L. Sessiflora

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefan.peterson
    • February 2007
    • 165

    L. Sessiflora

    Undrar varför den blir rödbrun alldeles i toppen, växer som en raket så det är inte det att den "gulnar" den har bara ändrat färg i toppen, lite roströd....samma på alla skotten...oavsett avstånde till vattenytan..
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Min får den färgen i toppen när de kommer för nära lysrören.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Mr J.E
      • June 2009
      • 276

      #3
      Ursprungligen postat av stefan.peterson
      Undrar varför den blir rödbrun alldeles i toppen, växer som en raket så det är inte det att den "gulnar" den har bara ändrat färg i toppen, lite roströd....samma på alla skotten...oavsett avstånde till vattenytan..
      Inte bara hos L.Sessiflora som man kan observera denna tendens, finns väldigt många andra växter som skiftar färg desto närmare och intensivare ljuset är...

      Här har du ett annat exempel..
      Bifogade filer
      Juwel Lido 120, "räkvasen"
      Juwel Vision 450, projektet!
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

      Kommentar

      • stefan.peterson
        • February 2007
        • 165

        #4
        Ursprungligen postat av Mr J.E
        Inte bara hos L.Sessiflora som man kan observera denna tendens, finns väldigt många andra växter som skiftar färg desto närmare och intensivare ljuset är...

        Här har du ett annat exempel..

        Ja, jo, men det är som sagt redan i de små skotten när botten eller iaf halvägs upp...

        Kommentar

        • Lusse

          • April 2008
          • 328

          #5
          FE är brunt/rött. Upptäckte att när jag hade låga nivåer så var växterna gröna(re) när jag ökade FE (NutraSi) så blev bladen röda(re).
          Bör finnas ett samband med FE också?

          Kommentar

          • stefan.peterson
            • February 2007
            • 165

            #6
            Ursprungligen postat av Lusse
            FE är brunt/rött. Upptäckte att när jag hade låga nivåer så var växterna gröna(re) när jag ökade FE (NutraSi) så blev bladen röda(re).
            Bör finnas ett samband med FE också?
            Har misstänkt det oxå..ngn annan som drara samma slutsats ?

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              #7
              Blir den rödaktig i topparna är det fint, då trivs den. Handlar som jag greppat det inte särdeles om järn, även om det måste finnas för att den ska trivas. Det går att styra växterna mot mer eller mindre rött beroende på relationen mellan kväve/fosfor. Om jag inte minns fel ger det rödare växter om man ligger lite lågt på kvävet. NB: kväve måste dock finnas, annars funkar inte växten.

              Hilsen,

              /P
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              • stefan.peterson
                • February 2007
                • 165

                #8
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Blir den rödaktig i topparna är det fint, då trivs den. Handlar som jag greppat det inte särdeles om järn, även om det måste finnas för att den ska trivas. Det går att styra växterna mot mer eller mindre rött beroende på relationen mellan kväve/fosfor. Om jag inte minns fel ger det rödare växter om man ligger lite lågt på kvävet. NB: kväve måste dock finnas, annars funkar inte växten.

                Hilsen,

                /P
                Nu börjar det arta sig.....synd bara att kortet blev så dåligt..
                https://picasaweb.google.com/1108548...4BpXtyzpd88izQ#

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  ja verkligen! lite synd att det inte är någn bakgrund i karet! men annars är det najs! ;D

                  Kommentar

                  • stefan.peterson
                    • February 2007
                    • 165

                    #10
                    Ursprungligen postat av hannesc
                    ja verkligen! lite synd att det inte är någn bakgrund i karet! men annars är det najs! ;D
                    Ja det är lite sk-t med bakgrunden..hade en tanke om att de skulle gå att hitta ngn snygg tapet med naturmönster men har gått bet på det.
                    Tycker inte om planscherna som säljs, och eftersom karet var igång innan jag började fundera på BTN så ville jag ju inte riva ned alltihopa...har du ngt bra tips..annars tänker jag väl att växterna för bli bakgrund.....

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      plancher är inte så snyggt alls. särskilt de med växtmotiv.
                      men däremot skulle du kunna ta o sätta på solfilm. sånt man tonar rutor med i bilar du vet. finns på biltema billigt. satta det på en polares kar o det blev mycket snyggare än när man såg väggen bakom!

                      så det är ett bra tips.

                      testa med en sopsäck så får du ett humm om hur det skulle kunna se ut.

                      Kommentar

                      • stefan.peterson
                        • February 2007
                        • 165

                        #12
                        Ursprungligen postat av hannesc
                        plancher är inte så snyggt alls. särskilt de med växtmotiv.
                        men däremot skulle du kunna ta o sätta på solfilm. sånt man tonar rutor med i bilar du vet. finns på biltema billigt. satta det på en polares kar o det blev mycket snyggare än när man såg väggen bakom!

                        så det är ett bra tips.

                        testa med en sopsäck så får du ett humm om hur det skulle kunna se ut.
                        coolt..hade jag aldrig kommit på..ska kolla..tack

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          OBS - kategorin heter "Växter och alger" - så håll er till ämnet
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...