Easy Carbo - funderingar runt kolet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    #16
    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Jag är inte hundra men tycker mig ha sett en del märkligheter kring yngel när jag använde EC under en period. Dels pga det och dels pga hur ämnet funkar generellt så la jag ned det. Har inte använt det sedan dess. Långt ifrån säker på att jag har rätt, men har ändå lagt ned det.

    Jonas,
    det var den bästa utläggning jag sett om hur ämnet kan funka för växter - tackar!!

    Hilsen,

    /P
    Tackar Patrik:-)
    Intressant det ni skriver om eventuella negativa effekter på fiskar mm...skall vara vaksam.

    Har någon sett ngn tydlig effekt på algerna med detta preparat?...algminsking utlovas men är det bara en indirekt effekt av att växterna växer bättre eller kan ämnet ha nån sorts direkeffekt också på algerna??...
    Jag tror det finns två varianter på calvincykeln med olika antal kolatomer inblandade i vissa steg..o det skulle isåfall kunna förklara varför detta ämne bara verkar på växternas glukostillverkning men ej på algernas. Skall kolla upp detta närmare..

    Kommentar

    • 022helpek
      • November 2010
      • 626

      #17
      Ursprungligen postat av Jonasroman
      Tackar Patrik:-)
      Intressant det ni skriver om eventuella negativa effekter på fiskar mm...skall vara vaksam.

      Har någon sett ngn tydlig effekt på algerna med detta preparat?...algminsking utlovas men är det bara en indirekt effekt av att växterna växer bättre eller kan ämnet ha nån sorts direkeffekt också på algerna??...
      Jag tror det finns två varianter på calvincykeln med olika antal kolatomer inblandade i vissa steg..o det skulle isåfall kunna förklara varför detta ämne bara verkar på växternas glukostillverkning men ej på algernas. Skall kolla upp detta närmare..
      ja gör det jag skall se vad min biology of plants säger -tyvärr tar den upp fysiologin på landlevande växter så jag är inte säker på att det är exakt samma...
      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #18
        Körde med EC mest för att det ska funka som algmedel också. Av det jag hann se (körde i två burkar) så stämmer det, med undantag för en tunn trådalg som inte påverkades alls. Bildade en otrevlig "slemmig sörja" som var intrasslad i det mesta. Av mitt lilla test blir det då att ja, EC dödar alger men inte alla.

        Hilsen,

        /P
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • Jonasroman
          • January 2011
          • 635

          #19
          Sovit på saken o repeterat calvincykeln....det finns en fem kolig förening där ,ribulose 1,5-bisphosphate,...tar man bort fosfatgrupperna så är den föreningen förvilmande lik glutaraldehyd...skulle tro att easycarbo går in där i calvincykeln.

          Cykeln behöver snurra 6 varv för att bilda en glukosmolekyl ur 6 koldioxidmolekyler...dvs det inkorporeras en koldioxidmolekyl per varv. För att tillverka en glukosmolekyl o snurra dessa sex varv går det åt i form av energi 18ATP molekyler samt 12 NADPH molekyler...o dessa genereras alltså i ljusreaktionen där alltså vattenmolekylerna släpper iväg sina väteatomer under bildandet av såväl atp som nadph.

          Går man in ännu djupare på detta blir det löjligt komplicerat;-)....för tidigt för min hjärna just nu...

          Kommentar

          • Jonasroman
            • January 2011
            • 635

            #20
            Ursprungligen postat av 022helpek
            ja gör det jag skall se vad min biology of plants säger -tyvärr tar den upp fysiologin på landlevande växter så jag är inte säker på att det är exakt samma...
            Det spännande här tycker jag är om det finns
            Nån skillnad i calvincykeln o kanske ljuseeaktionen också mellan alger o högre
            växter.

            Ett medel inom salt som heter algenex går förresten också in i calvincykeln o blockerar den. Kanske den liknar en molekyl dom finns i kalvincykeln o därmed får sin inträdesbiljett..men genom att hänga på nån mer atom så blir det fel på den slutgiltiga sockerprodukten o cellen dör. Stämmer bra med den rätt så långsamma effekt medlet har. Kanske esycarbo funkar så också..där isåfall algern är mer känsliga för förändringar i den slutgiltiga sockerstrukturen jämför med högre växter..????

            Kommentar

            • MVN
              • September 2009
              • 181

              #21
              Ursprungligen postat av Jonasroman
              Ett medel inom salt som heter algenex går förresten också in i calvincykeln o blockerar den. Kanske den liknar en molekyl dom finns i kalvincykeln o därmed får sin inträdesbiljett..men genom att hänga på nån mer atom så blir det fel på den slutgiltiga sockerprodukten o cellen dör. Stämmer bra med den rätt så långsamma effekt medlet har. Kanske esycarbo funkar så också..där isåfall algern är mer känsliga för förändringar i den slutgiltiga sockerstrukturen jämför med högre växter..????
              Alger tar upp karbonater ur vattnet precis som vissa växter istället för CO2 eller som ett komplement. Glutaraldehyd reagerar med karbonater och när algen tar upp dessa, dör alger precis som karbonatknaprande växter. Antagligen blockeras algens/växtens upptagningsförmåga av karbonater. De mer utvecklade algerna som cladophora verkar klara av den här behandlingen så är inte alla alger som dör.

              Det är alltså vad jag tror sker.
              Senast redigerad av MVN; 14 February 2011, 10:12.

              Kommentar

              • Jonasroman
                • January 2011
                • 635

                #22
                Varför o hur reagerar glutaraldehyd med karbonater?...är det verkligen så?...och isåfall...räcker verkligen det förnatt ta kål på algen?...öven om vissa alger kan använda sig av vätekarbonat istället för koldioxid så kan dom använda koldioxid också. Det är bara det att dlm utrustats med enzymet carbanhydras som omvandlar HCO3 till CO 2..en extra livlina i det så koldioxidfattiga vattnet. Så...jag är tveksam till din teori..men visa gärna hur du hittat dessa uppgifter.

                Algenex vet jag efter att ha pratat med dess tillverkare att den blockerar calvincykeln...dock vet jag inte om algenex är glutaraldehyd...det skulle jag inte tro...ämnet är ogiftigt för även känsliga ryggradslösa djur o koraller.

                Kommentar

                • MVN
                  • September 2009
                  • 181

                  #23
                  Ursprungligen postat av Jonasroman
                  Varför o hur reagerar glutaraldehyd med karbonater?...är det verkligen så?...och isåfall...räcker verkligen det förnatt ta kål på algen?...öven om vissa alger kan använda sig av vätekarbonat istället för koldioxid så kan dom använda koldioxid också. Det är bara det att dlm utrustats med enzymet carbanhydras som omvandlar HCO3 till CO 2..en extra livlina i det så koldioxidfattiga vattnet. Så...jag är tveksam till din teori..men visa gärna hur du hittat dessa uppgifter.
                  Hmm hittar inte källan, det var en wikipedia men den har ändrats sen sist jag läste på så slutsatsen får vara att det inte stämmer alls. Hittar däremot forumtrådar om att glutaraldehyd kanske blockerar upptaget av karbonater men det visste jag redan.

                  Algenex är inte samma nej, bland annat är det verkningslöst mot cyano medan EC har en effekt på cyano även om effektiviteten verkar variera rejält av någon okänd faktor.

                  Kommentar

                  • 022helpek
                    • November 2010
                    • 626

                    #24
                    Glutaraldehyd har effekt på cellnivå - rent av på elektornnivå i atomerna
                    - så Patrik det var inte så konstigt att du fick förändringar på dina yngel.
                    Läste att en dos på 0,5 ppm - 5ppm är giftig för alger och visa lägre sorters växter som mossor och ormbunkar. Jag skall kolla runt lite till
                    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      • July 2010
                      • 1072

                      #25
                      Mm, det är giftigt på allvar, används väl för desifincering i labb bland annat. Det som har diskuterats är att det skulle vara ok i de doser som används i akvarium. Iaf, här kommer det inte ned i akvarierna igen.

                      Hilsen,

                      /P
                      Bara döda fiskar flyta medströms

                      Kommentar

                      • 022helpek
                        • November 2010
                        • 626

                        #26
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Mm, det är giftigt på allvar, används väl för desifincering i labb bland annat. Det som har diskuterats är att det skulle vara ok i de doser som används i akvarium. Iaf, här kommer det inte ned i akvarierna igen.

                        Hilsen,

                        /P
                        Fråga är i vilken koncentration som lösningen i EC flaskan har...
                        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                        Kommentar

                        • eric700
                          • June 2010
                          • 97

                          #27
                          Har använt EC i ett år nu men har slutat med det för 1 månad sedan och jag märker ingen större skillnad måste jag säga. När jag började hade jag inte koll på näringsnivåer och hade dåligt med ljus. Nu funkar det och jag tycker allt mer att EC inte behövs.
                          // 330liter SA

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #28
                            Fråga är i vilken koncentration som lösningen i EC flaskan har...
                            Om du googlar så är det ganska många olika nissar på diverse utländska forum som experimenterat sig fram till en lämplig koncentration. Plantedtank.net är ett bra ställe att börja på.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #29
                              Den används inte i fotosyntesen, så man får inte mer bubbel av att använda glutaraldehyd.
                              Jag får rätta mig själv här. Man får tydligen mer syre av glutaraldehyd trots allt:


                              Grymt intressant läsning. Man kan tydligen vänja glutkänsliga växter som vallisneria vid glutaraldehyd genom att sakta öka dosen..
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...