Är växterna döda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Najjklas
    • August 2008
    • 77

    Är växterna döda?

    Hej gänget!

    Efter att intresset legat på hyllan ett tag har jag äntligen styrt tag o börjat fixa iordning.
    Har ett juwel vision 180 som jag köpte begagnat för typ 2 år sen.
    Har fram tills nu haft ett halvtaffligt hemmabyggt akvarielock med gamla trötta lysrör i.

    Nu styrde jag tag i det och köpte mig en ny highlite ramp med 2x35w och moddade dessutom i 2x18w philips aquarelle under den bakre luckan.

    Till mina funderingar:

    Har några stora anubias och javaormbunkar i karet som har levt (?) i dåliga ljusförhållanden och utan någon gödning i akvariet en längre tid.

    Nu när nya belysningen är fixad så sätter inte plantorna fart att växa utan ser fortfarande allmänt sunkiga ut. Hur lång tid bör jag ge dom innan jag dödförklarar dom? Nya belysningen + pmdd har vart igång under en dryg vecka och nyköpta växter växer synligt från dag till dag.

    MVH Niklas
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Ursprungligen postat av Najjklas
    Hej gänget!

    Efter att intresset legat på hyllan ett tag har jag äntligen styrt tag o börjat fixa iordning.
    Har ett juwel vision 180 som jag köpte begagnat för typ 2 år sen.
    Har fram tills nu haft ett halvtaffligt hemmabyggt akvarielock med gamla trötta lysrör i.

    Nu styrde jag tag i det och köpte mig en ny highlite ramp med 2x35w och moddade dessutom i 2x18w philips aquarelle under den bakre luckan.

    Till mina funderingar:

    Har några stora anubias och javaormbunkar i karet som har levt (?) i dåliga ljusförhållanden och utan någon gödning i akvariet en längre tid.

    Nu när nya belysningen är fixad så sätter inte plantorna fart att växa utan ser fortfarande allmänt sunkiga ut. Hur lång tid bör jag ge dom innan jag dödförklarar dom? Nya belysningen + pmdd har vart igång under en dryg vecka och nyköpta växter växer synligt från dag till dag.

    MVH Niklas

    anubias och java växer lååångsamt, kan ta lite tid innan de dels fattar att det finns näring,
    samt att man "ser inte" förändring på dom från en vecka till en annan, men om du skulle ge fan
    i att titta på dom under 3-4 veckor, så skulle du se förändring.

    ge det lite tid bara.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      är de planterade i sanden så kommer de nog inte växa heller. rotstocken behöver vara ovan sanden. annars ruttnar den o dör

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        I akvarier utan CO2 behöver man vänta runt en månad innan man kan se tydlig förändring.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          I akvarier utan CO2 behöver man vänta runt en månad innan man kan se tydlig förändring.

          rätta mig gärna om jag har fel, håller med, och håller inte med,
          håller med på långsamma blommor, ex anubias, snabba blommor,
          ex hornsärv, så har åtminstone jag sett effekt efter 1-2 veckor.



          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Ja det är ett stort spann. Poängen är att man ofta måste vänta mer än en vecka. Kanske tom upp till en månad i vissa fall.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Najjklas
              • August 2008
              • 77

              #7
              Tack för era svar.
              Plantorna sitter på rötter och bundna runt större stenar..
              Ger dom några veckor o ser vad som händer =)

              MVH

              Kommentar

              Arbetssätt...