Hjälp vad är det på min växt?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chrippe
    • September 2010
    • 214

    Hjälp vad är det på min växt?!

    Hej!
    Har hittat några vita pluppar eller vad mas ska säga på flera av mina växter men även på glasrutan! Det är flera vita prickar som är minder än 1 mm stora som sitter i klumpar på växterna och på glasrutan och svajar med vattnet. Vad kan det var? Har haft pysha snäcka och kanelbullessnäcka i akvariet men har inte sett några på nästan en vecka. Det är et 30 L räk kar med körsbärsräkor i.

    Mycket tacksam för snabba svar!


  • chrippe
    • September 2010
    • 214

    #2
    Såg nu att ni inte kunde se bilden vad kan jag lägga upp den så ni kan se den?

    Kommentar

    • Alexia
      • January 2011
      • 509

      #3
      Låter som physa-ägg. Eller kanske någon annan snäcka, vet inte om de har likadana. Men physas ägg ser ut precis sådär, små vita prickar i en geleklump som de sätter på växter, glas, pump eller tja ngn yta. (Mest växterna här iaf)

      Photobucket, pixbox, forumbilder, imageshack etc kan du enkelt ladda upp bilder till. Imageshack kan man ladda upp utan registrering/medlemsskap om man vill (fast då måste man minnas adressen, annars hittar man aldrig bilden igen)

      Kommentar

      • chrippe
        • September 2010
        • 214

        #4
        Mm tänkte också på det men har läst att physa ägg blir stora nästan lika stora som snäckan eftersom dem sväller upp.

        Bilder... Syns lite otydligt men men...

        Kommentar

        • chrippe
          • September 2010
          • 214

          #5
          Du kan annars titta på bilderna på min tråd på redbee där syns det http://www.redbee.se/showthread.php/...0624#post40624

          Kommentar

          • Alexia
            • January 2011
            • 509

            #6
            Mina physaägg ser ut exakt som du beskriver (och nu såg jag bilden i redbee-tråden. Precis sådär ser physaäggen ut i mina kar i alla fall), och de blir absolut inte lika stora som snäckan. Sen när de kläcks kommer det pytteyttesmå snäckor, som är några mm bara, soms en växer till sig. De där små millimetrarna ser man nästan inte, så man kan tro man utrotat physan, och så går det X dagar och så krälar det omkring 'stora' phya på glaset likförbannat.

            Så eftersom du haft physa tills för en vecka sen skulle amatör jag tro att du fortfarande har physa, för nu kläcks äggen de rackarna du såg la.

            Här hittade jag en bild via google: http://aqualandpetsplus.com/Bug,%20S342.jpg

            Finns en hel bildserie, där du ser dem när de kläcks med - som du ser är de inte stora då äggen, alls: http://aqualandpetsplus.com/Bug,%20Snails,%20Physa.htm

            Så, min amatörgissning är physa - eller kanske kanelbullarna, jag har bara haft physa så vet inte hur kanelbullesnäcksäggen ser ut.
            Senast redigerad av Alexia; 15 February 2011, 18:30.

            Kommentar

            • chrippe
              • September 2010
              • 214

              #7
              Ahh! Tror faktist dem ser ut så där men vill juh inte ha physa snäckor! även fast många säger att dem e så bra... finns det något jag kan göra?

              Kommentar

              • Alexia
                • January 2011
                • 509

                #8
                Mata mindre är väl vad som rekommenderas.

                Jag fick in physa med växter, och idkade raskt operation utrotning. Plockade och dödade så många jag såg, la ner grönsaker (prova med lite olika, läst rek om salladsblad och allt möjligt annat. Mina tycker bäst om skalade gröna ärtor ) och fiskade upp högvis med physa en stund efter ljuset var släckt.

                SEN insåg jag att de där var ganska bra att ha och inte bara negativa. Så slutade i tid, och de 'återhämtade' sig från min masslakt, trots att jag inte såg en enda rackare på några dagar. När de återhämtat sig planterade jag in i stora karet med.

                Nu har jag köpt äppelsnäckor, och physorna kravlar på äppelsnäckorna, vilket jag tycker är taskigt. Så nu ska jag försöka utrota physa igen (i ena karet är det svårt mata mindre, det är yngel där). Får återkomma om jag hittar ngt bra sätt förutom det som nämnts

                Om du kan/vill så kan du ju kanske ta upp växterna, och skölja dem noga i ljummet mot varmt vatten, du får dock kolla nooga, och med fingrarna dra/pilla bort äggklasarna. Och sen plantera växter. Men beror ju på hur angelägen du är att bli av med dem, det är ju inte bara fördelar med att slita upp växterna.

                Köpa något som käkar upp dem, beroende på vad du har/ska ha mer i karet?

                Kommentar

                • chrippe
                  • September 2010
                  • 214

                  #9
                  Jag har haft morot i men det är bara mina körsbärs räkor som kommer och äter då... Jag har tagit upp några växter men jag ser inte äggen när växterna är åvanför ytan utan bara när dom är i vattnet. Hur länge brukar du ha i sallads blade efter lampas är släckt för att dom ska behöva komma fram?

                  Kommentar

                  • Alexia
                    • January 2011
                    • 509

                    #10
                    Jag ser äggen när jag sköljer iaf, dvs när de blir blöta?

                    Har här räckt med en timme för det ska ha blivit fullt med snäckor på ärtan (inte provat med salladsblad, men tänkt göra det framöver)

                    Kommentar

                    • 022helpek
                      • November 2010
                      • 626

                      #11
                      Fråga varför vill man bli av med snäckor - har ni inte fiskar i akvariet - mossade snäckor är godis även för små tetror
                      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                      Kommentar

                      • chrippe
                        • September 2010
                        • 214

                        #12
                        La igår i 3 små morötter som låg där i 2 timmar men inte en ända snäcka kom...

                        Kommentar

                        • Alexia
                          • January 2011
                          • 509

                          #13
                          Ursprungligen postat av 022helpek
                          Fråga varför vill man bli av med snäckor - har ni inte fiskar i akvariet - mossade snäckor är godis även för små tetror
                          Inte mina bortskämda fiskar. De rör inte snäckmos, tyvärr.

                          Jag vill bli av med physan sen jag skaffade äppelsnäckor, physan krälar på äppelsnäckorna och jag tycker synd om äpplena.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...