Öka ljus - dumt eller ej?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Trådalger är ett bra tecken, kindof. Dom brukar gilla ungefär samma förhållanden som växter och reagerar lite snabbare än växterna när förhållanden är perfekta. Det man gör fel i det läget är att börja modfiera och sänka näringsnivåer för att få bort algerna, när man istället bör köra på som vanligt tills att växterna sätter igång rejält.

    Tyvärr kan det bli en liten period med trådalger där akvariet ser trist ut men man får försöka koppla av och lita till att växternas framfart kommer tränga undan dom.

    utan hade ju tänkt dosera PMDD om/när jag såg växterna verkade behöva. Men det kanske jag kan glömma nu om jag ska ha EC?
    Ja med EC så går akvariet mer över till att enklast skötas som ett "hightech". Dvs 20-50% vattenbyten en gång i veckan för att nollställa näringsnivåer följt av en fulldos PMDD.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Alexia
      • January 2011
      • 509

      #17
      Nu blev det lite förvirrat. I någon annan tråd jag hade, som jag just nu inte minns vilken, hinner inte leta upp den just nu heller tyvärr (ska bara äta så måste jag till jobbet, efter att i 40 minuter stått och slirat i en snödriva svärandes över den sk plogningen här..), men där så sas att om man skulle dosera PMDD i fulldos varje vecka så skulle jag byta 50% av vattnet.

      Om jag inte ville byta 50% av vattnet varje vecka pga egen brunn t ex (vilket var helt korrekt antaget) så skulle jag inte dosera PMDD varje vecka, utan då hellre tillsätta när det såg ut att behövas, men vara försiktig så det inte blev för mkt. Jag frågade ju då glatt om dte inte gick att mäta och/eller byta 20% vatten men dosera mindre PMDD, men så fungerade det inte.

      Nu säger du defdac - som jag förstått är KUNNIG på det här (jag hoppades du skulle svara =)) att det går bra att byta 20% vatten/v och dosera PMDD i fulldos varje vecka?

      Så nu blev det lite förvirrat?

      Men om jag kan byta 20% vatten (25% går bra med om det är bättre) per vecka, fulldosera PMDD efter det, och ha EC enligt dosering på flaskan varje dag, så känns det ju absolut enklast och minst risk jag gör fel. Men byta 50% vatten/v slipper jag gärna just pga brunnen.

      Ska jag isf byta och köra så även nu under uppstart?

      Förlänger/försvårar/förstör det cykeln? Häromdagen när jag kollade vattenvärdena så ingen mätbar nitrit, 25 mg/l nitrat - dock hade totalhårdheten sjunkit lite sen första gången jag testade, karbonathårdheten var samma. De är på sticka dock så inte så himla exakta värden, men totalhårdheten hade tydligt sjunkit. Ph låg ungefär lika ev aningens högre än sist (7.5 innan, 7.8 enligt sticka nu men om det är stickan som är svajig eller dte verkligen höjts är ju svårt att säga, neonerna mår bra iaf).

      Ska jag isf applicera det på lilla karet med, det har nästan inga alger än (lite på en rot sen ancistrusen flyttade, det ska dock flytta in äppelsnäckor istället sen), sämre ljus, växer bra men långsammare/rangligare och dessutom bor det endlersyngel där. Eller ska jag låta lilla karet vara tills det ev inte funkar lika bra som nu längre? Lilla karet har för övrigt i princip identiska vattenvärden, och har envist vägrat uppvisa minsta nitrit vid mätning under hela uppstarten (förvånande nog). Efter 2 v hade det ingen mätbar nitrit och 25 mg/l nitrat.



      Ska jag behålla samma belysningstid (12 h) som innan? Jag sänkte den med 2 h igår till 10 h men kanske var dumt, och just det där med att 'börja modifiera'

      Kommentar

      • Alexia
        • January 2011
        • 509

        #18
        Ursprungligen postat av fremar
        http://sg.kicks-ass.org/akvarium/IMG_2825.JPG sådär ser de håralgerna ut i min kub.
        Var ju det där jag hade tänkt slippa om jag kunde. Därför jag frågar redan nu när det börjar ta fart. Det verkar ju iofs inte som det är farligt/hela världen om det blir mycket men mitt estetiska sinne föredrar om det INTE blir så utan håller sig fint och 'algfritt' =)

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          men där så sas att om man skulle dosera PMDD i fulldos varje vecka så skulle jag byta 50% av vattnet.

          Om jag inte ville byta 50% av vattnet varje vecka pga egen brunn t ex (vilket var helt korrekt antaget) så skulle jag inte dosera PMDD varje vecka, utan då hellre tillsätta när det såg ut att behövas, men vara försiktig så det inte blev för mkt. Jag frågade ju då glatt om dte inte gick att mäta och/eller byta 20% vatten men dosera mindre PMDD, men så fungerade det inte.

          Nu säger du defdac - som jag förstått är KUNNIG på det här (jag hoppades du skulle svara =)) att det går bra att byta 20% vatten/v och dosera PMDD i fulldos varje vecka?
          Enda skillnaden med att göra mindre vattenbyten än 50% är att de potentiella maxnivåerna av näringshalter kan bli högre och att det tar lite längre tid innan näringsnivåer svänger in mot de doserade.

          Eller ska jag låta lilla karet vara tills det ev inte funkar lika bra som nu längre?
          Det brukar vara en ganska bra idé att behålla ett skötselsätt som fungerat en längre period.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Alexia
            • January 2011
            • 509

            #20
            Och vad kan bli effekten/vara risken med att "de potentiella maxnivåerna av näringshalter kan bli högre och att det tar lite längre tid innan näringsnivåer svänger in mot de doserade"? =)

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Jag ser ingen direkt risk eftersom problemet med växtakvarier ofta är att man har för låga näringsnivåer, inte tvärtom.

              50% vattenbyten är främst för dom som vill göda riktigt svinhårt utan att riskera att nivåerna blir toxiska för fiskar (och växter för den delen). Jag gör 50% mest för att när jag bökat klart med häverten bland växterna och noppat av de alger jag hittat så har vattennivån sänkts till 50% ungefär. Känns även skönt att få ut så mycket omkringdrivande alg/växtdelar som möjligt.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Alexia
                • January 2011
                • 509

                #22
                Och göda 'svinhårt' är ingen risk med normaldos PMDD? Då låter det ju som jag skulle våga prova. Beroende på väglaget kanske jag hinner in köpa EC nu innan jobbet.

                Men ska jag börja med vattenbyten osv varje vecka nu fast det är under uppstart?

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  Och göda 'svinhårt' är ingen risk med normaldos PMDD?
                  Förlåt, med "svinhårt" menar jag dubbeldos varje dag.

                  Men ska jag börja med vattenbyten osv varje vecka nu fast det är under uppstart?
                  Aldrig något jag någonsin behövt reflektera över. Växterna snappar allt dåligt (ammonium som blir nitrit) förutsatt att dom får näring och ljus.

                  Mao, kör så det ryker från dag 1.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    #24
                    Ja, ju tidigare du får fart på växterna, vilket du redan har fått låter det som, desto mindre bekymmer med alger. Så kör på med både näring och EC.
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • Alexia
                      • January 2011
                      • 509

                      #25
                      Oki, då kör jag på det. Så skriiiiker jag här när/om det går åt skogen

                      Handlat EC idag iaf, så får vi se vad det gör. Tack så jättemycket för hjälpen!

                      Kommentar

                      • 022helpek
                        • November 2010
                        • 626

                        #26
                        även jag har börjat tillsätta EC nu när jag köpt ett akvarellrör och reflektorer till båda ljusrören....
                        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                        Kommentar

                        • Alexia
                          • January 2011
                          • 509

                          #27
                          Ska bli väldigt intressant att se vad EC + regelbunden PMDD gör. För såhär växer det utan EC och utan att fulldosera PMDD liksom.. jisses.. 1 v mellan bilderna. (Flyttat en vallis i bakkant och klippt ner saggitaria subulatan (stavn?) i förgrunden mellan bilderna)

                          8 feb

                          Klicka på bilden för större version

Namn: akvarium8feb1111.jpg
Visningar: 2
Storlek: 259,9 KB
ID: 2131648


                          15 feb
                          Klicka på bilden för större version

Namn: storaakvariet15feb2.jpg
Visningar: 3
Storlek: 367,9 KB
ID: 2131647

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #28
                            Här är en veckas tillväxt med CO2/PMDD:
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Alexia
                              • January 2011
                              • 509

                              #29
                              Jisses! Men det är med 'riktig' CO2 va, inte EC?

                              Tur man har fiskar som gillar växter

                              Kommentar

                              • Moving Waves
                                • August 2010
                                • 1403

                                #30
                                Jag kör mäsk-co2 med hemmabygd reaktor och tex spikblad växer runt 1cm per dag, så nog kommer du märka skillnad.
                                - - -
                                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                                Kommentar

                                Arbetssätt...