Problem med riccia flutians.... :S

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • madelajn
    • March 2011
    • 34

    Problem med riccia flutians.... :S

    Hej!

    Har riccia flutians som flyter i mina akvarier och det växer blad på ytan som bara blir fler och fler. Själva mossan växer inte men bladen blir nästan fler och fler för varje gång jag tittar på dem...

    Hur får jag väck bladen utan att ta med mig hela mossan också... Vill ju behålla mossan.


    Hade tänkt näta fast den på någon sten och rot sen någon dag...

    Mvh Madde
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    bind fast den med fiskelina o sen klipp den så den itne blir för hög

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      #3
      blad? vadå för blad? mina växer som tusan men ja ser inga blad nånstans. bara en himla massa mossa.
      en bild skulle verkligen uppskattas här =)
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • madelajn
        • March 2011
        • 34

        #4
        Fick reda på precis att "bladen" inte tillhör riccian utan att det var andmat....

        Hur blir man av med det lättast? Kan jag binda det även fast där är lite andmat med också om jag tar väck det mesta först.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          andmat är en flytväxt. den ska flyta på ytan

          Kommentar

          • Mr J.E
            • June 2009
            • 276

            #6
            Madde menar nog att hon har andmat på ytan. Dock ska man vara medveten om att Riccian ändrar karakteristik beroende på om den växer emerged eller submergd. Emerged brukar den "veckla" ut sig mer medan submerged är den mer "trådig". Enda sättet att skilja på dem är att rensa och sedan som Hannes tipsar binda fast den på sten eller rot.
            Juwel Lido 120, "räkvasen"
            Juwel Vision 450, projektet!
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

            Kommentar

            • madelajn
              • March 2011
              • 34

              #7
              Kan man klippa sönder en nylomstrumpa och klä stenen med det eller måste det vara fiskelina?

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                fiskelina är väldigt bra då den inte syns när mossan växt till sig lite.

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  #9
                  Nylonstrumpan har för små hål för att mossan ska kunna växa igenom på ett smidigt sätt. Myggnät eller något liknande är bättre.

                  Det går bra att låta lite andmat sitta kvar i mossan när du binder ned den, eftersom andmat är en flytväxt kommer den att duka under så småningom.
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  Arbetssätt...