"Gelé" beläggning på växter och rötter = skadligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kevin_III
    • April 2010
    • 100

    "Gelé" beläggning på växter och rötter = skadligt?

    Hej jag startade ett 100L akvarium häromdagen och jag lade i 3 st rosentetror + lite ämnen som skulle göra så jag kunde lägga i fiskar direkt men nu så är det någon "Gele" beläggning som är på växter och rötter och vattnet är te färgat undrar då vad är detta? är det skadligt för fiskarna eller något? hur blir jag av med det ?

    alla svar uppskattas
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    det kommer från rötterna. och är inget farligt alls. har du malar så gillar de att käka upp det. annars så försvinner det efter ett par veckor. vattnet blir te färgat av rötterna. de färgar av sig. detta kan de göra i månader. gradvis mindre och mindre. ingen som helst fara heller. bara att göra dina vecko-vattenbyten så kommer det tillslut vara borta. men det kan ta tid.

    men tålamod är akvaristens främsta egenskap

    btw. fiskar kan man lägga i så fort tempen är okej. dvs efter nån timme. men inte alla på engång. utan ha du dina rosentetror i ett par tre veckor innan du köper fler fiskar.

    Kommentar

    • Kevin_III
      • April 2010
      • 100

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      det kommer från rötterna. och är inget farligt alls. har du malar så gillar de att käka upp det. annars så försvinner det efter ett par veckor. vattnet blir te färgat av rötterna. de färgar av sig. detta kan de göra i månader. gradvis mindre och mindre. ingen som helst fara heller. bara att göra dina vecko-vattenbyten så kommer det tillslut vara borta. men det kan ta tid.

      men tålamod är akvaristens främsta egenskap

      btw. fiskar kan man lägga i så fort tempen är okej. dvs efter nån timme. men inte alla på engång. utan ha du dina rosentetror i ett par tre veckor innan du köper fler fiskar.
      ok bra tack för det snabba svaret igen Hannesc . jo de får gå in karet i några veckor så jag vet att det går ok sedan med andra fiskar hehe tack igen

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        gott. ville bara försäkra mig om att du inte gör bort dig där bara

        har med samma gegga på mina bambu i mitt asien kar nu.

        Kommentar

        Arbetssätt...