Hjälp med att välja växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Runsten
    • January 2011
    • 95

    Hjälp med att välja växter

    Jag har ett 260L juwel sällskapsakvarium. Startade det i december men tycker inte att jag fått orning på växterna än. Efter en hel del alger och busiga firrar som drar upp växterna eller äter upp dem har jag förstått att jag nu måste få hjälp med att hitta lämpliga växtarter för akvariet. Har försökt att läsa på en hel del men jag får ingen ordning på all information.

    Det jag har behov av är:

    Större bakgrundsväxter
    Några "mellanväxter" till sidor och utfyllnad
    Småväxter till förgrunden.

    Eftersom ljuset antagligen har lite svårare att ta sig till botten antar jag att jag måste ha växter som fixar detta. Dessutom vill jag att de ska vara tåliga och inte så lätta att slita upp.

    Fiskar jag har är en hel del malar, platy, skalar, siamesisk algätare, praktbotia och kardinaltetror.

    Om jag nu får hjälp att hitta arter som fungerar, hur gör jag för att få tag i dessa? Kan man beställa växter på nätet? Bor i norra sverige med endast två akvariebutiker...
    //Kristina
    260L, 25L
  • Bobby
    • March 2002
    • 351

    #2
    Jag tycker inte att du har särskilt busiga firrar - jag har ungefär samma typ av firrar i mitt växtkar och har inte några problem med upprivna/ätna växter



    Jag kör dock med mycket ljus, CO2 och PMDD-gödning.

    Men lämpliga växter för dig kan ju vara:

    Javaormbunke - tålig
    Anubias - tålig
    Hygrophila Polysperma - snabbväxande
    Bacopa Caroliniana - Robust
    Valllisneria olika sorter- snabbväxande och hyfsat tålig
    Svärdsplantor -tåliga och robusta rotsystem som inte grävs upp i första taget
    Cryptocoryner - tåliga och bra för akvarier med lite mindre ljus

    Du kommer i vilket fall som helst behöva köra med någon form av mikrogödning - annars kommer växterna inte att trivas.
    Mikrogöding kan vara: ProFito - Tropica Aquaqare eller annan motsvarig.

    Bästa är ju att köra med PMDD - billigt och bra!

    Kommentar

    • Bobby
      • March 2002
      • 351

      #3
      På Plantswap.se kan du köpa växter direkt av massor med duktiga växtakvarister.
      Brukar bli både billigare och bättre kvalité än att köpa i butik - då de flesta växter i butik odlas på land och måste ställa om sig till undervattensläge när man planterar dem.

      Kommentar

      • Pannecke
        • January 2005
        • 1325

        #4
        Jag skulle kanske inte gå på många olika stängelväxter, bara 1-2 sorter. Sen skulle jag nog gå på låga tåliga växter, anubias, javaormbunke och någon cryptocoryne, kanske en liten sort svärdplanta. Många stängelväxter gör att man får gallra ganska ofta, kanske till och med dra upp dem klippa av topparna och sätta ner dessa igen, men det skapar ganska mycket jobb mellanår. Själv har jag bara 3 sorter stängelväxter i mitt 300 liter kar och tycker ibland att det är för mycket då jag får gallra var 3:e vecka. Lycka till.



        Detta kort är nu ganska gammalt.
        Senast redigerad av Pannecke; 07 March 2011, 17:00.
        /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

        Gå gärna in och titta på vår hemsida.

        Kommentar

        • Runsten
          • January 2011
          • 95

          #5
          Ursprungligen postat av Bobby
          På Plantswap.se kan du köpa växter direkt av massor med duktiga växtakvarister.
          Brukar bli både billigare och bättre kvalité än att köpa i butik - då de flesta växter i butik odlas på land och måste ställa om sig till undervattensläge när man planterar dem.
          Hmm, man kan alltså få plantor hemskickade? Och det funkar nu i kyligare tider??
          //Kristina
          260L, 25L

          Kommentar

          • Runsten
            • January 2011
            • 95

            #6
            Ursprungligen postat av Pannecke
            Jag skulle kanske inte gå på många olika stängelväxter, bara 1-2 sorter. Sen skulle jag nog gå på låga tåliga växter, anubias, javaormbunke och någon cryptocoryne, kanske en liten sort svärdplanta. Många stängelväxter gör att man får gallra ganska ofta, kanske till och med dra upp dem klippa av topparna och sätta ner dessa igen, men det skapar ganska mycket jobb mellanår. Själv har jag bara 3 sorter stängelväxter i mitt 300 liter kar och tycker ibland att det är för mycket då jag får gallra var 3:e vecka. Lycka till.



            Detta kort är nu ganska gammalt.
            Så väldigt mycket fina växter ni har i akvariet! Men de låga växterna får alltså tillräkligt med ljus för att vara så fina som de är? Vad göder du med?
            //Kristina
            260L, 25L

            Kommentar

            • Runsten
              • January 2011
              • 95

              #7
              Ursprungligen postat av Bobby
              Jag tycker inte att du har särskilt busiga firrar - jag har ungefär samma typ av firrar i mitt växtkar och har inte några problem med upprivna/ätna växter



              Jag kör dock med mycket ljus, CO2 och PMDD-gödning.

              Men lämpliga växter för dig kan ju vara:

              Javaormbunke - tålig
              Anubias - tålig
              Hygrophila Polysperma - snabbväxande
              Bacopa Caroliniana - Robust
              Valllisneria olika sorter- snabbväxande och hyfsat tålig
              Svärdsplantor -tåliga och robusta rotsystem som inte grävs upp i första taget
              Cryptocoryner - tåliga och bra för akvarier med lite mindre ljus

              Du kommer i vilket fall som helst behöva köra med någon form av mikrogödning - annars kommer växterna inte att trivas.
              Mikrogöding kan vara: ProFito - Tropica Aquaqare eller annan motsvarig.

              Bästa är ju att köra med PMDD - billigt och bra!
              Jag använder EasyLife ProFito som gödning. Har inte märkt någon skillnad. Lysrören är juwel day (9000K) och jewel nature (4100K)

              När man använder PMDD, så köper man alltså flera ingredienser som man blandar ihop? Sökte på nätet och hittade bara två återförsäljare. Kan det stämma?
              //Kristina
              260L, 25L

              Kommentar

              • Pannecke
                • January 2005
                • 1325

                #8
                Jag göder med PMDD och CO2, 4x36watt aquarelle lysrör. Att köpa planter via medlämmar i plantswap skulle jag avråda, då många planter drivs med co2 och väldigt mycket ljus. Då skulle jag hellre köpa planter på Zoopet. Att skicka planter via posten så här års skulle jag också avråda då de kan frysa sönder.
                Senast redigerad av Pannecke; 07 March 2011, 18:39.
                /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                Kommentar

                • Bobby
                  • March 2002
                  • 351

                  #9
                  Jag kan upplysa om att det går alldeles utmärkt att köpa växter på Plantswap så här års.
                  De flesta packar väldigt väl och lämnar in paketen på postkontor så de inte ligger ute i onödan.
                  Det är väldigt få som får problem med frysta växter även när tempen kryper ner mot -10. Se till att lurpassa på brevbäraren om du har postlåda ute bara
                  Att folk kör med massor ljus o.s.v. påverkar inte växter mer negativt än att den kommer från en emers (ovan vatten) odling ner i akvariet.
                  Dessutom är det många där som inte kör med massor av ljus och CO2. Skulle säga att du hittar finare växter där än i affären.
                  Jag har själv handlat massor och inte blivit missnöjd en enda gång.

                  Kommentar

                  • Bobby
                    • March 2002
                    • 351

                    #10
                    Angående PMDD så är det enklast att köpa portionsförpackad PMDD och blanda i 0,5L PET-flaska.
                    10ml på 100L tilsätter du sedan vid varje vattenbyte.
                    PMDD hittar du här - väldigt snabba och bra leveranser: http://www.haack.se/pmdd/

                    Kommentar

                    • Runsten
                      • January 2011
                      • 95

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bobby
                      Jag kan upplysa om att det går alldeles utmärkt att köpa växter på Plantswap så här års.
                      De flesta packar väldigt väl och lämnar in paketen på postkontor så de inte ligger ute i onödan.
                      Det är väldigt få som får problem med frysta växter även när tempen kryper ner mot -10. Se till att lurpassa på brevbäraren om du har postlåda ute bara
                      Att folk kör med massor ljus o.s.v. påverkar inte växter mer negativt än att den kommer från en emers (ovan vatten) odling ner i akvariet.
                      Dessutom är det många där som inte kör med massor av ljus och CO2. Skulle säga att du hittar finare växter där än i affären.
                      Jag har själv handlat massor och inte blivit missnöjd en enda gång.
                      Hmm oki, så enligt dig borde det funka att köpa plantor via plantswap. Det jag oroar mig för lite är ju som sagt kylan. Ok, nu har det varit kring nollan en vecka men om kylan blir värre? Visst kör posten med bilar? Då kanske plantan fryser på vägen? Hmm... måste fundera, annars får jag väl vänta en månad eller två. Ang ljuset... det gör alltså inget att växterna är vana med/vid mycket ljus och sedan planteras ner i mitt akvarium med två 54watts lysrör...62cm djupt.
                      //Kristina
                      260L, 25L

                      Kommentar

                      • Runsten
                        • January 2011
                        • 95

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bobby
                        Angående PMDD så är det enklast att köpa portionsförpackad PMDD och blanda i 0,5L PET-flaska.
                        10ml på 100L tilsätter du sedan vid varje vattenbyte.
                        PMDD hittar du här - väldigt snabba och bra leveranser: http://www.haack.se/pmdd/
                        Så PMDD är allt man behöver. Det kan jag alltså ersätta min EasyLife ProFito?
                        //Kristina
                        260L, 25L

                        Kommentar

                        • Pannecke
                          • January 2005
                          • 1325

                          #13
                          PMDD blir mycket billigare i längden.
                          /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                          Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...