Är detta alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasA88
    • January 2011
    • 47

    Är detta alger?

    Hej!

    Har fått som svarta prickar på mina Anubias, de sitter mest på kanterna men även mitt på bladen.
    Bild: https://dl.dropbox.com/u/5766887/vaxt2.jpg

    Har även fått som trådar på vissa växter, speciellt vallisnerian.
    Bild: https://dl.dropbox.com/u/5766887/vaxt.jpg

    Är detta alger? Jag är nybörjare och akvariumet är nystartat, skulle verkligen uppskatta tips på hur man kan bli av med det.

    Tack i förhand!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ja, det är tidiga stadier av svarta skäggalger eller hjorthorns ("staghorn") alg.

    Det är relativt lättbekämpade alger, söker du på "svarta skäggalger" eller "staghorn" här på zoopet hittar du massor av information.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • AndreasA88
      • January 2011
      • 47

      #3
      Hej!

      Är det samma på Anubias och Vallisinerian menar du? Tycker de ser så olika ut.. Det som ser ut som trådarna på vallisinerian kan vara det som kallas Staghorn dock.

      Men de på Anubias syns det inget trådaktigt alls, det är bara som svarta prickar. Hur är det med gödning osv? Jag använder detta enligt instruktionerna just nu:


      Är det bara att fortsätta med det eller göder det även algerna?

      Tack för hjälpen!

      Kommentar

      • AndreasA88
        • January 2011
        • 47

        #4
        Har förresten en mal, en "Ancistrus dolichopterus" i akvariet. Äter den något av detta tro?

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ja, jag tippar det är samma. Gödning är bra, det gynnar växterna. Nej, ancistrus äter inte den typen av alger, jag tror bara siamesisk algätare gör det, och även den gör det rätt ogärna.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • AndreasA88
            • January 2011
            • 47

            #6
            Ah okej förstår. Ska kika runt lite på forumet o se vad som kan göras. Om någon har tips så är det såklart uppskattat.


            Tack för hjälpen!

            Kommentar

            • AndreasA88
              • January 2011
              • 47

              #7
              Nu blir det bara värre och värre tycker jag. Har märkt att gruset har blivit betydligt mörkare mot vad det var innan, och en sten är full med fläckar av alger. På ett ställe finns även väldigt grön alg på några få gruskorn. Även framrutan har fått en hel del alger på sig.

              Lite bilder..

              Stenen som fått en hel del alger på sig..


              Lite grönt i gruset


              Trådarna blir länge.


              Så tråkigt, det var ju så fint i början. Akvariet har varit igång i ca 2 veckor (med fiskar, 3 om man räknar utan). Vad vågar man göra? Funderar på att klippa bladen på vallisenerian, de växer ändå så fort. Plocka bort det gröna i gruset.. Är det en bra ide att plocka upp stenen o få bort algerna?

              Är det ok att byta ut lite vatten?

              Tacksam för all hjälp!

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Ja, det är tidiga stadier av svarta skäggalger eller hjorthorns ("staghorn") alg.

                Det är relativt lättbekämpade alger, söker du på "svarta skäggalger" eller "staghorn" här på zoopet hittar du massor av information.
                Jag är nyfiken på hur den behandlingen ska se ut, mina var inte lätta att bli av med trots all hjälp med hur man ska göra.
                Med stabil skötsel med PMDD och utrensning av gamla blad efterhand så gav de med till slut men det lång tid...

                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • AndreasA88
                  • January 2011
                  • 47

                  #9
                  Uscha, det där ser inte alls roligt ut. Så långt har inte mitt gått ännu iaf.. Ska ta och försöka få bort en del idag tänkte jag. Kanske byta lite vatten.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    Det gröna i gruset ser ut som det kan vara cyano.
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen postat av AndreasA88
                      Nu blir det bara värre och värre tycker jag. Har märkt att gruset har blivit betydligt mörkare mot vad det var innan, och en sten är full med fläckar av alger. På ett ställe finns även väldigt grön alg på några få gruskorn. Även framrutan har fått en hel del alger på sig.
                      Dina nya bilder verkar visa kiselalger eller cyanobakterier på sanden.

                      Här är grejen: alla akvarier får alger. Man får helt enkelt leva med att det finns lite alger, det gäller att se till att de inte tar över. Det är rätt naturligt att en räcka alger dyker upp i ett nystartat akvarium som ditt - det är inte farligt för fisken och inte ett tecken på att du skött akvariet dåligt. Men, som sagt, det gäller att hålla dem under kontroll, och det är inte alltid enkelt.

                      Enklast är förmodligen att inte ha lyset på för mycket, att ha mycket växter, se till att växterna har näring (med växtgödning och kanske nån flytande koldioxidersättning), och ha tålamod.

                      Ursprungligen postat av flygrc
                      Jag är nyfiken på hur den behandlingen ska se ut
                      Relativt lättbekämpade, jämfört med framförallt Cladophora. Hjorthorns/svarta tofsalger är känsliga för peroxid (från en oxydator) eller "flytande koldioxid"-medel som Easycarbo, bägge slår snabbt ut algerna. De försvinner, som du märkt, också på egen hand om man håller ammoniumnivåerna stabila.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...