Svenska insjöväxter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ge10
    • February 2011
    • 39

    Svenska insjöväxter.

    Jag har länge funderat på att starta upp ett paludarium.
    Har hela tiden haft i tankarna att det ska vara ett sydamerikanskt, men nu är jag inte så säker längre.
    Visst är det väldigt vackert med dom stora fina bladen och hängväxter.
    Men något som är minst lika vacker är en svensk liten bäck i början på våren.
    Men hur ska jag göra för att få svenska växter att trivas i mitt paludarium?
    Hur mycket plats behöver de olika växterna?
    Och hur ska jag bära mig åt för att komma åt dessa växter utan att skada dom.
    Hade tänkt mig någon näckros, kanske lite vass och så ett par bottenlevande.
    Som vanligt är alla tips välkomna, berätta gärna allt ni vet om detta.
    Tack på förhand.
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #2
    Är inte helt säker, så rätta mig om jag har fel, men näckros får du inte plocka alls.
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Vad jag vet är det bara vild röd näckros som är förbjuden att plocka.

      Ett problem med ett paludarium är att de flesta svenska kärrväxter är stora, det blir svårt att hålla dem om inte akvariet är väldigt stort. Det finns dvärgformer att köpa som kanske är mer lämpade.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #4
        finns inte vattenpesten i sverige? jag har för mig att jag har sett den-eller något som var mycket lik den.

        Kommentar

        • J.Milton
          • January 2010
          • 674

          #5
          Jo freddi36 den finns i sverige.(eller någon väldigt nära släkting iaf) iaf häromkring,(östergötland) så tror den finns över hela sverige.

          Ok Azur, bara röda alltså, hade för mig att jag läst/hört nått om att dom var fridlysta men visste inte vilka sorter det gällde, tur att det finns dom med bättre koll=)
          240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
          Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
          Blogg+Galleri

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Vattenblink, Hästsvans, Svalting, Sjöfräken, Blomvass, och kanske Missne kunde jag tänka mig vore trevliga i ett paludarium. De är inte så storvuxna, har intressant utseende, växer upp över ytan, och funkar bra i odling. Kolla att de inte är fridlysta där du bor.

            Du kan söka på Virtuella Floran på vattenväxter för att få fler ideer.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Skruttapan
              • January 2011
              • 116

              #7
              Ska finnas en växt som ser precis ut som små tuvor av gräs som växer längs botten.
              Tunna gröna strån liknar nästan denna http://www.zoonen.com/res/user/58565...06_norm_SE.jpg fast med tjockare strån och mindre samt att dom viker ut sig mer mot botten.

              Ruggit vacker , ska fortsätta leta o se om jag kan hitta den.

              Kommentar

              • Skruttapan
                • January 2011
                • 116

                #8
                Isoetes lacustris var namnet!

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  I. lacustris = Braxengräs. Tippar att den är ganska svårodlad.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • karrokaja
                    • March 2006
                    • 5388

                    #10
                    Ursprungligen postat av Azur
                    I. lacustris = Braxengräs. Tippar att den är ganska svårodlad.
                    har prövat att ha den i akvarium... det går inte
                    Den dör efter bara nån vecka
                    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                    Kommentar

                    • Ge10
                      • February 2011
                      • 39

                      #11
                      Väldigt tacksam för alla svaren
                      Så de finns mindre varianter av näckroser att köpa? Låter dunder.
                      Dom har ju så grymt långa rötter och sitter riktigt hårt så det är lätt att skada plantan om man börjar gräva upp dom.
                      Plats förstår jag att man måste ha, men ska man bygga ett svenska paludarium kan man lika gärna slå på stort
                      Skönt att komma till ett forum där folk är öppna med sina tankar och idéer och verkligen kan något!

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #12
                        prövade denna växt.
                        Stoppade i den i Juli och den skjuter fortfarande skott och växer på så tar det som att den trivs
                        Och har ju rötterna i sjöbotten. det är ungefär 50/50 under och över ytan av växten.
                        I det vilda var växten ganska bastant, men den blev ju klart tunnare och mer mesigt utformad efter några månader i mitt kar.
                        Men som sagt, den växer och skjuter nya skott hela tiden, så den trivs ju.

                        Bild: så här ser den ut under vattnet
                        Klicka på bilden för större version

Namn: uv-foto 08. Karros bilder 059.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,4 KB
ID: 2132084
                        Och ovanför
                        Klicka på bilden för större version

Namn: uv-foto 08. Karros bilder 067.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,7 KB
ID: 2132085
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Den där känner jag inte igen... Kan det vara Fackelblomster?

                          De små rosetterna mellan de större "strånkarna" är nog Notblomster.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • karrokaja
                            • March 2006
                            • 5388

                            #14
                            Ursprungligen postat av Azur
                            Den där känner jag inte igen... Kan det vara Fackelblomster?

                            De små rosetterna mellan de större "strånkarna" är nog Notblomster.
                            Det liknar på de gröna bladen lite granna...
                            men dessa växer mitt ute i sjön... inte i några klungor, utan en och en, med typ 0,5-1 meter mellanrum.
                            Kanske 50-100cm djup.
                            Har aldrig sett blommor på dessa heller...

                            Dom växer i sjön Yngern, man kanske kan hitta en rapport om yngerns växtrike..?
                            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Jag hittade flera, Södertörnsekologerna har inventerat områdets vattenväxter, men blev inte så mycket klokare...
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...