väl Barr ha gjort...
          Har någon nån länk till barr där...för sa inte defdac att han spånat runt detta med syre o alger?...
          Senast redigerad av Jonasroman; 28 March 2011, 17:11.

          Kommentar

          Arbetssätt...