Easy Carbo - funderingar runt kolet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

    Easy Carbo - funderingar runt kolet

    Har ni några ideer om vilket ämne som används som kolkälla i Easy Carbo - när det är så giftigt att man inte får överdosera det för att fiskarna kan få snabb biljett till sankte Per. Trots det finns det inga följesedlar eller artikelblad med i förpackningen... Förstår ju att de inte vill ha någon som försöker kopiera deras produkt. Men om EC är så farligt att det till och med talas om att förbjuda försäljningen av det så blir jag nyfiken på vad som används som kolkälla...
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Ämnet är glutaraldehyd. En del blandar eget med lyckat resultat. Men det är ett ganska otäckt ämne så man ska vara lite medveten om vad det är man labbar med.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • 022helpek
      • November 2010
      • 626

      #3
      Tack hittade ett produktblad som gällde glutaraldehyd intressant att det är en aldehyd...
      borde ha fattat det själv att man skall leta ibland dessa...
      Ett riktigt miljögift skulle jag vilja kalla det och används ganska allmänt i alla möjliga processer... känner själv igen det från sjukvården fast jag inte kom på det förrän jag läste produktbladet.
      Då kommer nästa fundering - Glutaraldehyd påverkar inte pH i någon nämnvärd omfattning? Eftersom ättika kan vara en god källa till kol men sänker pH rätt rejält...
      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

      Kommentar

      • 022helpek
        • November 2010
        • 626

        #4
        ytterliggare en fundering

        när det gäller CO2 under tryck och som mesk så gäller samma regel som i naturen - solenergi behövs för att socker och syre skall bildas eller hur? Det för med sig att CO2 tillförsel under natt bara har en pH sänkande effekt om den inte rent av blir dödlig för fiskarna eftersom vid en kritisk punkt trängs för mycket syremolekyler undan och vattnet kommer inte ha tillräcklig tätthet av syre för att fiskar och växter skall kunna köra cellandningen...
        Men när man tillför kol i form av en aldehyd så tycker jag att den borde vara så reaktiv att man inte under några omständigheter skall tillsätta den på kvällen eftersom ingen fotosyntes kan ske i mörker och kol kan därför inte spjälkas till socker.
        - är det någon som har en formel för hur många socker man får ur den här aldehyden föresten?
        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Men när man tillför kol i form av en aldehyd så tycker jag att den borde vara så reaktiv att man inte under några omständigheter skall tillsätta den på kvällen eftersom ingen fotosyntes kan ske i mörker och kol kan därför inte spjälkas till socker.
          Den används inte i fotosyntesen, så man får inte mer bubbel av att använda glutaraldehyd.

          Tror man blandar till till någon enstaka procent och den bryts ganska snabbt ner i vatten, så någon pH-sänkande effekt är det inte att tala om.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • 022helpek
            • November 2010
            • 626

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Den används inte i fotosyntesen, så man får inte mer bubbel av att använda glutaraldehyd.

            Tror man blandar till till någon enstaka procent och den bryts ganska snabbt ner i vatten, så någon pH-sänkande effekt är det inte att tala om.
            Hmm förlåt att jag ställer en fråga dum fråga men kol är ju faktiskt grunden till druvsocker syntesen - VAD använder växten kolet till om den inte bygger socker? - för det är ju det som kolet är huvudingrediensen i både cellandning och fotocyntes.
            Utan energi processer så kan inte kväve och fosfor användas i DNA molekylen och därmed kan inte cellkärnan få den styrande funktion som krävs för att växten skall kunna bygga nya celler och växa.
            Bubblingen är ju bara ett tecken på att växten omsätter CO2 o Vatten i så stor mängd att syre bildas - är inte helt säker på att det är samma sak som att den hinner lägga upp några sockerföråd för nattens omvända cellandningsprocess.. Växter bubblar även på natten fast det är koldioxid i stället för syre ...

            Jag har tittat i min plantfysiologi och jag hittar ingen annan funktion för kol än till sockerproduktion som sedan i sin tur används som energi och kolkälla för cellfunktioner av alla sorter... källla Biology of plants av Raven Evert Elchhorn
            Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
            Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
            Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Jag tror det är därför att glutaraldehyd är en sorts extrem enkelt socker, så växten plockar in det direkt utan att använda fotosyntesen.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • 022helpek
                • November 2010
                • 626

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Jag tror det är därför att glutaraldehyd är en sorts extrem enkelt socker, så växten plockar in det direkt utan att använda fotosyntesen.
                aldehyder i allmänhet bildar karboxylsyra som i sin tur är grunden i aminosyra och fettsyror - vilket kan peka på att du har rätt om att den plockar in den direkt i systemet utan rundan via socker. Frågan är vad som i längden händer med sockerförådet när man tillverkar aminosyror och fettsyror så att säga utan att passera gå... För att växten skall orka bygga med aminosyror och fettsyror måste den ju ha energi... räcker energin som den synteserar under dagen med hjälp av lampa och CO2 från fiskar, sniglar och bakterier??? Eller finns det någon dold agenda här som jag inte ser????
                Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Ja, jag skulle tro att växten dör utan ljus..
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Jonasroman
                    • January 2011
                    • 635

                    #10
                    Som jag förstår det så är det en isomer av glutaraldehyd...dvs då kan den få en helt annan egenskap o antagligen inte giftig som glutaraldehyd i annan isomerform.
                    Det är ju ett 5 koligt kolväte...o liknar väldigt mkt en av de 5 koliga föreningarna som cellen själv bildar under fotosyntesten nånstans i steget där 6 koldioxidmolekyler skall reduceras till glukos. Så glutaraldehyden går alltså in mitt i den sk kalvincykeln som 5 kolig förening o där omvandlas till socker. Men det krävs fortfarande atp för denna process, vilket cellen får i den första delen av fotosyntesen, den sk ljusreaktionen. Så min tolkning av detta är att glutaraldehyden ersätter koldioxid, men för att går vidare till glukos krävs fortfarande en pågående fotosyntes...så man bör nog dosera på morgonen.
                    Jag antar att det går åt 1.2 glutaraldehydmolekyler för att bilda en glukosmolekyl...o som sagt en del atp från fotosyntesens första del när vatten avger sina vätejoner till nadp molekylen (som i sin tur avger dessa vätejoner under bildandet av atp)....

                    Skrivet ut minnet...så jag ber om ursökt ifall det kan finnas nåt faktafel...fotosyntesen är ju rätt så komplex...;-)
                    Senast redigerad av Jonasroman; 13 February 2011, 16:35.

                    Kommentar

                    • Jonasroman
                      • January 2011
                      • 635

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Ja, jag skulle tro att växten dör utan ljus..
                      Det borde vara korrekt då det fortfarande krävs en ljusreaktion för att reducera glutaraldehyden till glukos...se mitt svar ovan:-)

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Tackar för förklaringen! =)
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • 022helpek
                          • November 2010
                          • 626

                          #13
                          Ursprungligen postat av Jonasroman
                          Som jag förstår det så är det en isomer av glutaraldehyd...dvs då kan den få en helt annan egenskap o antagligen inte giftig som glutaraldehyd i annan isomerform.
                          Det är ju ett 5 koligt kolväte...o liknar väldigt mkt en av de 5 koliga föreningarna som cellen själv bildar under fotosyntesten nånstans i steget där 6 koldioxidmolekyler skall reduceras till glukos. Så glutaraldehyden går alltså in mitt i den sk kalvincykeln som 5 kolig förening o där omvandlas till socker. Men det krävs fortfarande atp för denna process, vilket cellen får i den första delen av fotosyntesen, den sk ljusreaktionen. Så min tolkning av detta är att glutaraldehyden ersätter koldioxid, men för att går vidare till glukos krävs fortfarande en pågående fotosyntes...så man bör nog dosera på morgonen.
                          Jag antar att det går åt 1.2 glutaraldehydmolekyler för att bilda en glukosmolekyl...o som sagt en del atp från fotosyntesens första del när vatten avger sina vätejoner till nadp molekylen (som i sin tur avger dessa vätejoner under bildandet av atp)....

                          Skrivet ut minnet...så jag ber om ursökt ifall det kan finnas nåt faktafel...fotosyntesen är ju rätt så komplex...;-)
                          hmm ser ut att vara rätt och stämmer med vad som står i biology of plants och wikipedia. Bekräftar att det är viktigt att tillsätta även EC på morgonen--- tackar tackar
                          Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                          Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                          Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            • July 2010
                            • 1072

                            #14
                            Jag är inte hundra men tycker mig ha sett en del märkligheter kring yngel när jag använde EC under en period. Dels pga det och dels pga hur ämnet funkar generellt så la jag ned det. Har inte använt det sedan dess. Långt ifrån säker på att jag har rätt, men har ändå lagt ned det.

                            Jonas,
                            det var den bästa utläggning jag sett om hur ämnet kan funka för växter - tackar!!

                            Hilsen,

                            /P
                            Bara döda fiskar flyta medströms

                            Kommentar

                            • 022helpek
                              • November 2010
                              • 626

                              #15
                              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Jag är inte hundra men tycker mig ha sett en del märkligheter kring yngel när jag använde EC under en period. Dels pga det och dels pga hur ämnet funkar generellt så la jag ned det. Har inte använt det sedan dess. Långt ifrån säker på att jag har rätt, men har ändå lagt ned det.

                              Jonas,
                              det var den bästa utläggning jag sett om hur ämnet kan funka för växter - tackar!!

                              Hilsen,

                              /P
                              hmm förvånnar mig inte ... jag tycker mina fiskar blivit väldigt spaka sedan jag börjat tillsätta det och dessutom far pansarmalarna mer till ytan än vanligt så jag kommer nog inte att fortsätta efter den här flaskan om det inte blir en förbättring
                              Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                              Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                              Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...