Är mina nya växter sjuka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sloe
    • July 2007
    • 5

    Är mina nya växter sjuka?

    Hej,

    ... är ny här

    Jag har nystartat mitt akvarium som var ganska desolat. Jag hade några växter, cryptocoryne mest som har överlevt sen innan:

    Nu har jag köpt en del nya, även fiskar

    Dem nya plantorna får upplösta, geléaktiga blad, en i taget, lite vitaktig o slemmig, det ser nästan ut som snigelspår som på plantor i trädgården, och nej...jag har nästan inga sniglar i akvariet, dem plockar jag bort.

    Trodde först växterna fick nån slags chock pga mitt vatten eller nåt, men nu händer samma sak med dem gamla härdade infödingar, hittade första upplösta blad, ser ut som frysskada, -typ

    pH mellan 7-7,5 kH mellan 7-8

    Hjälp!
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej o välkommen

    temp? ljus? hur nystartat?

    gärna en bild på växterna

    Kommentar

    • sloe
      • July 2007
      • 5

      #3
      Är inte så bra att lägga in bilder. Akvariet har vi i familjen i fyra år. Det har bara varit,med nya fiskar, planter då o då....till det blev supermisskött pga sjukdom. Alla fiskar dog förutan min flying fox, ca 7 planter kvar, vet ej vad dem heter. Stygia eller nåt, är inte vattenplanter men klarar sig bäst.

      Ljus 1x 18 W för 30x30x60, dvs ca 50 l.

      Kommentar

      • sloe
        • July 2007
        • 5

        #4
        Juste, temp ca 26 oC

        Kommentar

        • Terzy
          • February 2011
          • 28

          #5
          Vilka lysrör är bäst i styrka (inte märke) för växter

          Sedan 26 är väll inte så farligt bara den inte överstiger 28 grader. Själv ligger Jag på 24 grader.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            styrka bestäms av längden på röret.

            aquarelle är riktigt bra rör.
            aquastar är med bra
            power-glo ett annat bra rör.

            28 gär väl inget om det överstiger? har man diskus tex så bör man ligga på ca 30 grader.

            24 tycker jag låter lågt. jag ligger på 27 i alla mina kar ungefär. utom i räkvasen.

            Kommentar

            Arbetssätt...