Jobbig trådig grön alg tar över..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Föllförfisk
    • April 2010
    • 620

    #31
    Är det med andra ord ett råd att köra med Co2? Funkar EasyCarbo att testa med?

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #32
      Nej om du inte är väldigt intresserad av växter så ska du inte börja grejja med CO2 tycker jag personligen. Easy Carbo kan funka men det är fortfarande mest för att få rejäl fart på växterna så att dom kan börja skugga ut algerna. Bilden du visade först i tråden hintar lite om att det förmodligen aldrig kommer bli så mycket växter.

      Ett trick kanske skulle kunna vara att skaffa en ytväxt som breder ut sig riktigt snabbt. När algerna ger sig så börjar du plocka bort ytväxten så att växterna nere i akvariet kan börja jobba ordentligt.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Föllförfisk
        • April 2010
        • 620

        #33
        Jag gillar växter, men detta kar har liksom aldrig varit igång. Vad ÄR det för alg jag har då? Har ju belysning nog för Co2 iaf.. Inte ens anmaten tycks ta fart i det här karet, och värre ytväxt än den finns väl inte? Fattar inte vad som är så himla fel! Nu är det sjukt mkt mer alger än på bilderna jag lagt in. Till och med på håll ser rötterna rätt gröna ut.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #34
          Aha, ok. Då ska vi väl se till att få fart på växterna. Ljus har du i överflöd så det som fattas är sannolikt effekten av PMDD som kan ta lite tid utan CO2 som sagt. Lite is i magen där så lovar jag att dom snart hoppar igång.

          Att andmat inte funkar kan bero på fisk som käkar den eller för mycket ytrörelse.

          Algen är Staghorn som är lite speciell. Den blommar upp sjukt kraftigt vid urea/ammoniumsvängningar som uppkommer i instabila burkar som får bra med mat och fisklast. Det som är bra med den här algen är att den ofta försvinner nästan lika snabbt som den dök upp när allt rätar upp sig och man håller skötsel och gödning stabilt. Dosera alltid PMDD i exakt samma mängd efter varje vattenbyte och fippla inte omkring för mycket i bottnen.

          Se över filtermassan om den har kapsejsat, men skölj inte för noggrannt. Ta en hink med akvarievatten och skaka bara ur filterkorgarna och krama försiktigt ut skumfilterpatroner. Det ska bli relativt fritt från bös men inte kliniskt rent.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Föllförfisk
            • April 2010
            • 620

            #35
            Är det staghorn jag har?! Där ser man.. Kan erkänna jag vart lite dålig på o byta vatten regelbundet..Skärpt mig det sista. Algen har ju alltid funnits i det här karet, dvs snart ett år, med en omstart pga av flytt emellan. Ska kika igenom filtermaterialet, kanske byta ut ngt oxå..
            jag kan ju tro att guramisarna kan äta andmaten.. Ytrörelsen är väl inte superkraftig, men rör sig onekligen. Utblåset sitter några cm under ytan, blir tokig annars av skvalpet som blir. Imorrn blir det vattenbyta igen tror jag, ger Pmdd, som vanligt. Hur mkt av belysningen kan vara lagom? har senaste dagen haft 2*54w igång, och slumpat 30w. jag har ju sett lite skillnad på tillväxten så näringen gör ju lite nytta iaf.
            Attans att jag inte hittar kameran så jag kan ta kort! MÅSTE hitta den imorrn! letade förresten här i tråden, men såg inte jag lagt upp nån bild? Du kanske sett i nån annan tråd?

            Kommentar

            • Föllförfisk
              • April 2010
              • 620

              #36
              Du har sagt nåt i en anna tråd, det är troligen Oedogonium som jag har! Ser mkt likt ut på bilderna jag sett iaf!

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #37
                Du har sagt nåt i en anna tråd, det är troligen Oedogonium som jag har! Ser mkt likt ut på bilderna jag sett iaf!
                Aha, den förgrenar sig inte? Det förklarar även att den håller sig kvar. Det brukar inte Staghorn göra.

                Oodogonium är trist eftersom den gillar ungefär samma förhållanden som växter. Den är dock relativt känslig för skuggning och brukar placera sig på ickeskuggade ställen. Har man en massa flytande ogräs så brukar den sitta som en gegga i flytväxterna - som bara är att lyfta ur.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Föllförfisk
                  • April 2010
                  • 620

                  #38
                  Stäämmer bra, den sitter överallt där det är ljust, och den är nästan omöjligt att få bort från rötter/växter. Glaset går ju okej att få bort det på. men är det här en viss typ av grönalg? Jag gissar det är delvis fel att säga att jag har grönalg, det blir väl som att säga att jag har fisk i mitt kvarie, fast jag kanske har en specifikt guppy-akvarie? Hmm, hmm... vad gör jag då?! Haha! har sänkt ner tiden på lyset. Nu har jag nog en 7-8 tim.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...