Varför trivs inte min vallisinera?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Comfort
    • February 2010
    • 24

    Varför trivs inte min vallisinera?

    Som jag har förstått det ska vallis vara en växt som inte kräver superljus, och klara sig bra i ett vanligt akvarium.

    Men min americana som jag köpte för ca 1 ½ månad sen trivs inte alls! Det var 5 stänglar om ca 20 cm, en var dryga 30cm. Bladen blir bruna och går av en bit ner, de har inte växt en centimeter, inte skjutit nya skott. ingenting, de bara krymper!

    De är planterade så att "stocken" är över gruset, medan rötterna håller dem på plats under. Jag doserar PMDD varje vecka, sköter vattenbytena. Medel ljus. Nu har jag haft dem flytande vid ytan ett par dagar för att se om det axtra ljuset gör nån skillnad, men hittills ser jag ingen skillnad.

    Råd tack!
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Vad har du för botten, och hur länge har akvariet rullat?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Comfort
      • February 2010
      • 24

      #3
      Jag har grus 6-8 mm, det ha varit igång sedan början av december

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        vad har du för ljus då?

        Kommentar

        • Comfort
          • February 2010
          • 24

          #5
          36w sylvana växtrör och 40w powerglo med reflektorer.
          350 l kar.

          Kommentar

          • jenmad
            • March 2009
            • 579

            #6
            Ursprungligen postat av Comfort
            De är planterade så att "stocken" är över gruset, medan rötterna håller dem på plats under.
            Hej!

            Är du säker på att det är vallisneria du har? De som jag har i mitt kar har bara rötter och så gräsliknande blad som går rakt upp, ingen rotstock

            Hälsningar
            Jennifer

            Kommentar

            • Comfort
              • February 2010
              • 24

              #7
              ja det är valisinera, jag skrev rotstock för att försöka förklara att "klumpen" längst ner på växten är över gruset medan rötterna är i-.pricis som jag lärt mig att det ska vara

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                mina är nertryckta i sanden. har aldrig hört att de ska vara ovan ytan. tryck ner dom o se om det hjälper. bild på dina växter?

                Kommentar

                • Alexia
                  • January 2011
                  • 509

                  #9
                  Är det någon tröst trivs inte vallisneria här heller. Hur f*n jag än försöker. Övriga växter, inklusive en bunt med hög svårighetsgrad som har höga ljuskrav, gödningskrav osv stortrivs. Men vallis vantrivs något enormt. Sista svängen nu har jag lyckats hålla liv i dem, men inte mycket mer än så. Förra svängen blev det precis som du skrev, bladen gick av en bit ner, och var som 'ruttna' där.

                  Ledsnade på det första svängen och kastade de halvdöda stackarna. Utom en som jag klippte ner så bara roten kvar, grävde ner i gruset och glömde bort. Den låg och funderade ett tag, men har sen tittat upp, och växer. Ebarmerligt långsamt dock (och allt annat växer som sagt foooort), men får väl se om den trivs bättre.

                  Sen köpte jag spiralvarianten, den som växer som en spiral. Den i stora karet lever och har skjutit några nya skott, men ebarmerligt långsamt som sagt, och helt hundra mår den inte. Stora karet har bra ljus, gödning, EC och så vidare. Har en planta i yngelkaret med, med sämre men inte dåligt ljus, dock inte minsta gödning/EC/annat. Den verkar må bäst av de tu, och växer faktiskt om än långsamt.

                  Så, jag börjar tro jag har någonting i kranvattnet som vallis INTE tycker om (men alla andra växter tycks tycka väldans mycket om).

                  Men som sagt, är det minsta tröst är du inte den enda som misslyckas med det som i princip inte ska gå att misslyckas med... Jag har provat med salt i vattnet, utan salt i vattnet, dåligt ljus, hyfsat ljus, bra ljus. Ingen gödning, lite gödning, mycket gödning, ingen EC, EC och fasiken 'allt' men med ungefär samma nedslående resultat. Dör de jag har ju skiter jag i vallis, så fin är den inte ens i spiralvariant *mutter*

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    mina trivs
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #11
                      Enda jag kan chansa på är att du har dåligt med näring i bottnen eftersom akvariet är hyggligt nystartat ännu. Kanske du kunde prova med några sådana där gödingskulor man kan trycka ner vid rötterna?
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • Comfort
                        • February 2010
                        • 24

                        #12
                        Ursprungligen postat av Alexia
                        Är det någon tröst trivs inte vallisneria här heller. Hur f*n jag än försöker. Övriga växter, inklusive en bunt med hög svårighetsgrad som har höga ljuskrav, gödningskrav osv stortrivs. Men vallis vantrivs något enormt. Sista svängen nu har jag lyckats hålla liv i dem, men inte mycket mer än så. Förra svängen blev det precis som du skrev, bladen gick av en bit ner, och var som 'ruttna' där.

                        Ledsnade på det första svängen och kastade de halvdöda stackarna. Utom en som jag klippte ner så bara roten kvar, grävde ner i gruset och glömde bort. Den låg och funderade ett tag, men har sen tittat upp, och växer. Ebarmerligt långsamt dock (och allt annat växer som sagt foooort), men får väl se om den trivs bättre.

                        Sen köpte jag spiralvarianten, den som växer som en spiral. Den i stora karet lever och har skjutit några nya skott, men ebarmerligt långsamt som sagt, och helt hundra mår den inte. Stora karet har bra ljus, gödning, EC och så vidare. Har en planta i yngelkaret med, med sämre men inte dåligt ljus, dock inte minsta gödning/EC/annat. Den verkar må bäst av de tu, och växer faktiskt om än långsamt.

                        Så, jag börjar tro jag har någonting i kranvattnet som vallis INTE tycker om (men alla andra växter tycks tycka väldans mycket om).

                        Men som sagt, är det minsta tröst är du inte den enda som misslyckas med det som i princip inte ska gå att misslyckas med... Jag har provat med salt i vattnet, utan salt i vattnet, dåligt ljus, hyfsat ljus, bra ljus. Ingen gödning, lite gödning, mycket gödning, ingen EC, EC och fasiken 'allt' men med ungefär samma nedslående resultat. Dör de jag har ju skiter jag i vallis, så fin är den inte ens i spiralvariant *mutter*
                        Vallis ska inte gilla EC, det är det som har hindrat att jag jag inte börjat med det.
                        Skönt att höra att jag inte är ensam


                        Så om du har det hannesc vill jag med ha det, en hel vägg täckt med vallisinera.

                        De där gödningskulorna, ska man behöva lägga ner en vid varje planta eller sprider sig näringen?

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          jag kör med CO2 och PMDD samt bra med ljus!

                          Kommentar

                          • joelvuo
                            • September 2009
                            • 771

                            #14
                            Vallisneria ogillar EC/HC, med PMDD och mycket ljus trivs dom hur bra som helst :-)

                            Kommentar

                            • Jens A.
                              • March 2007
                              • 5026

                              #15
                              Nja, i min 450-burk kör jag med halv dos EC, och Vallisen växer alldeles för bra, både jättevallisen och mini-twistern. Så halv dos klarar de i varje fall fint. Jag brukar dela kulorna i småbitar och lägga dem lite här och var bland rötterna. Kanske en kula per tre plantor eller så.
                              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                              Kommentar

                              Arbetssätt...