Komplett Co2 System...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #16
    beror nog på vilken controler man använder. men en vanlig enkel controler klipper bara strömen till magnetventilen. som en timer fast med ph.

    man kan ha ph controlen i så man ser ph så som du säger dock. det hade jag. tills jag kom att den drog ström o tog bort den.
    (betalar fan över 900:- i månaden på elen i min 2a bara. jävla akvarium... :P )

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #17
      Ursprungligen postat av ApeviaX
      Nej det har du rätt i, men tänkte det kunde va skönt att kunna reglera pH lite och därmed skapa lite mer "stabila" värden samt leka med möjligheten att kanske trigga en del fiskar till lek med hjälp av rätt pH och en schysst inredning.
      Visst kan du hålla ett lite stabilare ph med en controller men det är stabilt nog om du kör utan och den behövs inte för att trrigga lek på fiskar, den kan däremot gå sönder och gasa ihjäl dina fiskar om du har otur

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2878

        #18
        Ursprungligen postat av ApeviaX
        Här fanns det en del att välja på ser jag, ska titta runt lite så kommer jag bomba med fler frågor snart

        Vad är skillnaden på ställsystem och modulsystem? Antar att modulsystem är mer flexibla att bygga med del för del?

        Nicke
        Enda skillnaden jag kan se är att i det ena fallet är magnetventilen omonterad och man får själv montera den på slangen efter regulatorn. Inte så praktiskt.
        När det gäller kontroller så är det ju behändigt ifall man vill styra mot ett visst pH. Annars blir det att testa sig fram med bubbeltakt och klockströmbrytare. Kan vara ett trixande innan man fått det rätt.
        Vid delvattenbyten så gör kontrollern också sitt för att justera tillbaka pH till börvärdet medans systemet med klockströmbrytare och bubbeltakt bara "mal på" om man säger så.
        Risken att något går sönder finns ju alltid, även klockströmbrytare och magnetventil. När det gäller kontrollern är det bra att inte ha för hög bubbeltakt så att den inte "står och klipper" hela tiden. Då är ju inte heller risken så stor ifall något skulle fallera som styr CO2.

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          #19
          Ursprungligen postat av hannesc
          beror nog på vilken controler man använder. men en vanlig enkel controler klipper bara strömen till magnetventilen. som en timer fast med ph.

          man kan ha ph controlen i så man ser ph så som du säger dock. det hade jag. tills jag kom att den drog ström o tog bort den.
          (betalar fan över 900:- i månaden på elen i min 2a bara. jävla akvarium... :P )

          900, det var mkt för mig med till jag flyttade till en lägenhet med kallhyra, vi har iunder vintern haft elräkningar på mellan 2.500 - 3.600 det är DYRT!

          Men pH controller är ju inget måste så oavsett kommer den inte införskaffas direkt, och hittar jag bara rätt bubbeltakt etc. så kanske den aldrig kommer hit

          Just nu vill jag bara få bra koll på Co2, hur det funkar vad som behövs och vilket system (komplett eller "i delar") som är mest prisvärt och med bra kvalité för ev. "utbyggnad" när större kar kommer etc.


          Nicke
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          Arbetssätt...