Rädda crinium!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hellsson
    • January 2010
    • 840

    Rädda crinium!?

    Har två crinium lökar i vårat 720 sa kar. De var ruggigt nära papperskorgen igår.. Riktigt tråkiga och fula.. Men jag hade inte hjärta att slänga dem! Frågan är går det att rädda dem? Kan skicka in bild i kväll! Så ser man hur de ser ut nu. Jag har klippt av stänglarna på dem så nu är det ca 5 cm från löken så att säga!
    Vad tror ni? Är det kört eller kan de ta sig igen?

    /Tommy
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    klart de kan ta sig. sätt dom i nått annat kar så de växer upp

    Kommentar

    • Hellsson
      • January 2010
      • 840

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      klart de kan ta sig. sätt dom i nått annat kar så de växer upp
      Varför skall jag byta kar?
      Behövs det mer/bättre ljus kanske?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        ne tänkte om det var för att någon monsterfisk käkar på dom eller så

        Kommentar

        • Hellsson
          • January 2010
          • 840

          #5
          Nej det tror jag knappast! De vill nog ha något mer köttigt hehe

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #6
            Om löken är frisk, dvs känns hård och är vit/vitaktig så finns bra chanser att rädda den. Är löken däremot "svampig" och brunaktig är det troligen kört. De behöver kraften från löken för att komma igång. Ingen Crinum växer särdeles fort och de brukar ta ett bra tag på sig för acklimatisering. Sätt dem någorlunda ljust och lämna dem ifred. De får grymt stora rotsystem, därmed bra att plantera dem i rätt djupt bottensubstrat (10 cm eller mer). Däremot ska man _inte_ plantera själva löken för djupt. Ca halva löken ska vara synlig, annars riskerar man lätt att den ruttnar.

            Hilsen,

            /P
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            • Hellsson
              • January 2010
              • 840

              #7
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Om löken är frisk, dvs känns hård och är vit/vitaktig så finns bra chanser att rädda den. Är löken däremot "svampig" och brunaktig är det troligen kört. De behöver kraften från löken för att komma igång. Ingen Crinum växer särdeles fort och de brukar ta ett bra tag på sig för acklimatisering. Sätt dem någorlunda ljust och lämna dem ifred. De får grymt stora rotsystem, därmed bra att plantera dem i rätt djupt bottensubstrat (10 cm eller mer). Däremot ska man _inte_ plantera själva löken för djupt. Ca halva löken ska vara synlig, annars riskerar man lätt att den ruttnar.

              Hilsen,

              /P
              Då har nog mina lökar god chans att klara sig tror jag

              Kommentar

              Arbetssätt...