Inte ens snabbväxande växter växer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Föllförfisk
    • April 2010
    • 620

    Inte ens snabbväxande växter växer?

    Har ett 300 liters (och en 86 liters) som jag startade om för ett tag sedan pga av flytt. I det stora karet finns det 4 guramis, ca 20 vietnamesiska kardinalfiskar, 3 hongkongplecos, 2 otocinclusar. Dvs rätt låg belastning med fisk tykcer jag. Kanske för låg?
    Då jag statade upp det köpte jag lite snabbväxnade plantor, samt att jag hade lite javaormbunke mm sen tidigare. Men det växer liksom inte?! De snabbväxande växterna ser nu rätt ledsna ut, och börjar få oroväckande mkt alger på sig. Tror det är limnophila (typ sessiflora) jag har, samt hygrophila diffifromis. Har sen tidigare oxå snabbväxande växter i karet, samt lite javaormbunkar, båda vanlig och den flikiga varianten. Vad är steg 1 att prova i det här läget? Köpa fler växter? Tillsätta näring? Köpa fler fiskar?
    Belysningen är 2*30W så inte så himla mkt. Har reflektorer på båda lysrören. Känner att jag måste ta itu med det här om jag ska få nån ordning på det och det ska bli kul igen.
    Såhär såg det ut innna flytten, är samma typ av alger jag har nu.



    Såhär såg karet innan flytten. Växten längst bak till vänster har jag kvar, de växer heller inte nån nämnvärt.

    De som är i förgrunden, den flikiga, nån vattenormbunka har jag för mig det heter, har dött totalt. Har inte gjort några vattentester tyvärr.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2877

    #2
    Lite mer ljus skulle nog inte skada. Snabbväxare är ju bara snabbväxare under skapliga förhållanden, alltså lite mer ljus (10tim/dag) och näring (PMDD, Easy Carbo t.ex.).
    Gamla eller ineffektiva lysrör kan ju också vara en anledning till problemet med växterna. Prova med nya Aquarelle-rör kanske kan vara en idé.

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Du tycks ju ha flytväxter som blockerar det lilla ljus du har, och då har inte växterna på botten en chans oavsett snabbväxande eller ej.
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • Föllförfisk
        • April 2010
        • 620

        #4
        Som de är nu har jag inga flytväxter de har jag tagit bort samt de jag ändå sparade dog. Det var typ bara en iof.. Lysrören är nya. Eller, ja, mindre än 6 månader gamla iallafall. Det ena är nog ett aquarelle tror jag..Och som sagt reflektorer.. Hur mycket lyse "bör" jag ha? Akvariet är tänkt rätt länge, ca 11 timmar per dag. Har faktiskt beställt PMDD. Får väl se om det funkar.. Bör man tillsätta nån kolkälla oxå isådall?

        Kommentar

        • 022helpek
          • November 2010
          • 626

          #5
          hur är det med näringen - jag har väldigt kassa polska rör men det växer så det knakar i mitt kar.. däremot så har jag tillsatt näring och ibland innan jag fick full fiskbesättning tillsatte jag kolsyrat vatten (1dL hårt kolsyrat vatten till 100L akvarievatten) - man kan oxå köra "mesk" jäst som man tillsatt socker och vatten till för att få kolsyra till växterna. Det känns som du har näringsbrist av något slag. Tillsätter du någon växtnäring?
          Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
          Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
          Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2877

            #6
            Ursprungligen postat av Föllförfisk
            Som de är nu har jag inga flytväxter de har jag tagit bort samt de jag ändå sparade dog. Det var typ bara en iof.. Lysrören är nya. Eller, ja, mindre än 6 månader gamla iallafall. Det ena är nog ett aquarelle tror jag..Och som sagt reflektorer.. Hur mycket lyse "bör" jag ha? Akvariet är tänkt rätt länge, ca 11 timmar per dag. Har faktiskt beställt PMDD. Får väl se om det funkar.. Bör man tillsätta nån kolkälla oxå isådall?
            Du kan ju testa med Easy Carbo som kolkälla. Sen kan du även prova att minska belysningstiden till 9tim/dygn ett tag för ev. undvika algproblem.

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #7
              Jag skulle tippa på att du bör öka på belysningen. Inte mer tid utan mer effekt. Det borde i alla fall vara steg 1. I alla akvarium jag haft har det aldrig varit problem med CO2 eller näring till dylika växter. Dock har du lite fiskar vilket leder till lite mat och därmed lite näring, men börja med ljuset. Tyvärr det dyraste.

              Ett förslag:
              Checking out...

              Kommentar

              • Föllförfisk
                • April 2010
                • 620

                #8
                Ja, jösses amalia.. Inte så billigt nej... Men jag vill ju gärna få ordning på karet.. Hmm, fyller snart år. Tyvärr känner jag ingen som vil bidra till min intresse av akvarier.. Easycarbo eller mäsk, men faktum kvarstår ju att med för lite ljus blir det nog ändå inte bra... Får vända slantar inser jag. Får kika efter nästa löning! Ingen som säljer billig ramp med ett lysrör till? har ju redan två på, kan ju klämma dit en tredje oxå!

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #9
                  Jag själv som inte är så noga med utseendet köpte vanliga kontorsramper på blocket för T5 rör 54W med reflektorer 2 ramper med 2 rör i varje och sedan nya 6500K rör. Armaturerna kostade 200 st och rören 90st Efter ddet växer alla mina växter i mitt 430 som gräs. Nästan så det växer för mycket det blir mer underhåll. Jag är nöjd!

                  Exempel:
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • Föllförfisk
                    • April 2010
                    • 620

                    #10
                    Smart grej! Får jag kika på! Hur stort kar har du?

                    Kommentar

                    • SenorBastardo
                      • November 2006
                      • 121

                      #11
                      Innan du börjar med mäsk eller dylikt försök att skaffa mer belysning, eller gör som som är lat och inte vill hålla på och trimma växter en massa. Skaffa cryptocoryner det finns massor av varianter att välja mellan och javaormbunke. För att få ett extra "filter" i form av snabbväxande kör på någon typ av flytväxt typ Ceratopteris eller dylikt.

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        #12
                        Jag kör kontors T5 ramper till ett 430 akvarium (120x60x60) och till ett 936 liters (160x90x65)
                        Checking out...

                        Kommentar

                        • Föllförfisk
                          • April 2010
                          • 620

                          #13
                          Ceratopteris har jag haft. De dog. Trots att de flöt på ytan. Blev iallafall hemskt tråkiga o fula,(och fulla med alger) så de slängdes då jag flyttade akvariet. Alla typer av flytväxter har dött so far. Mer ljus och minska tiden.. Ska se om jag får tag i sådana där ramper!

                          Kommentar

                          • DaRe

                            • June 2009
                            • 2227

                            #14
                            De säljer Grotechramper på AkvariumStockholm i sundbyberg nu billigt


                            Vet en vilka mått denna har.
                            Checking out...

                            Kommentar

                            • Föllförfisk
                              • April 2010
                              • 620

                              #15
                              Mialde och kollade! Plöstligt får jag väldigt mycket pengar över. Tyvärr. Min häst avlivades idag, och jag kommer få ut försäkringen. Ska iof lägga undan pengarna. Men liite kul man val få ha?!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...