pmdd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blomqvist00
    • February 2011
    • 90

    pmdd?

    jag har länge haft problem med mina växter, de blir bruna och får pfta hål i sig. därför tänkte jag prova lite växtnäring.

    jag kollade in på haack.se/pmdd och har lite frågor.

    det står överallt, både i formumen här på zoopet och på hemsidan, att man ska använda CO2. Vad är det? Måste man använda det?
    det finns också många olika pmdd, vilken funkar bäst?
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #2
    Jag kör PMDD Micro+ med fulldos en gång i veckan i samband med vattenbyte (byter ca en tredjedel) och jag använder inte co2 system.
    Mina växter mår prima och växer så det knakar, så min erfarenhet är att man inte MÅSTE ha co2.

    Är inte expert på co2, men enkelt uttryckt är det ett system som tillsätter co2 til vattnet från en tryckflaska eller ett mäsk system.
    Nån med mer expertis kanske kan förklara mer ingående.
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Här finns en artikel i ämnet:
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        det blir liksom lite mer ( eller ganska mycket mer) effekt om man använder koldioxid. jag kör med ett trycksattsystem i min växt SA-kub och en mäsk i mitt asien.kar.

        fördelen med trycksatt system är att du kan kontrollera det bättre. mängd och när du vill tillsätta. du vill inte ha co2 på natten då växterna inte använder det då.

        tillsammans med bra ljus och PMDD så får jag klippa växter 1 gång i veckan. en halv spann med växter kan det bli.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          det blir liksom lite mer ( eller ganska mycket mer) effekt om man använder koldioxid. jag kör med ett trycksattsystem i min växt SA-kub och en mäsk i mitt asien.kar.

          fördelen med trycksatt system är att du kan kontrollera det bättre. mängd och när du vill tillsätta. du vill inte ha co2 på natten då växterna inte använder det då.

          tillsammans med bra ljus och PMDD så får jag klippa växter 1 gång i veckan. en halv spann med växter kan det bli.

          Kommentar

          • blomqvist00
            • February 2011
            • 90

            #6
            okej

            Kommentar

            Arbetssätt...