Vissa växter gror andra ruttnar - av samma sort!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    Vissa växter gror andra ruttnar - av samma sort!

    Ja som rubriken antyder har jag haft varierande framgång med min växter. Nu kan jag tyvärr inte namn på alla växter, men jag har några anubias, de verkar tåliga som pansarvagnar. Sen har jag några små växter med långa smala spretande blad, som en bukett gräslök eller nåt (svärdplanta?). Väldigt fina, tyvärr har 2 av 4 fått ruttna rötter varpå hela plantan havererat. Övriga två lever och frodas, alla köptes samtidigt.

    Sen har jag 3 sorter till, 2 javaormbunkar 1 av 3 har ruttnat, en hög yvig (siamensis?) som stormtrivs och slutligen en sort som har höga stora hårda blad. Verkar ståndaktig mot allt!

    Min fråga är egentligen varför vissa växter ruttnar medan andra av samma sort stormtrivs? Jag misstänker att mjölkning av vattnet till och från kan bero på dessa sura växter, som nu åkt ut.

    Tacksam för råd. Och tack för ett kanonforum!
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    olika växter har olika behov. tex ska su inte ha javaormbunkens stam ( den alla blad kommer från) under gruset. men rötterna kan vara det.

    lite lättare med bilder på växterna så man vet vilka sorter det är.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Jag tror du kraftigt underskattar hur växter ser ut och växer när dom stormtrivs och är frodiga. Det låter som alla växterna ligger på fisens mosse att överleva. Vissa kanske växer, men jag tvivlar starkt på att dom stormtrivs - möjligen att dom som du säger är ståndaktiga och tåliga som pansarvagnar och klarar dina dåliga växtförhållanden bättre än dom som ruttnar.

      När man kör växter precis så dom klarar att överleva får man väldigt slumpmässigt resultat på individuella plantor. Det är en klassiker kan man säga, speciellt när bara pansarvagnarna överlever..
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Kapten Zoom
        • January 2011
        • 814

        #4
        Hej defdac, tack för feedbacken.

        Det kanske är som du säger att alla är nära att dö. Men i så fall kanske bladen inte skulle vara knallgröna, hela och växten spirar på vissa? Har även fått blomning på en anubias.

        Har du något förslag hur det skulle kunna bli bättre? Det är ju alltid lätt att såga någon.
        Senast redigerad av Kapten Zoom; 23 February 2011, 10:38.
        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

        Kommentar

        • J.Milton
          • January 2010
          • 674

          #5
          Någon sorts gödning? PMDD ? Kör du nån gödning i dagsläget?
          Kan ju vara brist på något dom behöver.
          240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
          Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
          Blogg+Galleri

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Det kanske är som du säger att alla är nära att dö.
            Det har jag inte sagt. Du verkar ha en väldigt svartvit bild av verkligheten. Antingen ruttnar växterna eller så stormtrivs dom. Det är en väldigt stor gråskala mellan dessa två ytterligheter, och har man döende växter så kan du vara bombis på att du inte ligger på den bättre halvan av gråskalan.

            Men i så fall kanske bladen inte skulle vara knallgröna, hela och växten spirar på vissa?
            Jo. Problemet är att du förmodligen inte sett en akvarieväxt som verkligen stormtrivs. Det du ser är en växt som överlever. Den kan vara knallgrön och t om skicka ut nya skott.

            Har även fått blomning på en anubias.
            Det är ett tecken på fosfatbrist. Ett sista desperat ryck att försöka föröka sig.

            Har du något förslag hur det skulle kunna bli bättre? Det är ju alltid lätt att såga någon.
            PMDD förslagsvis. Med tanke på att du får blommor kan du mycket väl ha fosfatbrist, men det är enklare att ställa diagnos om man får se hela akvariet och närbilder på växterna.

            Om du känner dig sågad för att jag ger dig en alternativ världsbild så ber jag om ursäkt. Jag tycker inte du ska känna dig sågad utan ta tillfället i akt och släppa skygglapparna som gör att du svart-vitt..
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Kapten Zoom
              • January 2011
              • 814

              #7
              Jag har tidigare använt både bottentabletter och flytande gödning. Nu tyckte zoomarknad att man kunde välja en av varianterna så jag kör numera enbart med flytande gödning.

              Någon synpunkt på om det ena är bättre än det andra? mvh
              Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Problemet med flytande akvariegödningar är att dom oftast inte innehåller något fosfat och nitrat.. Det finns kommersiella akvariegödningar som innehåller nitrat och fosfat, men dom är ovanliga och dyra.

                PMDD är hemmasnickraralternativet som är rejält billigare - och bättre faktiskt.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Kapten Zoom
                  • January 2011
                  • 814

                  #9
                  Vad är PMDD? Kokar man ihop det själv?
                  Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10


                    beställs från internet bara. men tok billigt! bara 70:-

                    Kommentar

                    • Kapten Zoom
                      • January 2011
                      • 814

                      #11
                      Tack för länk, vilken ska man ha då för ett vanligt bonnakvarium, Micro+?
                      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        japp.

                        Kommentar

                        • Kapten Zoom
                          • January 2011
                          • 814

                          #13
                          Danke!
                          Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            De nada!

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Observera att vanliga kommersiella akvariegödningar är samma sak som att bara köpa Mikro+.

                              För att få en helhetsgödning med kväve, fosfat och kalium (NPK) måste man även köpa till KNO3 och KH2PO4. Annars kan du ju lika gärna fortsätta med den vattenbaserade gödning du har.. Kommer inte bli någon skillnad..
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...