vad har jag gjort el vad gör jag för fel.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pernilla78
    • November 2010
    • 303

    vad har jag gjort el vad gör jag för fel.....

    ser ut som om på någon anubiasblad så börjar en liten svart kant komma..som svartalger el kanske tofs alger..vad gör jag för fel..fiskarna mår för övrigt bra men ja tror ja kan ha övermatat lite..kan de va en av orsakerna tror ni..gjort vattenbyte idag å tänkte dom får gå ett par dar utan mat..eller
    corydoras ancistrus äppelsnäckor
    segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
    310 L SA
    10 L nano räkkar med white pearl
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Göder du med något?
    Annars låter det inte som det är så farligt, vissa saker sker och måste ske med akvarium trots att man sköter det enligt konstens alla regler.
    Bland det största felet man ofta gör är att oroa sig i onödan,och på så sätt kanske skapar problem som egentligen inte skulle komma.
    Nu säger jag inte att just du oroar dig för mycket, men jag tror du kan luta dig tillbaka i fåtöljen och njuta mer av karet än vad du egentligen gör!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • pernilla78
      • November 2010
      • 303

      #3
      tack ansjo...näe ingen gödning men skulle vilja börja me lite pmdd å läste på Haacks sida att om man gör stora vattenbyten och inte har CO2 kan de lätt bli tofsalger..jaha..byter 1 gång i veckan nästan 1/3 som ja lärt mi..byter ja ut för mye vatten då tro..ja ska ju inte oroa mi men ja de ä ju mina xtra bebbar ju....men tack för dina svar
      corydoras ancistrus äppelsnäckor
      segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
      310 L SA
      10 L nano räkkar med white pearl

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Hur stora vattenbyten man gör beror på lite olika faktorer såsom fisklast, växtmassa, gödning osv, och mellan 20-30% är normalt.
        Att man kan få toffsalger vid stora vattenbyten och PMDD är att dessa alger gillar ett pH som åker lite upp och ner, och det gör de med dessa vattenbytena. ¨
        Men kör man en normaldos PMDD i veckan och byter 25% var vecka, och kanske 50% någon gång i månaden bör det inte bli en massa alger. Det kan vara en orsak till att din Anubias ser lite tråkig ut, att du behöver göda växterna så de blir lite gladare.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13119

          #5
          Ursprungligen postat av pernilla78
          ser ut som om på någon anubiasblad så börjar en liten svart kant komma..som svartalger el kanske tofs alger..vad gör jag för fel..fiskarna mår för övrigt bra men ja tror ja kan ha övermatat lite..kan de va en av orsakerna tror ni..gjort vattenbyte idag å tänkte dom får gå ett par dar utan mat..eller
          Anubias växter väldigt långsamt så placera den gärna i skuggan så får du mindre alger på den!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • pernilla78
            • November 2010
            • 303

            #6
            tackar killar...ska börja nästa vecka med första dosen pmdd så hoppas på lite mer grönska i djungeln..ha en go helg
            corydoras ancistrus äppelsnäckor
            segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
            310 L SA
            10 L nano räkkar med white pearl

            Kommentar

            • Nasso
              • November 2010
              • 719

              #7
              Jag har anubias i mitt 180L. En hel del alger på den. Inga alger på mina andra växter men de är betydligt mer snabbväxande. Tror det är väldigt vanligt med alger på denna växt.

              Någon som vet vad som händer om man rycker/klipper bort de blad som är mycket alger på. Kommer det att växa ut ett nytt blad på samma ställe?
              /Emil Andersson
              120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

              Kommentar

              • pernilla78
                • November 2010
                • 303

                #8
                va ja vet om anubias gör de inge om du knipsar av de "dåliga" bladen
                corydoras ancistrus äppelsnäckor
                segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
                310 L SA
                10 L nano räkkar med white pearl

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #9
                  Ursprungligen postat av pernilla78
                  tackar killar...ska börja nästa vecka med första dosen pmdd så hoppas på lite mer grönska i djungeln..ha en go helg
                  Utan co2 så får du inte vänta dig några underverk, 2-4veckor utan märkbar skildnad är inte ovanligt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...