vad är nästa steg...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lusse

    • April 2008
    • 328

    vad är nästa steg...

    Hur tar jag mitt intresse för akvarieväxter vidare?
    Idag ser det så här:
  • MVN
    • September 2009
    • 181

    #2
    Du kan börja med aquascape och byta ut bakgrunden mot en svart eller liknande. Exempel kan vara att se på denna sidan för inspiration. Använder du CO2? (antar att du gör det, om inget så kan du prova)

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #3
      Ja bakgrunden är första steget. Sen är det svårt att säga vad du ska göra härnäst då man inte ens får en helhetsbild av karet, men lite "svårare" växter kanske om det är det som är ditt primära intresse...
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Nästa steg: Aquascaping.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Lusse

          • April 2008
          • 328

          #5
          Tack för tippsen. Aquascaping är något jag får titta närmare på! Ja bakgrunden är inte rolig har inte tänkt så mycket på det... Och svårare växter borde undersökas. Det är ju så tillfredställande att se dem växa när de trivs!
          Helhetsbild:

          Det är inte välkomponerat (nyligen gett bort ett överflöd av växter och bara behållt en liten del som får föröka sig igen). Så det känns mer som ett drivhus än landskap Det är litet o trångt bara på 80l.

          Kommentar

          • MVN
            • September 2009
            • 181

            #6
            Ursprungligen postat av Lusse
            Det är litet o trångt bara på 80l.
            Rekommenderar att du tar en titt här då (ett akvarium på 0.25L, en grym prestation av skaparen). Försöker helt enkelt säga att du kan göra väldigt mycket med 80L även om det inte känns så när man väl sitter där. Sen är ett större akvarium kanske lite roligare också.

            Kommentar

            • Lusse

              • April 2008
              • 328

              #7
              Rekommenderar att du tar en titt här då (ett akvarium på 0.25L, en grym prestation av skaparen)
              Ja det får onekligen en att tycka att man har ett förbannat stort akvarium och att det finns mycket möjligheter att utforska!

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #8
                Nog är det så att ett större kar öppnar för många möjligheter men samtidigt kan det bli lite övermäktigt när man ska ge sig in på seriös scaping där varje enskilt växtvlad är genomtänkt. Tror 80l är ganska lämpligt att börja med faktiskt, lättare att få en "ren" scape så.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  Kanske några av de svårare växterna, som t ex Rött Tusenblad (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=36&SOK=1) eller Rotala macandra (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=64&SOK=1).

                  Kräver bra ljussättning (vilket du får med reflektorer eller större ljusramp), och CO2 (vilket du kan få genom t ex en Tetra Optimat eller Easy Carbo). Jag har haft den första, men den tynade tyvärr bort. :/
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • Lusse

                    • April 2008
                    • 328

                    #10
                    Bakgrunds vägg av mossa?

                    Hej!
                    Som det har föreslagits innan så är bakgrunden något som i mitt kar har en förbättringspotential.
                    Tänkte att man kan göra en bakgrunds vägg med "Christmas Moss" som de har gjort på denna bilden:


                    Det är ifrån denna ebay annonsen:


                    Hur man går tillväga för att göra en vägg av mossa:


                    Bara lite orolig att mina halvvuxna yngel simmar bakom o fastnar...
                    Det finns många plantor på ebay. Kolla här:
                    Find the best deals for Live Aquarium Plants at the lowest prices. Shop by species for Anubias, Moss, Fern & more to find exactly what you need. Free Shipping for many items!


                    Upptäckte att jag har gött med PMDD i en för liten dos. I och med CO2 gödning så behövs det mer näring när det då växer kraftigare. Jag hade identifierat att jag hade bristsymtom och ökade KNO3 men det skulle i mer än det dubbla av vad jag satte i...
                    Om du har mycket ljus och tillsätter koldioxid (CO2) så kan doseringen behöva ökas med upp till 4 gånger standarddoseringen eller i extrema fall ännu mer. Det kan till och med behövas gödas flera gånger i veckan.
                    Nu ser det bättre ut:

                    Notera de nya fina vita rötterna och de nya gröna bladen.
                    Mvh Luciano

                    Kommentar

                    Arbetssätt...