Komplett Co2 System...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Komplett Co2 System...

    Hej

    Jag letar efter ett komplett "startpaket" för Co2 till mina akvarieväxter.

    Önskar följande:

    Co2 Flaska
    Nålventil
    Backventil
    Magnetventil
    Tryckregulator
    Reaktor
    pH-Controller
    Slang för Co2


    Säg gärna till om något av detta är mer eller mindre nödvändigt och om ev. komplettering av något som jag kanske missat behövs alternativt om något av ovanstående ej behövs.


    Har aldrig använt mig utav Co2 vare sig trycksatt eller genom mäsk.

    Men vill ha ett komplett system som går att "bygga ut" när större akvarier införskaffas, man skall alltså ex. kunna byta flaska (annat märke om så är, så storlek på "halsen" och gägning måste passa) slangar ska kunna bytas likväl reaktor och alla andra delar om så behövs.


    Så finns det något "universal" startkit, kanske ev. något av de nedan länkade seten funkar som start?
    Lite feedback angående kvalité på de olika seten, lagom dyra eller för dyra? Billigare att "plocka ihop" lösa delar själv?

    Aqua Medic Co2

    Eheim Co2

    Nicke
    Senast redigerad av ApeviaX; 19 March 2011, 12:15.
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    du behöver en magnetventil också

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      du behöver en magnetventil också
      Okej, ska lägga till det till listan, har bara skrivit upp de prylar jag har hört talas om, sen vet jag inte vad alla saker är bra för och hur de funakr eller ska kopplas ihop, antar att iaf de här kompletta seten innehåller ett kopplingsschema?

      Några tips om ev. paket eller lösa delar Hannes?


      Nicke
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        jag köpte mitt lite varstans. visa delar på blocket. en annan på tradera. så jag har inget bra tips så
        men ett annat tips är att det är lika bra att köra på en relatvit stor tup co2 på en gång. 2 kg minst säger jag. för det kostar mer eller mindre lika mycket att fylla en halvkilostub som det kostar att fylla en 6 kg.

        sen ska det kopplas så här

        regulator-nålventil-magnetventil-backventil-bubbelräknare-reaktor.
        sen är ju frågan om du vill koppla det till en ph-controler. kan tycka att det ibland är onödigt. jag håller koll med dropptester istället å låter magnetventilen gå på en vanlig timer.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2887

          #5
          Här finns ju en del att välja på:

          Kan man använda extern reaktor kopplat till ytterfilter är detta att föredra. Då kan man även klara att förse större kar med CO2. Större flaska typ brandsläckare går att komplettera med i efterhand.

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            #6
            Ursprungligen postat av hannesc
            jag köpte mitt lite varstans. visa delar på blocket. en annan på tradera. så jag har inget bra tips så
            men ett annat tips är att det är lika bra att köra på en relatvit stor tup co2 på en gång. 2 kg minst säger jag. för det kostar mer eller mindre lika mycket att fylla en halvkilostub som det kostar att fylla en 6 kg.

            sen ska det kopplas så här

            regulator-nålventil-magnetventil-backventil-bubbelräknare-reaktor.
            sen är ju frågan om du vill koppla det till en ph-controler. kan tycka att det ibland är onödigt. jag håller koll med dropptester istället å låter magnetventilen gå på en vanlig timer.

            Okej, det är en del prylar som ska dit

            Detta set då?



            Nicke
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              #7
              Ursprungligen postat av Sleaper
              Här finns ju en del att välja på:

              Kan man använda extern reaktor kopplat till ytterfilter är detta att föredra. Då kan man även klara att förse större kar med CO2. Större flaska typ brandsläckare går att komplettera med i efterhand.
              Här fanns det en del att välja på ser jag, ska titta runt lite så kommer jag bomba med fler frågor snart

              Vad är skillnaden på ställsystem och modulsystem? Antar att modulsystem är mer flexibla att bygga med del för del?

              Nicke
              Senast redigerad av ApeviaX; 19 March 2011, 12:37.
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                ser skitbra ut! ser ut som det jag har typ. o jag är nöjd med mitt

                före efterbild på kuben bara för att. en vecka mellan tagningarna
                Bifogade filer

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  #9
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  ser skitbra ut! ser ut som det jag har typ. o jag är nöjd med mitt

                  före efterbild på kuben bara för att. en vecka mellan tagningarna

                  Nice, då kanske grunden för Co systemet går att lägga ganska snart, antar btw att du menar setet från aquaristic som du gillade?

                  Sjuk skillnad på en vecka, kör du PMDD där också?

                  Nicke
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    PMDD- göder 2 ggr veckan. co2 och vansinnigt mycket ljus. 4 st 24W rör och en metallhalogen på 250W så 346W rakt ner i kuben .

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      #11
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      PMDD- göder 2 ggr veckan. co2 och vansinnigt mycket ljus. 4 st 24W rör och en metallhalogen på 250W så 346W rakt ner i kuben .

                      Haha jaa då förstår jag att det är fart, jag kommer ha 4x 39 W T5 + dubbeldos PMDD torrmix och även Co2 så fort cashen finns och jag vet vad som ska beställas både i Co2 och ljusväg, egen ramp eller inte...

                      Nicke
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

                        #12
                        En ph-controller är absolut inte nödvändigt

                        Kommentar

                        • ApeviaX
                          • December 2005
                          • 1531

                          #13
                          Ursprungligen postat av Fuzzop
                          En ph-controller är absolut inte nödvändigt
                          Nej det har du rätt i, men tänkte det kunde va skönt att kunna reglera pH lite och därmed skapa lite mer "stabila" värden samt leka med möjligheten att kanske trigga en del fiskar till lek med hjälp av rätt pH och en schysst inredning.
                          ApeviaX
                          Archocentrus multispinosus
                          "Vattensamlingen"
                          X-Aquatic

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            ph controlen ändrar ju inte ph utan håller bara koll på vad det är för ph o stänger av co2 om den skulle bli för låg. jag pumpar i massor med co2 i min kub men ph håller sig runt 6,4-6,6 hela tiden.

                            så jag tror inte du kommer kunna "reglera" ph fram o tillbaka

                            Kommentar

                            • ApeviaX
                              • December 2005
                              • 1531

                              #15
                              Ursprungligen postat av hannesc
                              ph controlen ändrar ju inte ph utan håller bara koll på vad det är för ph o stänger av co2 om den skulle bli för låg. jag pumpar i massor med co2 i min kub men ph håller sig runt 6,4-6,6 hela tiden.

                              så jag tror inte du kommer kunna "reglera" ph fram o tillbaka
                              Okej, har fått för mig att jag läst att man kan ställa in controllern att man vill ha ex. 6,5 pH och då skulle Co anläggningen trycka i mer Co för att bibehålla den nivån, hur som helst inte så viktigt det var mest en tankte som kom upp när jag svarade på det förra inlägget om jag ska vara ärlig. Så egentligen är jag väll kanske lite nyfiken på att ha en digital mätare så jag enkelt kan se vilket pH karet håller


                              Nicke
                              ApeviaX
                              Archocentrus multispinosus
                              "Vattensamlingen"
                              X-Aquatic

                              Kommentar

                              Arbetssätt...