Är detta alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasA88
    • January 2011
    • 47

    Är detta alger?

    Hej!

    Har fått som svarta prickar på mina Anubias, de sitter mest på kanterna men även mitt på bladen.
    Bild: https://dl.dropbox.com/u/5766887/vaxt2.jpg

    Har även fått som trådar på vissa växter, speciellt vallisnerian.
    Bild: https://dl.dropbox.com/u/5766887/vaxt.jpg

    Är detta alger? Jag är nybörjare och akvariumet är nystartat, skulle verkligen uppskatta tips på hur man kan bli av med det.

    Tack i förhand!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ja, det är tidiga stadier av svarta skäggalger eller hjorthorns ("staghorn") alg.

    Det är relativt lättbekämpade alger, söker du på "svarta skäggalger" eller "staghorn" här på zoopet hittar du massor av information.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • AndreasA88
      • January 2011
      • 47

      #3
      Hej!

      Är det samma på Anubias och Vallisinerian menar du? Tycker de ser så olika ut.. Det som ser ut som trådarna på vallisinerian kan vara det som kallas Staghorn dock.

      Men de på Anubias syns det inget trådaktigt alls, det är bara som svarta prickar. Hur är det med gödning osv? Jag använder detta enligt instruktionerna just nu:


      Är det bara att fortsätta med det eller göder det även algerna?

      Tack för hjälpen!

      Kommentar

      • AndreasA88
        • January 2011
        • 47

        #4
        Har förresten en mal, en "Ancistrus dolichopterus" i akvariet. Äter den något av detta tro?

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ja, jag tippar det är samma. Gödning är bra, det gynnar växterna. Nej, ancistrus äter inte den typen av alger, jag tror bara siamesisk algätare gör det, och även den gör det rätt ogärna.