N o P gödning mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #76
    Mm, då har du koll, som jag trodde!! *s* Gött!! Kan ändå vara värt att kasta ut ev. kalkhaltigt material, många växter brukar funka bättre med lägre KH/alkalinitet. Kräver också mindre CO2. Win-win situation att göra något åt det. Ingen brådska däremot, som vanligt rular tålamod och observationer.

    OT: kom på att jag glömt en sak!! Kolla PM!!

    Hilsen,

    /P
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • stefan.peterson
      • February 2007
      • 165

      #77
      Ursprungligen postat av defdac
      Om det växer bra men det ändå inte är champange kan det bero på att du inte riktigt nått upp till den kritiska massan med växter som orkar mätta vattnet med syre, att ytcirkulationen är lite dålig eller att du har nedbrytningsprocesser i akvariet/filtret som tar mycket syre.

      Växer det bra så har du CO2 och gödning rätt - inte värt att ändra det.

      En refelektion: Jag gjorde ett delvattenbyte med 50% igår kväll, samt enkeldos PMDD, detta var det andra delv.bytet inom ca 10 dagar. 1 PMDD även den gången. Jag glömde för ovanlighets skull att sätta igång filtret på kvällen, men lät med flit ljuset vara på, tänkte det kunde vara bra iom att det var mörkt och för att inte algerna skulle få ngn chans jmf växterna (kanske helknäppt tänkt med anyway). När jag gjorde detta på kvällen så låg pH kontrollerat på ca 7.

      Det som möter mig på morgonen nu är:

      1. Det bubblar som attan
      Beror det a/ På att det var förlängd belysningstid b/ Pga tätare PMDD gödning c/ En kombination
      2. pH på 7.3 ca trots att CO2 varit på (det var ju tänt), verkar som CO2 inte förmått trycka ned ph med filtret avstängt, trots detta fullt med bubblor...förstår ej...
      3. Startar filtret, förefaller som att det legat ett språngskikt på ytan när vattnet vrvlas runt..(på värmen från ovan såklart) eller är det att skikt med extra mättat c02 vatten ??

      Anyway..allt frid o följd..bubbblar fortfarande..skall bli intressant att följa under dagen..ändrar inget vad gäller lyse o co2 i detta läget känns det som..pH nu 6.72 stigande sakta..

      Over and out

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #78
        Det ska vara lite champange direkt efter ett vattenbyte, och det kan vara lättare att se utan cirkulation eftersom det blir ett Prandtl-lager runt bladen som blir extra syrerikt. Det syns även i växtakvarier utan CO2-berikning efter vattenbyte om man låter cirkulationen vara avstängd.

        Att du inte har någon svettning på bladen med cirkulation men att växterna växer bra så innebär det antingen att din cirkulation lyckas ventilera ur all syre innan vattnet hinner bli supermättat med syre (bra), eller att ditt ytterfilter är så fullsmockat med syrekäkande bakterier att det drar ner syrenivåerna (inte riktigt lika bra, men så länge det växer är det okej).
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • stefan.peterson
          • February 2007
          • 165

          #79
          Ursprungligen postat av defdac
          Det ska vara lite champange direkt efter ett vattenbyte, och det kan vara lättare att se utan cirkulation eftersom det blir ett Prandtl-lager runt bladen som blir extra syrerikt. Det syns även i växtakvarier utan CO2-berikning efter vattenbyte om man låter cirkulationen vara avstängd.

          Att du inte har någon svettning på bladen med cirkulation men att växterna växer bra så innebär det antingen att din cirkulation lyckas ventilera ur all syre innan vattnet hinner bli supermättat med syre (bra), eller att ditt ytterfilter är så fullsmockat med syrekäkande bakterier att det drar ner syrenivåerna (inte riktigt lika bra, men så länge det växer är det okej).
          Ok, tror på det förstnämnda.
          Jag skall för skojs skull mäte o2 i em, har ett sånt test, har knappt aldrig använt det, och sedan (eftersom det fortfarande bubblar) imorgon mäta igen om det har slutat bubbla vilket jag räknar med. Den kristiska massan växter som du nämnde innan har ju minskar iom att jag gallrade igår kväll, dock tog jag inte bort så mycket.

          Kommentar

          • stefan.peterson
            • February 2007
            • 165

            #80
            Bubblar så fint..allt väl...mätte dock upp kH, vilket fallet från ca 6-4.5....why ? kan man tro...tror mig ha förstått at Kh har en tendens att falla vid "ovattenbyte" och att den biologiska proc fortgår, men jag byter ju typ 50% osv....får väl kolla kh på kranvattnet...jag borde väl närma mig det i ngn dämpningskurva typ eller... ??

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #81
              Jo det är ofta man kliar sig i huvdet efter mätningar.. Jag själv kör inte CO2-tabellen utan på bubblor/sek och trimmar in en lagom bubbeltakt för varje burk. Brukar ligga runt någon bubbla/sek, sedan kan KH/pH få vara lite vad dom vill.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Bobby
                • March 2002
                • 351

                #82
                Det kan bli lite bekymmer att köra med controller om KH:t flackar upp eller ner under veckan då CO2 halten följer med.
                Finns en tråd på plantswap som tar upp detta bekymmer:

                För egen del har jag blivit tvungen att köra med lite snäckskalskross i filtret för att KH:t inte ska rasa ner till noll.
                Numera ligger KH:t mellan 3-5 under veckan mellan vattenbytena. Innan kunde jag ha i det närmsta 0 vid vattenbytet och CO2 halten rasade helt.

                Kommentar

                Arbetssätt...