växterna blir bruna!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blomqvist00
    • February 2011
    • 90

    växterna blir bruna!

    hej, jag har ett problem. Mina växter blir bruna och fula, ofta får bladen hål.

    info:

    volym: 150 l
    växter: ingen aning faktiskt..
    jag har tänt ungefär 10-12 timmar om dagen. inte säker på riktigt vad jag har för lysrör.
    fiskar: mosaikgurami, ancistrus, scalar, blodtetror, någon slags gurami ( i affären kallade de den eldgurami, men jag hittar ingenting som heter så på internet ), platy.
    Jag göder inte med något, jag har bara i easy-life efter vattenbyten. Jag har provat med lerkulor som man stoppade under växterna när man planterade dom, men det gav inte något resultat.

    tack på förhand
  • Steff777
    • August 2010
    • 295

    #2
    Ursprungligen postat av blomqvist00
    hej, jag har ett problem. Mina växter blir bruna och fula, ofta får bladen hål.

    info:

    volym: 150 l
    växter: ingen aning faktiskt..
    jag har tänt ungefär 10-12 timmar om dagen. inte säker på riktigt vad jag har för lysrör.
    fiskar: mosaikgurami, ancistrus, scalar, blodtetror, någon slags gurami ( i affären kallade de den eldgurami, men jag hittar ingenting som heter så på internet ), platy.
    Jag göder inte med något, jag har bara i easy-life efter vattenbyten. Jag har provat med lerkulor som man stoppade under växterna när man planterade dom, men det gav inte något resultat.

    tack på förhand
    Hål i bladen kan du nog "tacka" Ancistrus för, de kan gå rätt hårt åt växterna. Matar du dem? De bör få algtabletter några gånger i veckan och ibland gurka, gröna ärter eller liknande. Men har de väl fått smak på växterna kan det vara svårt att hindra dem från att tugga på bladen. Sen bör du ha i någon form av flytande växtnäring, rena vattenväxter tar upp den mesta näringen via bladen. Bottengödning eller näringsstickor är bra till växter som tar upp den mesta näringen via rötterna. Så det beror lite på vilken sorts växter du har, men pröva med flytande näring.
    //Stefan Lindgren

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      vad har du för ljus. kolla vad det är för rör. namn och W-antal. hur många rör har du?

      Kommentar

      • Steff777
        • August 2010
        • 295

        #4
        Ursprungligen postat av hannesc
        vad har du för ljus. kolla vad det är för rör. namn och W-antal. hur många rör har du?
        Precis, belysning har även stor betydelse, tack Hannes
        //Stefan Lindgren

        Kommentar

        • blomqvist00
          • February 2011
          • 90

          #5
          Ursprungligen postat av hannesc
          vad har du för ljus. kolla vad det är för rör. namn och W-antal. hur många rör har du?
          ska kolla vad jag har för lysrör, har iallafall 2 stycken

          Kommentar

          • blomqvist00
            • February 2011
            • 90

            #6
            Ursprungligen postat av Steff777
            Hål i bladen kan du nog "tacka" Ancistrus för, de kan gå rätt hårt åt växterna. Matar du dem? De bör få algtabletter några gånger i veckan och ibland gurka, gröna ärter eller liknande. Men har de väl fått smak på växterna kan det vara svårt att hindra dem från att tugga på bladen. Sen bör du ha i någon form av flytande växtnäring, rena vattenväxter tar upp den mesta näringen via bladen. Bottengödning eller näringsstickor är bra till växter som tar upp den mesta näringen via rötterna. Så det beror lite på vilken sorts växter du har, men pröva med flytande näring.
            ska prova, har du några tips på bra flytande näring?

            Kommentar

            • Steff777
              • August 2010
              • 295

              #7
              Ursprungligen postat av blomqvist00
              ska prova, har du några tips på bra flytande näring?
              Det finns en mängd olika sorter, handlar mest om vad man är beredd att betala. Många kör med PMDD, billigt och bra. Jag använder själv Tropica AquaCare.
              //Stefan Lindgren

              Kommentar

              • blomqvist00
                • February 2011
                • 90

                #8
                okej, ska kolla upp det där, tack för svaret

                Kommentar

                • blomqvist00
                  • February 2011
                  • 90

                  #9
                  såg nu att jag har aquastar 2x18w.

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    byt rör. gärna till pwilips aquarelle. om du inte hittar dom så tar power-glo. köp reflektorer. hoppas det hjälper.

                    Kommentar

                    • blomqvist00
                      • February 2011
                      • 90

                      #11
                      ska prova, tack

                      Kommentar

                      • Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

                        #12
                        Ursprungligen postat av hannesc
                        byt rör. gärna till pwilips aquarelle. om du inte hittar dom så tar power-glo. köp reflektorer. hoppas det hjälper.
                        Aquastar är likvärdigt med aquarelle och power-glo, inget av dessa rör tappar så mycket i effekt över tid så att byta ut dom är inte nån större mening med, finns bättre saker att fundera över som näring och co2

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          okej. då har jag lärt mig nått nytt

                          men reflektorer är att rekomendera starkt! samt då PMDD och någon form av kolkälla.

                          Kommentar

                          • blomqvist00
                            • February 2011
                            • 90

                            #14
                            okej

                            Kommentar

                            • Terzy
                              • February 2011
                              • 28

                              #15
                              jag har också massa hål i bladen startade akvariumet för en vecka sedan exakt, och de större hårda bladen börjar bli bruna i kanterna och troligen tack vare " rutger" Ancistrus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...