sydamerikansk flytväxt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CuRSeD
    • April 2009
    • 186

    sydamerikansk flytväxt

    Skulle vilja ha nån rätt tät flytväxt till mitt SA kar, gärna nån amazonasväxt som inte behöver så mycket utrymme ovanför vattenytan då ja fyller ända upp till aluramen.
    I karet går rödbuks pirayor och kardinal, neon tetror samt en stor gibbicept.

    Någon som har nå bra tips på va ja kan vara ute efter?
  • CuRSeD
    • April 2009
    • 186

    #2
    Här har vi vad ja vill ha ses 3:05 in i filmen, , Va är de för växt?

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

    Kommentar

    • SuperAquaMan
      • August 2009
      • 245

      #3
      Det ser ut som vanlig Andmat.. sök på tradera så hittar du det.

      Kommentar

      • CuRSeD
        • April 2009
        • 186

        #4
        är det en dum idé att tillsätta såna till karet?=) folk verkar inte överförtjusta i dem direkt ;P

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          #5
          Om du är säker på att du vill ha dem fram tills nästa omstart av karet så visst, att bli av med dem om man har saker de kan trassla in sig är de jäkligt svåra att bli av med. Jag har andra flyväxter och avskyr andmaten då den tar andras plats plus att det är svårt att rensa andmat bland alla annan växtlighet.

          Dock så är den mat åt vissa fiskar, skapar lätt ett "tryggande" dunkel och är snabbväxande (tar upp ämnen). Allt beror på om du är beredd på att ha de hela tiden och gör det lätt för dig att rensa?
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • CuRSeD
            • April 2009
            • 186

            #6
            inte lätt de här inte :P finns det några andra alternativ på flytväxter som inte tar så mycket plats ovanför ytan?

            Kommentar

            • 022helpek
              • November 2010
              • 626

              #7
              Ursprungligen postat av CuRSeD
              inte lätt de här inte :P finns det några andra alternativ på flytväxter som inte tar så mycket plats ovanför ytan?
              personligen tycker jag andmat är ok - det är enkelt att få att föröka sig och funkar bra som mat till vegetarianerna i akvariet. Men om du vill ha sydmerikanska flytväxter varför inte frog bite - trivs den får den långa vackra rötter ner i akvariet och spikblad funkar oxå bra som flyttväxt
              Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
              Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
              Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

              Kommentar

              • CuRSeD
                • April 2009
                • 186

                #8
                Ursprungligen postat av 022helpek
                personligen tycker jag andmat är ok - det är enkelt att få att föröka sig och funkar bra som mat till vegetarianerna i akvariet. Men om du vill ha sydmerikanska flytväxter varför inte frog bite - trivs den får den långa vackra rötter ner i akvariet och spikblad funkar oxå bra som flyttväxt

                Ahh tack för tipsen! Dock är det väl kanske lite svårt att få tag på? har bara kassa djurbutiker i närheten nu mera sen Royal zoo slog igen

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #9
                  ZooHoo är väl bra?
                  Lägga upp köpesannonser på framförallt plantswap ger dig garanterat napp! Jag har personligen inte så bra lager just nu...
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • olof b
                    • March 2005
                    • 262

                    #10
                    Ursprungligen postat av VisualDarkness
                    Om du är säker på att du vill ha dem fram tills nästa omstart av karet så visst, att bli av med dem om man har saker de kan trassla in sig är de jäkligt svåra att bli av med. Jag har andra flyväxter och avskyr andmaten då den tar andras plats plus att det är svårt att rensa andmat bland alla annan växtlighet.

                    Dock så är den mat åt vissa fiskar, skapar lätt ett "tryggande" dunkel och är snabbväxande (tar upp ämnen). Allt beror på om du är beredd på att ha de hela tiden och gör det lätt för dig att rensa?
                    Jag tycker andmat är denn lättaste sak i världen att bli av med. rikta utblåset från pumpen uppåt så att det blir rejäl rörelse i ytvattnet så blåser andmaten bort.

                    Förövrigt brukar man säga att har man andmat har man också ett bra vatten. En gamal akvariesanning som jag tror att det ligger något i. Andmat, friska växter, få alg problem och friska pigga fiskar hänger ofta ihop.

                    mvh

                    olof
                    Malmö Lund Cycle Chic:
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • olof b
                      • March 2005
                      • 262

                      #11
                      Ursprungligen postat av CuRSeD
                      Skulle vilja ha nån rätt tät flytväxt till mitt SA kar, gärna nån amazonasväxt som inte behöver så mycket utrymme ovanför vattenytan då ja fyller ända upp till aluramen.
                      I karet går rödbuks pirayor och kardinal, neon tetror samt en stor gibbicept.

                      Någon som har nå bra tips på va ja kan vara ute efter?
                      Musselblomma och Vattenhyacint är två lite större arter som är vanliga i Sydamerika. De flesta flytväxter är kosmopoliter som spritt sig till alla världens tropiska och subtropiska delar.

                      mvh

                      olof
                      Malmö Lund Cycle Chic:
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #12
                        Musselblomma KANSKE skulle funka, är det så att du har täckglas på ett aluramskar?
                        så har du väl ungefär 3 cm luftspalt mellan vatten och täckglas?

                        Detta bli för trångt för vattenhyacint och den kommer dö.
                        Det kan också bli för trångt för musselblomma, dom gillar torr "fri" luft, ligger dom i fukt så går bladen sönder och växten brukar långsamt tyna bort.

                        Frogbit skulle nog funka bäst av dessa 3, rätt stora ytväxter.

                        Sen finns det lite mindre, roliga sorter, bla en som är lite rödaktig (minns dock inte vad den heter)
                        Och en som ser ut som luddig andmat.
                        Och den här finns också, har dock aldrig prövat den http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=80&SOK=1
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          denna är iof från asien men den funkar kanon är snygg som tusan tycker jag
                          Salvinia natnas

                          Kommentar

                          • CuRSeD
                            • April 2009
                            • 186

                            #14
                            Jo har täckglas så inte mycket luftutrymme :P tack för alla bra tips! dock de som verkar lättast att få tag i är ju andmat :P dock har ja bra med cirkulation i karet med fx5 och eheims största innerfilter.

                            Kommentar

                            • karrokaja
                              • March 2006
                              • 5388

                              #15
                              Ursprungligen postat av CuRSeD
                              Jo har täckglas så inte mycket luftutrymme :P tack för alla bra tips! dock de som verkar lättast att få tag i är ju andmat :P dock har ja bra med cirkulation i karet med fx5 och eheims största innerfilter.
                              Ja andmat överlever inte så länge i akvarium med mycket ytrörelse.
                              Och FX5 är Fluvals största Ytterfilter
                              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...