Vad är det för alg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    Vad är det för alg?

    Har fått en alg i mitt gamla kar och är nu osäker om jag vågar ta någon inredning till det nya.

    Den blir som en mörkgrön, tjock mossa och har tunna trådar som nästan ser ut som hårstrån. Den växer otroligt mkt och lägger sig som en tjock matta över allt om den får chansen. Ser nästan ut som algbollarna gör i färg och mossighet.

    Är det trådalg?

    Det är möjligt att det har hjälp att torka inredning, jag har hittills inte sett att det har kommit tillbaka på saker som har varit torkade men det är lite svårt att säga med säkerhet.

    Jag ska köpa ett nytt kar nu och sälja det gamla. Hur instruerar jag köparen? Ska han ta enbart karet och jag tvättar det med klorin?

    Jag har också funderat på att lägga gruset i ugnen på en plåt?? Sten är ju porös så klorin är väl inget bra alternativ på stenarna i karet?
    Ha dé bäst... Tina
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Har du en bild? Det är inte cyano då? Det brukar iofs sig inte se trådigt ut utanmer slemmigt.
    Checking out...

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Men jag får väl inte lägga upp bilder om jag inte är Goldmember??

      Färg och konsistens ser precis ut som algbollarna som finns i alla zooaffärer.

      Ganska tjockväxande, man drar hela bitar från stenar och växter. Den kan bli långa trådar från den om man drar i den lr den hänger på en växt i draget från pumpen t ex.
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Alexia
        • January 2011
        • 509

        #4
        Du kan länka till bilder även som vanlig medlem. Dvs lägg upp bilden någonstans, och lägg in direktlänk till bilden =)

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #5
          Här kommer lite bilder på alger, är det någon av dem?

          På ena bilden är det bara algen som mossbollarna är gjorda av och på den andra så svävar det lite alger från bakgrunden och det är trådalgerna.
          Bifogade filer
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ursprungligen postat av PiaJo
            Här kommer lite bilder på alger, är det någon av dem?

            På ena bilden är det bara algen som mossbollarna är gjorda av och på den andra så svävar det lite alger från bakgrunden och det är trådalgerna.
            Oj, vad svårt... Jag har faktiskt lite svårt att säga vilken av dem det är.

            Jag har ju mossbollar i räkkaren och problemet började då.. Men när det var som värst, (vi flyttade och karet stod i källaren, hade inte tid att sköta det ordentligt då) så var det långa trådar också.. Nu har jag bekämpat det intensivt och det som finns kvar är mest på gruset och ser mer ut som algbollsalgen??!!
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Det är nog Cladophora, speciellt om den känns lite som "stålull" (eller pubishår om man är på det humöret) och luktar lite metalliskt om man knosar den mellan tummen och pekfingret.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Det är nog Cladophora, speciellt om den känns lite som "stålull" (eller pubishår om man är på det humöret) och luktar lite metalliskt om man knosar den mellan tummen och pekfingret.
                Okej.. Jag slog namnet här på Zoopet och fick upp
                Använda Cladophora i auqascaping

                där Azur skriver att de bildar små bollar och inte växer på stenar. Men det gör mina. Efter att ha studerat dem noga efter PiaJos bilder så är det mer likt trådalger än mossbollarnas alger.

                Skit..
                Men hur kan jag vara 100% säker på att jag inte säljer algen också när jag säljer karet och om jag vill behålla några stenar osv. Har även små innefilter som skulle vara schysst att ha kvar. Har ju även fått algen i mina småkar såklart, med de är ju lättare att åtgärda.

                Räcker det med att torka tillbehören en tid lr måste jag använda t ex klorin?
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Men hur kan jag vara 100% säker på att jag inte säljer algen också när jag säljer karet
                  Även om du kör akvariet i en autoklav så kommer nästa ägare få alla alger som finns via kranvatten och luften. Tricket är att skapa en miljö som inte triggar algerna, för man kan aldrig någonsin få bort dom.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • 022helpek
                    • November 2010
                    • 626

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Även om du kör akvariet i en autoklav så kommer nästa ägare få alla alger som finns via kranvatten och luften. Tricket är att skapa en miljö som inte triggar algerna, för man kan aldrig någonsin få bort dom.
                    Du kan testa - ta en väl ursköljd pet flaska -fyll den med kranvatten och ställ den i fönstret... det kommer att växa som av attan i den även om du inte tillsätter näring eller koldioxid
                    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Menar ni att om det är trådalg så skulle jag ha fått den från kranvattnet om jag inte hade fått den från en växt jag köpte?

                      Ni menar att det inte finns något sätt att bli av med den?

                      Alla växter trivdes innan algen la sig som en mossa över allt. Hur ska man få växterna att trivas och inte algen?

                      Jag har aldrig haft några alger direkt, ytterst lite vanlig grön alg, innan jag fick den här. Jag hade karet i 2 år utan alger innan jag fick den här, jag har fortfarande inga andra alger..
                      Den återkommer i gruset nu. Det enda som jag inte hade skrubbat...
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • 022helpek
                        • November 2010
                        • 626

                        #12
                        Alger är alltid ett kikit kapitel - jag föreslår att du går in på trådarna för växtnäring och tittar vad de säger och flera andra algtrådar ... tillför näring i en forma som växterna gillar och tar upp innan algerna gör det - kolla in alla tråda som handlar om pmdd och kväve och fosfor så får du många tips ...
                        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #13
                          Ursprungligen postat av 022helpek
                          Alger är alltid ett kikit kapitel - jag föreslår att du går in på trådarna för växtnäring och tittar vad de säger och flera andra algtrådar ... tillför näring i en forma som växterna gillar och tar upp innan algerna gör det - kolla in alla tråda som handlar om pmdd och kväve och fosfor så får du många tips ...
                          Men om det beror på obalans så borde jag ju ha andra alger också lr??? Det här känns som att det är så snabbväxande att inget annat får en chans. Det tar upp all näring.
                          Jag har inte kört med växtnäring annat än lite i gruset.. Så det känns lite oöverstigligt att ge mig in i växtgödningsvärlden..

                          Nu tänker jag gå över på malawis så då blir det väl bara lite valisneria.. Men som sagt, jag vill ju gärna göra rent det gamla karet ordentligt innan jag säljer det..

                          Torka, rosta i ugnen lr lägga i klorin. Vad röstar ni för?

                          Pumpen går ju inte att lägga i ugnen. De hårda delarna går kanske att borsta i lite klorin och sedan lägga i vattenbad.
                          Bottengruset går ju inte att lägga i klorin. Kan man lägga det på en plåt i ugnen lr låta det torka så att algen försvinner?
                          Stenar?
                          Senast redigerad av Katharina; 13 February 2011, 16:36.
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          Arbetssätt...