asien växter? musselblomma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    asien växter? musselblomma?

    till vilken världsdel kan man säga att musselblomma hör? (pistitia stratiotes)

    och vad finns det för flytväxter från asien?
    någon som har något tipps?

    tycker de är svårt å hitta bland alla växter och om man söker på flytväxt från asien här på zoopet så kommer det tyvärr bara upp en.

    sen om det står "kosmopolit" på utbredningsområde, innebär det att den finns på väldigt många ställen och inte har något direkt urprungsland?

    tacksam för svar.
    MrH ---> 175L SA kub
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    kosmopolit betyder att den finns i princip i alla tropiska vattenområden och har spridit sig dit antingen naturligt eller med hjälp av människan. Därför har jag med gott samvete både musselblomma och andmat i mitt asienkar

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      #3
      dock så trivs tyvärr inte mina musselblommor alls.. dom blir gula å går sönder å ser allmänt skit dåliga ut.
      tror de är för dålig luft å för varmt då jag har heltäckande glas.
      tror du det kan va en faktor?
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Ingen aning, har bara haft mina en vecka ungefär Blev så glad när jag såg dem i affären att jag inte kunde låta bli att köpa Och ännu lever de i alla fall!
        Andmaten har jag däremot haft länge, och den växer på bra

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          #5
          aha oki, fick en hel drös me musselblomma av en vän som hade ett överväxt akvarium :P
          men dom vill inte ta sig. måste göra något åt de där.
          ja har heltäckande glas nu och de blir ju en hel del kondens som dom där växterna tydligen inte gillar. läste att man skulle ha glasen snedställda så de inte droppar kondensvatten på dom.
          förövrigt en väldigt trevlig växt som blir rejält stor om dom trivs. kompisen hade musselblommor som mätte nästan 15cm i diameter.

          hoppas de går bra med dina.
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #6
            aha, får ta och se över det i morgon då ifall de skulle råka få någon kondens på sig som det ser ut nu. Tack för tipset! Och hoppas du får ordning på dina också!

            Kommentar

            Arbetssätt...