Svenska insjöväxter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #16
    Kan det vara topplösa? De brukar dock växa i vattenbrynet.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Ge10
      • February 2011
      • 39

      #17
      Något speciellt man ska göra för att få dessa växter att trivas då?

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #18
        Mjaeoae... De flesta funkar nog bra i normala akvarieförhållanden, men det är nog en bra idé att hålla nere temperaturen så gott det går; jag vet att åtminstone vissa (som näckmossa) slutar växa vid höga temperaturer. Annars är det nog som att ha ett vanligt växtakvarium, dvs se till att de har ljus, gödning och kanske extra koldioxid.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Sandraggmossa (Racomitrium canescens) är nog den coolaste växten/mossan man kan hitta i Sverige. har inte testat den själv ännu och vet inte vad den gillar temperaturen i våra akvarier. Enligt Lars Hedenäs på Naturhistoriska riksmuseet finns den lite överrallt i Sverige, bla i Östergötland och Dalarna.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #20
            Den mossan var snygg.

            Tydligen finns det ett betydande antal vattenlevande mossor här i närheten (Stockholm), vilket jag inte alls kände till trots att de tydligen kan bilda heltäckande mattor på bottnen: http://www2.lansstyrelsen.se/stockho...-2010-webb.pdf

            Vattenfickmossa (Fissidens fontinalis) och en stackars mossa som fått det poetiska namnet Korvskorpionmossa (Scorpidium scorpioides) verkar bägge vara stiliga, och jag hade tänkt försöka få tag i dem när isen släppt.
            Senast redigerad av Azur; 08 March 2011, 15:33.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Ge10
              • February 2011
              • 39

              #21
              Hur är det med växter som lever vid kusten?
              Nu tänker jag på vass och sådant som också finns i insjöar.
              Går det att ta dom och sätta helt i "vanligt" vatten?
              Dom kan ju leva på båda utomhus, men i och för sig så kanske dom utväcklar något som gör att dom klarar av salt i tidigt stadie om dom växer vid kusten?

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #22
                Vit näckros är fridlyst, vilket sen blommorna är röda eller vita spelar ingen roll. Den är inte heller det bästa valet till ett akvarium om man vill ha en vild näckros, den gula funkar bättre. Tar man ett litet exemplar av den så kan det funka bra. Ett alternativ är också dyblad, det är en flytväxt som ser ut som näckros men mycket mindre.

                Till akvaterrarium är flocksvalting värt att prova, den ser ut som en svärdplanta. Ofta finns de i kanten på diken och liknande men de klarar också att stå i vatten, ett tag i alla fall. Sen är ju problemet med många inhemska växter att när hösten kommer så lägger de ner.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #23
                  Ursprungligen postat av Bygert
                  Vit näckros är fridlyst
                  Nej, det är den inte, virtuella floran har fel. Den är bara lokalt skyddad i tre sjöar vid örebro, se Bilaga 2 till Artskyddsförordningen. Virtuella floran har också fel om utbredningen, vit näckros är en vanlig växt ända upp till västerbottens inland, och är t.ex. vanlig i Vindelälven.

                  Däremot håller jag med om att den inte är ett bra val till akvarium.
                  Senast redigerad av Azur; 25 March 2011, 16:33.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #24
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Nej, det är den inte, virtuella floran har fel. Den är bara lokalt skyddad i tre sjöar vid örebro, se Bilaga 2 till Artskyddsförordningen. Virtuella floran har också fel om utbredningen, vit näckros är en vanlig växt ända upp till västerbottens inland, och är t.ex. vanlig i Vindelälven.

                    Däremot håller jag med om att den inte är ett bra val till akvarium.
                    Jo, du har rätt så långt som att det står fel i den virtuella floran om fridlysning, vit näckros är inte fridlyst i hela landet. Sen är det som gäller inte bara tre sjöar, den är fridlyst i några socknar plus några sjöar i Örebro län.

                    Hur långt upp i landet som vit näckros finns beror på vad man menar med vit näckros. Ett sätt att se på saken är att vit näckros finns upp till typ Uppland och att de nordligare bestånden är nordnäckros.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #25
                      Den rödblommiga vita näckrosen...

                      Ursprungligen postat av Bygert
                      ...är fridlyst i några socknar
                      Vitblommig vit näckros är fridlyst i Skyttasjön, Västra Kroksjön, och Stora Kroksjön, uppenbarligen för att förstärka skyddet för de rödblommiga näckrosor som också finns i de sjöarna; vitblommig och rödblommig går ju bara att skilja åt när de blommar.

                      Hur långt upp i landet som vit näckros finns beror på vad man menar med vit näckros. Ett sätt att se på saken är att vit näckros finns upp till typ Uppland och att de nordligare bestånden är nordnäckros.
                      Det är riktigt, men virtuella floran räknar i texten in nordnäckros i vit näckros; antingen är texten eller utbredningskartan fel.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...