Dosera PMDD 2 ggr/v?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    Dosera PMDD 2 ggr/v?

    Har kört med PMDD 1 gång/v i normaldos sen jag körde igång akvariet (3 v sen), och har kört med EC dagligen i normaldos i drygt en vecka.

    Och noterat att 3 - 4 dagar närmast vattenbyte & PMDD så växer det rejält, jag har nästan bara snabbväxande växter, och man ser bokstavligt talat hur de växt från dag till dag. Men sen stannar det av, det växer fortfarande påtagligt, men inte alls lika 'explosionsartat' som dagarna efter PMDD.

    Kan man ge en till lite mindre dos av PMDD efter 4 dagar? Hur stor i så fall? Eller kan man dela den normala dosen PMDD på 2? Eller ska man bara låta det vara - det är helt i sin ordning att det växer med lite 'ojämn takt'?
  • Mr J.E
    • June 2009
    • 276

    #2
    Nu köra jag med Co2, men jag doserar fulldos varannan dag.. Så om du som kör med EC, doserar PMDD 2 ggr i veckan ser jag inga problem med!
    Senast redigerad av Mr J.E; 23 February 2011, 04:45.
    Juwel Lido 120, "räkvasen"
    Juwel Vision 450, projektet!
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

    Kommentar

    • Klotte
      • February 2007
      • 621

      #3
      Tjena, jag kör med dubbeldos efter vattenbyte och en extra enkel dos efter halva veckan. (kör med CO2-mäsk) Så två enkeldoser är nog absolut inga problem.
      540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
      100 liter blandat...

      Kommentar

      • Alexia
        • January 2011
        • 509

        #4
        Ge två normaldoser alltså? Eller en normal vid vattenbyte och en lite mindre efter ½ vecka?

        Tack för svar förresten =)

        Kommentar

        • Mr J.E
          • June 2009
          • 276

          #5
          Min personliga uppfattning är att det är bättre att dra ut doseringarna för få jämnare nivåer...
          Juwel Lido 120, "räkvasen"
          Juwel Vision 450, projektet!
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

          Kommentar

          • Alexia
            • January 2011
            • 509

            #6
            Okej, verkar ju enigt om att 2 ggr/v bara är bra. Men dosering?

            Kommentar

            • Lusse

              • April 2008
              • 328

              #7
              "Om du har mycket ljus och tillsätter koldioxid (CO2) så kan doseringen behöva ökas med upp till 4 gånger standarddoseringen eller i extrema fall ännu mer. Det kan till och med behövas gödas flera gånger i veckan."
              Källa:


              Jag kör med CO2 (mäsk) och 1/3 del vattenbyte i veckan + 4 * standard dosen av PMDD (upptäckte att enkel dos av PMDD var för lite). Och utan problem.

              Kommentar

              • Alexia
                • January 2011
                • 509

                #8
                Jo fast där är väl CO2 menat som mäsk eller via 'tuber'? Inte EC?

                Men om jag provar att ge fulldos 2 ggr/v då, jag ser ju på växterna vad de tycker. Men vad finns det för risker för fiskarna, malarna och snäckorna? Och hur kan jag se om det börjar bli på tok/gå åt skogen? Har inga tester för järn och 'sånt' utan 'bara' nitrit, nitrat, hårdhet, pH och klor (det sistnämnda har vi ingen).

                Kommentar

                • Lusse

                  • April 2008
                  • 328

                  #9
                  Ja hur höga nivåerna av gödningsämnena är nog svårt att veta var man ligger efter att tag.
                  Det är därför man byter TEX 25-50% av vattnet och då har ju dessutom växterna hunnit förbruka en del sen förra vattenbytet och gödning.
                  Genom att byta 25-50% så kan man se det som "nollställning" av växtnäringsnivåerna. Därmed kan man köra med "fulldos" av PMDD vid vattenbytet (med fulldos kan vara tex som i MITT fall 4ggr standard dosen).

                  Därmed behöver man inte veta vilka nivåer man har av järn, kno3 eller KH2PO4. Det tycker jag är skönt att ta bort den osäkerhetsfaktorn.

                  "För ett akvarium med 100 liter vatten ska du en gång i veckan:
                  1) göra ett 25%-50% vattenbyte, dvs byt 25-50 liter vatten
                  2) dosera 10 ml från var och en av flaskorna (10 ml/100 liter)"
                  Källa:

                  Kommentar

                  • Lusse

                    • April 2008
                    • 328

                    #10
                    Ursprungligen postat av Alexia
                    Jo fast där är väl CO2 menat som mäsk eller via 'tuber'? Inte EC?
                    Tror att det kvittar om EC eller CO2 gör att tillväxten är kraftigare så innebär det att förbrukningen av näring är också större...

                    Kommentar

                    • Alexia
                      • January 2011
                      • 509

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lusse
                      "För ett akvarium med 100 liter vatten ska du en gång i veckan:
                      1) göra ett 25%-50% vattenbyte, dvs byt 25-50 liter vatten
                      2) dosera 10 ml från var och en av flaskorna (10 ml/100 liter)"
                      Källa:
                      http://www.pmdd.se/calc.asp
                      Det är ju exakt så jag gjort. Och det (10 ml/100 l) som jag menar med normaldos/fulldos.

                      Och det är då det 'ryckväxer' sen jag började med EC.

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Ursprungligen postat av Alexia
                        Det är ju exakt så jag gjort. Och det (10 ml/100 l) som jag menar med normaldos/fulldos.

                        Och det är då det 'ryckväxer' sen jag började med EC.
                        Prova med dubbel dos. Eller enkeldos oftare.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Kan du inte lägga upp en helbild så man ser hur mycket växter du har?
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Alexia
                            • January 2011
                            • 509

                            #14
                            Taget för en dryg vecka sen, innan jag började med EC. Det är ju mer nu, både växt mer, men även för växterna 'ynglat av sig' och jag planterat ner nya skott etc i sanden. Kan ta ny bild imorgon om jag kommer ihåg det.

                            Färgerna är fel.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: storaakvariet15feb2.jpg
Visningar: 3
Storlek: 367,9 KB
ID: 2131866


                            Äh, jag väckte fiskstackarna. Men ni får ursäkta dålig bild, ville inte hålla på och 'bråka' länge. Men nedan bild tagen nyss.

                            Det jag manuellt gjort mellan bilderna är att kraftigt klippt ner lileaopsisgräset på roten (pga alger), samt kraftigt klippt ner och gallrat ut sagittaria subulatan framför roten (pga alger). Dessutom de bacopa som stod framför roten på bilden i förra inlägget är flyttade bakåt då de blev så höga, och så har jag satt nya skott i framkant. I övrigt mest satt saxen i najasen.

                            De två ljusa 'blafforna' i framkant är ett salladsblad och en zucchinibit, bortse från dem

                            Klicka på bilden för större version

Namn: Storaakvariet23feb-5.jpg
Visningar: 2
Storlek: 252,9 KB
ID: 2131865
                            Senast redigerad av Alexia; 24 February 2011, 00:09.

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Ursprungligen postat av Alexia
                              Taget för en dryg vecka sen, innan jag började med EC. Det är ju mer nu, både växt mer, men även för växterna 'ynglat av sig' och jag planterat ner nya skott etc i sanden. Kan ta ny bild imorgon om jag kommer ihåg det.

                              Färgerna är fel.

                              [ATTACH=CONFIG]42570[/ATTACH]


                              Äh, jag väckte fiskstackarna. Men ni får ursäkta dålig bild, ville inte hålla på och 'bråka' länge. Men nedan bild tagen nyss.

                              Det jag manuellt gjort mellan bilderna är att kraftigt klippt ner lileaopsisgräset på roten (pga alger), samt kraftigt klippt ner och gallrat ut sagittaria subulatan framför roten (pga alger). Dessutom de bacopa som stod framför roten på bilden i förra inlägget är flyttade bakåt då de blev så höga, och så har jag satt nya skott i framkant. I övrigt mest satt saxen i najasen.

                              De två ljusa 'blafforna' i framkant är ett salladsblad och en zucchinibit, bortse från dem

                              [ATTACH=CONFIG]42569[/ATTACH]
                              Det ser ju jättesnyggt ut!
                              Tänk vad ett par bilder kan göra!
                              Jag skulle öka dosen PMDD till det dubbla med den växtligheten!
                              Kanske du skall låta saxen vara lite och bara ta bort vissna blad? Då ser du bättre hur växterna trivs och om det kommer onödigt mycket alger.
                              Jag skulle nog alvarligt fundera på CO2 men ta det lugnt med det ett tag.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...