Va heter de alger som sitter som massa små gråa tofsar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CuRSeD
    • April 2009
    • 186

    Va heter de alger som sitter som massa små gråa tofsar?

    Har dessa mest på växterna men även några på rutan,. Som sagt små svart/gråa tussar, sitter fast som bara den på växterna , som att dra bort massa fästingar ;P
    Finns de nå bra botemedel på dessa? siamesiska algätare är lite för dyra då pirayorna säkert kommer äta upp dom inom snar framtid
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    tofsalger

    Kommentar

    • CuRSeD
      • April 2009
      • 186

      #3
      finns de nå bra sätt att bli av med dom?

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Ursprungligen postat av CuRSeD
        finns de nå bra sätt att bli av med dom?
        Alger å växter är inte mina starka sida men jag skulle vilja svara nej på den frågan. men det kanske finns nån här som har nått bra tips, men mina erfarenheter å många andras oxå för den delen är att dessa är de absolut jobbigaste algerna att bli av med/ hålla i chack!
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          #5
          Väteperoxid eller EasyCarbo ska gå att sprayas/dränkas i. Peroxiden är dock inte rolig att hantera. Annars så förvann de för mig efter par månader och man plockar de mest angripna bladen allt eftersom och har en stor växtmängd.
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • stefan.peterson
            • February 2007
            • 165

            #6
            Ursprungligen postat av VisualDarkness
            Väteperoxid eller EasyCarbo ska gå att sprayas/dränkas i. Peroxiden är dock inte rolig att hantera. Annars så förvann de för mig efter par månader och man plockar de mest angripna bladen allt eftersom och har en stor växtmängd.

            Siameser är väl det bästa om man nu skall ta bort dem mekaniskt, annars kanske det är en balans/Ljus//näringsfråga, men det finns det andra som svarar bätter på än jag

            Kommentar

            • Bobby
              • March 2002
              • 351

              #7
              Tofsalger triggas normalt av för höga näringsnivåer i förhållande till hur mycket koldioxid som finns i vattnet. Eller att CO2-nivåerna fladdrar väldigt mycket (täta stora vattenbyten).
              Enklaste sättet att bli av med är att tillsätta CO2 som de flesta växtakvarister gör. Kan dock vara dyrt och svårt (trycksatt CO2) eller billigt och lite slabbigt (DIY koldioxid - mäsk).
              Annars är det en av de jobbigaste algerna att få bort mekaniskt då den sitter väldigt hårt. Siamensisar eller en del räkor kan ta dem, men de brukar oftast inte hinna med i algernas växttakt.
              Snabbväxande växter som Hygrophila och Hornsärv kan vara en idé att testa om inte dina firrar käkar upp dem.

              Kommentar

              Arbetssätt...