Korta av vallisneria

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jenny_E
    • July 2004
    • 661

    Korta av vallisneria

    Dagens i-landsproblem
    Har en vallisneria som är alldeles för lång/hög. Tycker inte det är snyggt när den ligger vid ytan. Man kan väl klippa av hela rakt av men det blir inte heller snyggt.
    Några andra idéer? Hur lång tid tar den att bli snygg om man klipper den?
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Brukar inte rekommendera att man klipper dem. De klippta bladen brukar sakta men säkert dö, i värsta fall blir hela plantan "deprimerad" och dör. Dessutom, nya blad som kommer blir ju långa de med. Vet inte om delvis nedklippning kan stimulera den att skjuta fler nya blad. Även svårt att säga hur lång tid det tar innan den blir snygg igen, beror ju på hur fort den växer hos dig.

    Hilsen,

    /P
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      kom inte mitt inlägg med eller är det två likadana trådar??

      jag håller inte med patrik. jag klipper mina blad precis under vattenytan o de fortsätter att växa. bladen dör inte alls.så det går jättebra att klippa dom. gör jag säkert 1 gång i veckan.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #4
        Hmm, då har vi olika erfarenheter eller olika Valle... *s*
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • J.Milton
          • January 2010
          • 674

          #5
          Klipper mina med, men tar ett tag innan dom kommer upp till ytan sen, verkar som om dom saktar ner i växttakt.
          240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
          Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
          Blogg+Galleri

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Håller inte heller med Patrik. Just nu har jag i och för sig inga Vallisneria men när jag hade dom så klippta jag alltid ner dom och det var inga problem
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Lusse

              • April 2008
              • 328

              #7
              Man kan även anpassa belysningens färgspektra så att den inte växer så snabbt på HÖJDEN och man inte behöver klippa så ofta (då får man i och för sig färre sidoskott)

              Till exempel kan man se till att spektrat på den/de lysrören man använder inte har "onödigt" mycket/övervägande rött då blir det över lag högre växter. Än om man tex viktar mera mot blått. (trevligt om man har flera ljusrör att tillgå då kan man kombinera olika spekta)

              Kolla in denna eminenta snygga arbete från lantbruksuniversitetet:

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Jättevallsneria (Vallisneria americana) inklusive den tvärstrimmiga formen "Tiger" blir utan vidare över 1.5 meter. De går att klippa, men snyggt blir det inte.
                Odlingsformer (t.ex. korkskruvsvallisneria (V. spiralis "Tortifolia") och Vallisneria biwaensis blir betydligt lägre och är nog bättre val för små akvarier.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Lusse

                  • April 2008
                  • 328

                  #9
                  A: Vallisneria americana "Mini Twister, B: Vallisneria americana var. biwaensis, C: Vallisneria americana (natans), D: Vallisneria nana and E: Vallisneria spiralis "Tiger"
                  Källa:
                  http://www.tropica.com/advising/plan...llisneria.aspx

                  Med andra ord så skaffar man önskad art efter storleken på sitt kar och efter sina egna önskemål (om man vill eller inte vill ha den si eller så lång...)

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Tror t.o.m de blir närmare 2 meter, har för mig att jag har haft jättevallisneria som varit längre än jag, och jag är drygt 1,80. Jag har även för mig att jag utan problem brukade klippa dem, att änden på bladet inte är avrundat när man har klippt, spelar ju inte så stor roll, när de ligger på ytan, och ligger i slingor, så syns ju inte det så tydligt ändå.

                    Att Patriks Vallisneria tynat bort kan kanske bero på nå´t annat?
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Jenny_E
                      • July 2004
                      • 661

                      #11
                      Haha ja jag är inte säker på vilken art det är men 2 m får den inte bli i alla fall, då tar den väl över karet
                      Men klippa strax under ytan var nog en bra idé... Har också funderat på att bara klippa några blad i taget men vet inte riktigt hur fort den växer...

                      Kommentar

                      • candra
                        • January 2010
                        • 455

                        #12
                        Jag brukar klippa mina vallisneria på snedden, så dom inte ser så raka ut upptill, och sen klippa i olika höjder...för mina växer iallafall som ogräs...och första gången kommer jag ihåg att man ville att det skulle se bra ut...men nu klipper jag bara "hur som helst"...och när man inte tänker på hur man gör det, det är oftast då det blir "naturligt". =)
                        // Candra


                        240l sällskap 20l Nano


                        Kommentar

                        Arbetssätt...