Lågernergilampor och växterna växer helt enormt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Lågernergilampor och växterna växer helt enormt

    Jag har en yngelbalja i plast (70L) där jag har lagt över en ramp för glödlampor och har satt i ett par ganska starka lågenergilampor.

    De växter jag har där i växer i en glassbytta med grus, växterna är nån crypto, vallsneria, sessiliflora och polysperma.

    Det växer mycket bättre i denna baljan än vad det växer i mina andra kar där jag har lysrör (Phillips aquarelle) undrar hur det kommer sig?

    Har stor fiskbelastning i baljan och göder med normaldos pmdd, kan det påverka?
    Senast redigerad av PiaJo; 05 February 2011, 10:25.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Du kanske inte har så mycket ljus som du tror i ditt andra akvarium...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      Ok, jag har 2 ggr 18 w i mitt 100 liters och 1 ggr 15 w med reflektor i mitt 54 liters, så jag tycker att det borde blir mer ljus där?

      eller blir det mer ljus av 2 ggr 13w lågenergi?
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Alexia
        • January 2011
        • 509

        #4
        Jag tror, rent amatörmässigt, att det är en massa faktorer som samspelar.

        Mitt lilla akvarium med (tills idag) KASST ljus - där växer det utav bara f*n. Det akvariet är 50*30*30 och hade en liten förskrämd 'sänglampa' med en 11W (tror jag) minihalogen. Gav dels dunkelt ljus (varmvitt) och dels taskig ljusspridning. (Idag bytte jag till ett 11 W lågenergirör och det är ljust så in åt helsike i jmf). Men växte så det knakade gjorde det, såpass att jag inte 'vågade' byta belysning just för de verkade trivas så bra som dte var. Nu har det växt så mycket att det skuggade än mer och blev för dunkelt dock så nu bytte jag.

        Stora akvariet 90*42*42 hade jag i en vecka när jag hade bara växter en 40W vanlig varmvit glödlampa , no need to say att ljuset var skit. Men växte gjorde det- Sen fick den 2* 30W kallvita lysrör - och blev ljust så in åt helsike. Växterna håller än i alla fall samma tillväxttakt som med kassa ljuset.

        Båda karen är nystartade dock (drygt 2 v resp drygt 1 v) och mest troligt så skulle det på sikt ge problem om jag fortsatt ha samma ljus, men helt klart så reagerade växterna inte så som förväntat på det dåliga ljuset inledningsvis iaf. Det växer ju i lilla karet t ex lileaopsis brasiliensis i en takt som skulle göra ogräs avundsjukt - i ett ljus som borde ha tagit död på den inom mycket kort tid. Istället skickade den utlöpare både kors och tvärs.

        Dock, med perfekt ljus från början hade det varit VÄLDIGT intressant att se hur det skulle ha växt - för det borde ha växt ÄNNU bättre då.

        Kommentar

        • hawkse
          • December 2009
          • 781

          #5
          Ursprungligen postat av PiaJo
          Ok, jag har 2 ggr 18 w i mitt 100 liters och 1 ggr 15 w med reflektor i mitt 54 liters, så jag tycker att det borde blir mer ljus där?

          eller blir det mer ljus av 2 ggr 13w lågenergi?
          I det lilla karet (gissar 60x30 cm bottenyta) har du 83 W/m². Detta är inte mycket men låt oss vara generösa och säga att din reflektor dubblar effekten till 166 W/m². I ditt stora kar (räknar på 65x40 cm bottenyta) har du däremot 138 W/m² - om du inte har reflektorer där också.

          Tycker iofs att ljuset från Aquarelle-rören borde kompensera något då de säkert har betydligt större andel ljus som kan användas av växterna.

          Jag har testat lite olika lågenergi-tal i ett 54-liters här hemma och har märkt att där verkar finnas ganska skarpa gränser mellan där växterna dör vs håller sig utan att växa vs växa.

          Körde länge 2x5 W över karet för att inte skrämma ynglen jag hade däri och detta var för lite för samtliga växter, inklusive flytväxterna. De dog.

          När jag sedan bytte till 2x9 W klarade sig gälörten och flytväxterna längre. De växte inte men de höll sig iallafall vid liv.

          Efter skifte till 2x15 W började de faktiskt växa och föröka sig.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2888

            #6
            Ursprungligen postat av PiaJo
            Ok, jag har 2 ggr 18 w i mitt 100 liters och 1 ggr 15 w med reflektor i mitt 54 liters, så jag tycker att det borde blir mer ljus där?

            eller blir det mer ljus av 2 ggr 13w lågenergi?
            Hur gamla är dina Aquarelle? Är dom mer än ett år borde du pröva med att byta till nya.

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av PiaJo
              Ok, jag har 2 ggr 18 w i mitt 100 liters och 1 ggr 15 w med reflektor i mitt 54 liters, så jag tycker att det borde blir mer ljus där?

              eller blir det mer ljus av 2 ggr 13w lågenergi?
              Det är en massa faktorer som spelar in såsom eventuella reflektorer, val av rör, ålder på rören, vilka ballaster du använder och dess skick, renhet på eventuella täckglas, och mycket mycket mer. Man måste nog mäta ljuset för att kunna ge ett säkert svar på frågan om verklig ljusmängd.
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                Ok, tänkte mest att de kunde vara så att det är ett annat ljus som gör att de växer så att det knackar och att det blir med gödning där pga alla fiskarna och pmdd ihop.

                Hade en räkvas innan 45 cm hög med en liten lite halogenlampa till och där växte sessilifloran så det knakade, tät och fin.
                I mina andra kar blir den bara hög och ranglig, glest mellan bladringarna, beror nog som sagt på mängden ljus och så.

                Är bara glad att det växer bra för dessa växter står där på tillväxt och förökning då jag väntar på ett större kar
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                Arbetssätt...