Pmdd o alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    Pmdd o alger

    Jag har testat min första dos med pmdd..eftersom jag ännu inte har enormt mkt växter samt att dessa inte till fullo satt fart valde jag halv dos.
    Jag kör koldioxid.
    I någon mån såg jag ökat bubbel från växterna men framför allt mer alger direkt!
    Alger gillar också nitrat o såklart fosfat..så min fundering är att om detta pmdd koncept skall funka så behövs kanske en rätt bra växtmassa...som kan ta hand om den doserade nitraten. Annars kommer de ju algerna till godo istället o dessa tillväxer. Hela grejen e ju att växterna skall triggas av nitrat. Dessa slukar då ammonium som i sin tur gör det tufft för algerna. Men pmdd gödning utan mkt växter eller bra fart på dessa kommer ju innebära att nitraten blir kvar i vattnet o växterna växer inte för det. Då finns där både nitrat o ammonium o algerna stormtrivs.
    Jag är inte än särskilt imponerad av pmdd konceptet o tänker avvakta o bara dosera mikrogödning tills växtmassan ökat. När växtmassan är större o framför allt visar på ordentlig tillväxtpotential...då skall jag prova pmdd igen.
    Det skall nämnas att när jag körde bara mikrogldning tilö koldioxiden bubblade växterna i alla fall o inte en alg!...
    Senast redigerad av Jonasroman; 18 March 2011, 00:44.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    mina alger försvann när jag börja göda med PMDD. växterna konkurerade ut algerna. i med mer snabbväxande växteri karet så ska du se att det ordnar sig.

    Kommentar

    • Jonasroman
      • January 2011
      • 635

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      mina alger försvann när jag börja göda med PMDD. växterna konkurerade ut algerna. i med mer snabbväxande växteri karet så ska du se att det ordnar sig.
      Ja..du har nog rätt. Jag har inte tillräckligt med växter som är så att säga målorganet för pmdd

      Kommentar

      • toggaj
        • November 2009
        • 220

        #4
        Ursprungligen postat av hannesc
        mina alger försvann när jag börja göda med PMDD. växterna konkurerade ut algerna. i med mer snabbväxande växteri karet så ska du se att det ordnar sig.
        Jag har liknande erfarenhet. Sedan jag började med pmdd tillsammans med co2 växer det mycket
        bra och de algproblem jag hade tidigare har försvunnit nästan helt.

        Kommentar

        • Bobby
          • March 2002
          • 351

          #5
          Har du uppgraderat ljuset i samband med att du började göda med PMDD?
          Om du gjort det kan det vara anledningen till att algerna börja växa.
          Liten växtmassa i ett växtakvarium är alltid svårare än stor växtmassa.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Ofta reagerar algerna på förändringar, främst ammoniummässigt - men kan även reagera på ljus och skillnader i nivåer på andra näringsämnen.

            Kör stabil PMDD-dosering tills du asymptotiskt nått ditt målvärde och växterna börjat fylla i så kommer du se markant avtagande av algmängden.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Vill du testa ärligt så ska du köra mer än en enda fulldospuls och göda enligt recepten som alla växtakvarister lyckas bra med. Inte något eget hitte-på eftersom du då inte kommer kunna säga ett smack om hur PMDD fungerar när det används på det sättet det var gjort för.

              Framförallt ska du testa att göda enligt Estimative Index med *allt* och inte hålla på och skruva fram och tillbaks på olika nivåer efter vad hobbytest eller din intuition säger - för det kan jag berätta inte kommer leda till annat än algkaos sett över en längre tidsperiod..
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              Arbetssätt...