Vad krävs för att ha ett växtakvarium utan fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Vad krävs för att ha ett växtakvarium utan fiskar?

    Går i funderingar på att kanske ha ett kar med bara växter i för att odla upp och undrar vad man måste ha i karet för att det ska bli bra växtkraft och att dom ska trivas, har faktiskt aldrig tänkt på vad som får mina växter att trivas så bra.
    Behöver man pump och doppvärmare eller räcker det bara med ett bra lyse och vatten såklart och något på botten så att det sitter fast i något?
    Växtnäring kanske med.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #2
    Misstänker att det är svårt att ha växtkar utan invånare om man inte ska få en massa skit på växterna, cirkulation är det nödvändigt i karet?
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #3
      En liten cirkulation måste du nog ha men annars är bra belysning, PMDD och CO2 vad som behövs, nåt som växterna kan växa i underlättar ju kanske oxå

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #4
        Kan det räcka med cirkulation , bra belysning , växtnäring och vårat dunder skogsvatten tro?
        Vad händer om man inte har cirkulation i vattnet?
        Hur gör dom egentligen när dom odlar upp växter till affärerna?
        Försöker hitta på internet men har inte hittat någon matnyttig info ännu.
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #5
          Har du ingen cirkulation så hindras gasutbytet och näringsupptaget men det behöver ju inte vara nån större cirkulation.
          Om du vill köra utan co2 så blir ju tillväxten därefter och cirkulationen mycket viktigare för att få ner co2 från luften (helt enkelt svårare att lyckas).
          Skogsvatten kanske skulle tillföra några extra näringsämnen som kan gynna alger? tror mera det är en nackdel.
          Hur dom odlar växter för butikerna är jag inte helt säker på men tror att det ofta sker i asien där solen ger bra ljus och ofta med delar av växten över ytan där den har fri tillgång till co2, men som sagt där tror jag du kan få bättre (mera sanna?) svar från andra medlemmar i forumet.

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Ursprungligen postat av solis
            Kan det räcka med cirkulation , bra belysning , växtnäring och vårat dunder skogsvatten tro?
            Vad händer om man inte har cirkulation i vattnet?
            Hur gör dom egentligen när dom odlar upp växter till affärerna?
            Försöker hitta på internet men har inte hittat någon matnyttig info ännu.
            Kan du koppla ihop växtkaret med dina andra burkar? Då kan du ha det som centralfilter!
            Du skall vara rädd om ditt ”skogsvatten” det har du ju bevisat funkar bra både på fiskar och växter, du är lycklig du!
            Annars så är Ljus, Co2, Macro och micronäring vad du behöver plus lite bra substrat för rötterna.
            Som Fuzzop säger så odlar proffsen med bladen i luften. Typ hydroponics.
            Jag kör 0 synlig cirkulation via botten i en burk och traditionell pump i en annan och det växer dubbelt så fort ungefär i den första. Sedan har jag en burk utan något förutom vatten där jag slängt i lite ”gallring” där växer det bäst, go figure! Den burken står ute med fullt solljus.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Varför inte testa med mäsk CO2 PMDD och bra ljus?
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #8
                Som bossep säger så har jag inga problem med vare sig alger eller att få växterna att växa i mina kar det är som ogräs istället, vad jag hade för tanke med växtkaret är att eftersom jag alltid har för mycket växter så skulle det vara skönt att ha ett kar där man kunnde peta ner överflödet så länge tills dom åker vidare till andra människor.
                Men skulle kanske ändå funka lite som tillväxtkar för vissa växter som jag vill ska föröka sig i skydd från fisk kanske.
                Jag ville också se hur man kunnde göra för att ha ett växtkar som drar så lite ström som möjligt(jag och in man ligger inte på samma nivå när det gäller odling SOLIS djurmänniska MANGE järnmänniska)
                Hur gör man för att koppla ihop karen?
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #9
                  Har också funderat på om jag ska ha ett litet kar till detta eller ett stort kar, tyvärr så kan jag inte direkt ställa ut ett kar i solen för tillväxt lite väl kallt här just nu
                  Så det kanske kan räcka med en liten cirkulationspump och ljuse och lite näringsmedel eller ska jag kanske ha i lite räkor som städare ändå hmm ska också kolla i kranen hur mycket växtnäring där är just nu lite olika på olika årstider här.
                  Funderar funderar, tack för att ni bollar med mig
                  Om man har ett växtkar utan några djur i hur ofta behöver man städa där tro?
                  Får se hur det blir med detta projektet jag tycker det skulle var jättekul och skönt som sagt för då blir det inte så mycket växter i mina andra kar som är ivägen för skapandet där.
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • addo
                    • January 2007
                    • 609

                    #10
                    Proffsen odlar sina växter emerst (ovan vatten), våra växter odlas oftast i växthus nere i Europa tex, hos Tropica. Starta ett kar eller plastlåda med finkornigt grus som hålls ordentligt fuktigt, sedan täcker du karet med gladpack för att hålla uppe luftfuktigheten (får inte vara helt tätt då du vill ha ett gasutbyte med resten av rummet), gödsla med vattenlöslig näring eller rottabletter samt belys karet så mycket du kan. Det tar ett tag innan växterna vant sig att växa på land men sen går det undan.

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #11
                      Tack för denna infon, kanske provar detta också men det är väl bara styvare växter som funkar till detta?

                      Går det med vanlig växtnäring som man har till fönsterblommorna eller ska det vara akvarieväxtnäring?
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

                        #12
                        Om du har 2 kar med vattenytan på samma nivå kan du enkelt koppla ihop dom med en vattenfylld slang, viktigt att den är väl förankrad bara så den inte ramlar ur och tömmer ett kar på golvet
                        tar du 2 slangar och stoppar den ena precis under insuget på den vanliga pumpen så får du ju lite cirkulation i slangarna och kan skippa cirkulationspump i växtkaret=minsta möjliga elförbrukning

                        Kommentar

                        • solis
                          • July 2008
                          • 5064

                          #13
                          Har också gått och grunnat på detta du förklarar, hur jag ska få cirkulationen att funka runt just nu så stämmer det inte i mitt huvud får väll prova och se om det blir så lätt som du skriver.
                          Vill ju inte att det fylls för mycket i det lillakaret eller riskera som du skriver att vattnet kommer på golvet istället.
                          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                          Kommentar

                          • Fuzzop
                            • July 2007
                            • 2380

                            #14
                            om du har båda vattenytorna lika högt och en av slangarna sitter under insuget på din pump då dras det ju in lite vatten från det andra karet och den andra slangen eftersträvar en jämvikt så där går vattnet automatiskt tillbaka enligt hävertprincipen.

                            Kommentar

                            • solis
                              • July 2008
                              • 5064

                              #15
                              Håller på att testa nu, har kopplat ena slangen på min cirkulations pump i luftslangshålet och den andra ligger vid ytan och suger in vatten, hur är det när den ena slangen är lite större eller måste dom vara lika stora,just nu använder jag luftslangar som man har till membranpump, kan detta räcka till att byta vatten i ett 40 liters kar eller måste jag ha vattenslangstorlek?
                              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...