Inga växter trivs

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AquaGold
    • October 2005
    • 46

    Inga växter trivs

    Har iof inte köpt några nya växter på ganska länge.. men hälften av de jag hade har dött ut ganska snabbt. Måste köpa nya ...men det är ju tråkigt om de oxå dör. Därför undrar jag:

    1 Vilken växt är den tåligaste?
    2 Ska jag köpa till ngn sorts växtnäring?

    Tänkte fråga här först.. annars lurar de väl på mig massa skit i zooaffären

    Hmm.. kom på nu när jag skriver detta.. att jag hade slut på vattenberedningsmedel under ett tag.. kan det varit det som fattades dem?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    vad har du för ljus? alltså vilka rör? hur gamla är dom? till hur stort kar?

    Kommentar

    • AquaGold
      • October 2005
      • 46

      #3
      100 Liter. Kommer inte ihåg när jag köpte rampen.. men några år på nacken har ju lysröret nu.. 4-5 år kanske? Känns väldigt ljust fortfarande.. hmm.. Har ingen aning vad det är för sort.. det är lite violettaktig .. Sylvania Gro-Lux står det på.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        okej. är det bara 1 rör? du borde nog ha en ramp med ett rör till. vad är det för effekt på det? gissar på 18-20W
        men ivilket fall. jag skulle börja med att byta rör.
        gärna till Phillips Aquarelle, men de kan vara lite kniviga att få tag på. ananrs skulle jag välja power-glo. sen tycker jag du ska köpa reflekor o sätta på. kostar inte mycket alls men den ökar ljuset med 100% minst.

        ljus är jätteviktigt för växterna så man bör ju ha det bästa man kan få med den ramp man har. så byta rör bör du göra och sätta på en reflektor. du kommer se skilland!

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Alternativet är att välja växter som inte behöver så mycket ljus. Det finns ganska många, fast kanske inte så vanliga i butiken. Det är ju bättre att sälja växter som tar slut efter en månad så man får sälja nya...

          Fiskar som äter växter kan ju eventuellt vara ett problem.

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #6
            Ett vanligt lysrör har normalt sett bra ljus ett år sedan bör man byta. Så lyssna på hannes, nytt rör och reflektor kommer göra stor skillnad. Steg 2 är att läsa på om växter och undvika de som kräver riktigt mycket ljus, finns gott om såna i handeln. Steg 3 är näring och ev koldioxid.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • AquaGold
              • October 2005
              • 46

              #7
              Tack för tipset! Ska höra om de har det i zooaffären.. googlade på det och hittade det lysröret i en webbshop.. men inte samma som hade reflektor.. typiskt.. känns lite riskabelt att beställa lysrör med posten oxå ifall det skulle gå sönder .. men kanon att man kan få tips här.. hade ingen aning om det fanns sånna grejer som reflektorer.

              Erik.. mina fiskar är jättesnälla... men visst ... liiiite kanske de äter... men har aldrig sett att det är hål i växterna.

              Men nån som kan rekommendera nån bra växt som jag kan fråga efter? Har platys så jag vill ha växter som breder ut sig som ev yngel kan gömma sig i.

              Och växtnäring? Är det ngt man behöver?

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                zooäffaren har de säkert. annarrs tar de hem

                anubias är en bra växt som inte kräver så mycket lyse.

                näring är om man vill vara lite mer "offensiv" för att få sina växter att växa.

                men då behöver man bra med ljus o gärna en kolkälla, typ koldioxid. kan slänga in lite bilder på min växt kub så får du en uppfattning.
                första bilden är "före" när jag bara hade en lysramp med två 20W rör.
                nu är det en ramp ( som inte syns) med 4x24W och 1x250W metallhalogenlampa i. ordentligt med ljus! CO2 coh sen PMDD ( växtnäring)
                Bifogade filer
                Senast redigerad av hannesc; 18 February 2011, 17:47.

                Kommentar

                • AquaGold
                  • October 2005
                  • 46

                  #9
                  Vilken skillnad.. jättefint!

                  Super... då ska jag kolla om de har den växten oxå...

                  Verkar komplicerat med koldioxid .. men nu har jag ju lite att börja med! Tack så jättemycket!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...