Förhållande "naturlig N + P"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #31
    Jag tycker inte det här är hårklyverier alls faktiskt. Det har hittats ett samband mellan triggning av algers sexualitet och ammonium och ett skötselsätt som garanterar näringsnivåerna till växterna som gör att man kan göra helt fantastiska undervattensskapelser.

    Jag har inte sett något konkret i den här tråden som slagit hål på någon av dessa eller som varit användbart sett ur ett perspektiv där man vill odla algfria undervattensväxter.

    Destillerat vatten? Begränsande nitratnivåer där inte växter kan överleva? Övermatade växtfria akvarier med jättemycket ljus som ska gödas med PMDD? Tillväxthastigheter på alger istället för fokus på den viktigare exponentiella förökningen?

    Ni har verkligen försökt att applicera PMDD på väldigt konstiga och för akvarister oanvändbara områden, men jag lovar er att hålla er på banan =)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #32
      defdec,

      Som du så många gånger har sagt så tycker vi lika dant men ibland på olika sätt, eftersom vi vill uppnå olika resultat och utgår från olika referenser.
      Jag är helt ense med dig att PMDD är fantastiskt och att vi kan skita i allt annat trams i ett växtakvarium.
      Bra filtrering, PMDD, CO2, ljus så har vi ett akvarium där det växer så det knakar och kristallklart vatten. Algskrapan kan vi ha för att få bort lite biofilm på rutorna i bland.
      Men om vi tittar lite utanför att akvariums 4 väggar ser det ibland lite annorlunda ut (tycks det) om man tror på experterna. Jag har mycket tack vare dig fått en helt annan syn vad det gäller vattenrening och vatten miljö. Bara ett exempel om hur det ser ut. Man mäter bara Ntot och utgår ifrån att ”det går lika bra med en selleri”. Då kan man vräka ut Kväve i form av Ammonium. Sedan skall man ha bort så mycket kol man kan och det senaste, eliminera all Fosfor. Sedan river man sig i huvudet när vattnet blommar och skriker ”jävla fosfor”. Både du och jag vet svaret OCH troligtvis lösningen.
      Vänder man på det hela så vill man odla alger av olika anledningar. En av dem är som du nämnt biodiesel. Jag håller på med det i lab. skala och som vanligt tror jag att man är lite fel på det. Hur som hälsat har inte detta så mycket med akvarier att göra.
      Däremot nästa grej. Odlad fisk börjar mer och mer bli intressant som mat och kanske en del lösning på världens svältproblem. Problemet där är matkostnaden. I dag används exempelvis soja till detta. Men långtifrån alla fiskar kan äta detta. Alger är i de flesta fall ett betydligt bättre foder för vegetarianska fiskar. Dessutom funkar svävalger som foder för zoo plankton vilka yngel från kött ätande fiskar behöver.
      Så kan vi odla alger kan vi odla fisk! Problemet som jag ser det är den oheliga föreningen Ammonium – Alger – Fisk. Så kan man hitta en lösning på det så är mycket vunnet. Till exempel, om alger kan knapra Nitrat i saltvatten kan m an använda det för alg odling till Artemia och Copepods vilka med en alg diet är utomordentlig föda för fiskar i olika stadier. Kan man sedan lösa samma sak med sötvatten så öppnar sig vida horisonter!
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #33
        Jag skulle personligen vilja få reda på lite mer exakt vad som händer med de flesta alger när man drar i ammonium. Om det blir häftigare sporutveckling eller om vilosporer vaknar till liv etc. och få en jämförelse med nitrat.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #34
          Ursprungligen postat av defdac
          Jag skulle personligen vilja få reda på lite mer exakt vad som händer med de flesta alger när man drar i ammonium. Om det blir häftigare sporutveckling eller om vilosporer vaknar till liv etc. och få en jämförelse med nitrat.
          Hur menar du och vilken typ av alger? Jag kanske kan testa och låta en burk gå ned och bli näringslös.
          Det tar ett tag men utan kol osv. brukar även svävalger bli matta. Sedan kan jag dunka i lite ammonium och se vad som händer. Eventuellt kunde jag tork ut burken och låta bottensatsen torka och sedan fylla up. Tyvärr har jag ingen möjlighet att isolera sporer. Men kanske de har lite chlorella sporer på universitetet. Jag skall kolla.
          Jag kan också KNO3 gödsla upp en burk med svävalger och sedan ge dem lite ammonium när de kroknat.


          Jag kan redan nu tala om vad som händer. Med en till synes helt alg fri burk och en slurk Ammoniak så säger det pang och du har en fin soppa efter ett par dagar eller någon vecka beroende på vad man startar med. Jag har testat med mitt kranvatten som förhoppningsvis gått genom både reningsverk och klor.


          Just nu leker jag med Microsystis för att se hur kolet inverkar på blomning. Jag vet att de trycker i sig massor med CO2 i vattnet men tror att brist på kol triggar algmattor och att de kan ta till sig det från atmosfären. Jag tror nämligen det är en större orsak än att dom skall andas N2.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          Arbetssätt...