Akvariplan..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andreas_
    • February 2011
    • 10

    Akvariplan..

    Tänkte starta upp ett 55-liters och vill vädra lite funderingar..

    Målet är att försöka med en odling, och då fjärilsciklider, en hane och 2 honor..
    Blästersand från jula, mycket växter då cikliderna gillar tät växtlighet, men även en lite öppnare yta och någon/några stenar/rötter..
    Varmt, typ 27 grader, och lite lägre ph på kanske 6,5..

    Frågorna :

    a) Om jag "bara" har 3 fiskar men mycket växter så undrar jag om växterna behöver extra av något?

    b) De växter jag kollat på brukar gilla neutralt PH, och när det både är varmare och surare så kanske inte detta heller är optimalt för växterna.. Påverkar det mycket?

    c) Har läst att mycket växter gör att man kan skippa filter, inte för att detta är planen, men skulle det gå att göra det? Och i såfall hur mycket växter krävs?
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    #2
    Hej! Det är inte så bra att ha finkornig sand i akvariet då växterna vill ha så poröst bottensubstrat som möjligt. Om jag vore du skulle jag välja sand med lite större kornstorlek. Det är också bättre för nitrifikationsbakterierna.
    Om du inte kör med filter i karet måste du byta vatten oftare.
    Hoppas jag var till lite hjälp iaf =)
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

    Kommentar

    • J.Milton
      • January 2010
      • 674

      #3
      Det med finkornigheten kan jag inte hålla med om att det stämmer. (inte i mina kar iaf) Har väldigt fin sand i alla mina kar (Julas bläster) och mina växter mår prima och utvecklar fina rotsystem.
      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
      Blogg+Galleri

      Kommentar

      Arbetssätt...