Näring till detta akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maethor
    • December 2004
    • 675

    Näring till detta akvarium?

    Ska sätta igång ett kar på ca 43L. Mest bara för att utmana mig själv lite. har nog haft en sådan fruktansvärd tur med dom sista karen att nu ska jag utmana ödet lite :P

    Karet är som sagt på 43L. Har tänkt testa att ha jordbotten i det med Biltemas sand över. En liten värmare blir det också, samt en liten pump mest för att få lite rörelse på ytan. Lysrör blir (till och börja med) ett Aqua-glo 25W med reflektor.
    Invånaren blir en kampgubbe.
    Växter vet jag inte riktigt 100% vad det blir men mest troligt från början valisneria, javaorbunke samt javamossa.

    Så till frågan, kan man göda ett sådant här litet kar? Tänkte t ex Pmdd+mäsk,,, eller kommer algerna som ett brev på posten?
    Har tidigare bara haft sådanana här små kar genom att totalrensat dom en gång i veckan, men nu vill jag försöka vara "ordentlig"
    112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
    105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
    54L: ca 15 kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L (marin): 3kamphanar
    6x2L: Kamphanar

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    Kör du på PMDD och mäsk, men ta inte för stora flaskor till mäsken bara, lite alger i början är mera regel än undantag dock

    Kommentar

    • Maethor
      • December 2004
      • 675

      #3
      Ursprungligen postat av Fuzzop
      Kör du på PMDD och mäsk, men ta inte för stora flaskor till mäsken bara, lite alger i början är mera regel än undantag dock
      Okej. Till mitt 112L kör jag med en 1,5L flaska just nu med 1L mäsk. Hur mycket tror du man ska ha till ett kar på 40L?

      Ja jag förstår att det brukar bli alger när man startar upp, dock så har jag inte haft några alger alls när jag startade upp mitt 112, därför kommer jag att få en chock när algerna kommer i detta kar :P
      112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
      105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
      54L: ca 15 kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L (marin): 3kamphanar
      6x2L: Kamphanar

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        Ok men det va ungefär i sånna proportioner jag tänkt att du skulle börja för att slippa överdrivet med alger, som referens kan jag säga att jag körde en 5liters dunk med drygt 4liter mäsk till ett 100liters och det är ganska lagom för max tillväxt
        Kör du på en halvliter mäsk i en petflaska som är strax över det (tex ciderflaska på 63cl) så blir det nog rätt ok mjukstart till ett 40l kar, senare (efter nån månad eller 2) kan du utöka till 1liter mäsk utan större problem om du vill.

        Kommentar

        Arbetssätt...