Vad är detta för växt och hur skall jag få den att trivas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eye_In_The_Sky
    • January 2011
    • 38

    Vad är detta för växt och hur skall jag få den att trivas?

    Köpte en enligt mig mycket fin växt för en vecka sedan men redan efter några dagar visar det sig att den inte alls trivs i mitt kar. Bladen drar ihop sig och blir skruttiga.



    Själva karet är på 350l och har börjat gå mot en renare tid då jag haft en massa alger som ställt till problem. Har bytt från ett stycke 120cm 36W lysrör mot nu två stycken 150cm 58W vilket hoppeligen hjälper växterna lite bättre, blev iaf av med brunalgerna
    Har gått från ett vattenbyte i månaden till 30% varje vecka. Har för tillfället tre stycken interna filter som inte riktigt tycks kunna hålla rent vattnet tillräckligt då jag tror bakteriekulturen inte är den bästa i dem. Har på kommande ett externt filter med effekten 2000l/h inklusive 9w UV vilket hoppeligen kan bidra till en bättre balans i vattnet och en bättre bakteriekultur

    Jag är medveten om att vattenkvaliteten inte är på topp, gjorde idag ett test med tetra 6 in 1 och det visade på att jag skulle ha ett värde på 100-250mg/l No3 vilket inte alls är bra.

    Efter testet gjordes ett 50% vattenbyte och därefter i med tetra easybalance + PMDD vilket jag hoppas växterna skall tycka om. Vattnet blev mycket dimmigt men jag hoppas att det stabiliserar sig efter någon dag... Har förutom det igång två stycken 5l mäsk flaskor för att bidra med lite co2 för växterna, också dem har bara varit igång i en vecka.

    Så nu undrar jag bara om någon kan känna igen växten jag har och har en aning om vad jag skall göra som nästa för att försöka få det bättre för fiskar och växter? Vet att nitrat i höga halter inte är bra för fiskarna men hur reagerar växterna på det?

    Mvh Patrik
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #2
    Det där ser ut som alternaria reineckii, även kallad papegojblad. Tycker du ska ha is i magen, det är ingen jättesvår växt och du verkar ju ha ordnat kanonförutsättningar. Har själv testat den och tycker att den verkar behöva ovanligt lång tid att ställa in sig och rota sig. Just nu har jag den i ett 60 liters med 15W och ingen gödning, alltså sjukt dåliga förutsättningar, och den växer faktiskt.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      100-250mg/l No3
      Jag tror du lugnt kan bortse från den mätningen om du inte råkat lägga på en extra nolla...

      A. reineckii kan eventuellt vara känslig för höga nitrathalter, men gör du 30% vb en gång i veckan så kommer nitrathalterna vara nere på 0 efter typ 3-6 veckor.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Eye_In_The_Sky
        • January 2011
        • 38

        #4
        Har nu fått igång mitt externa filter som hoppeligen kommer bidra till bättre vattenvärden Reineckiin ser fortfarande skruttig ut men nya blad är på kommande så jag hoppas den tar sig efter någon vecka.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Är inte det en av de växter som brukar odlas emerst, och som tappar övervattensbladen när de odlas under ytan?
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Är inte det en av de växter som brukar odlas emerst, och som tappar övervattensbladen när de odlas under ytan?
            Jepp. Långt de flesta akvarieväxter odlas emerst och ställer om sig när de väl landat i akvariet. Lite synd att många inte verkar veta det, får många frågor kring det på jobbet, ex: köpte växt som nu tappar bladen. Fråga: kommer det nya blad i toppen och/eller sidoskott? Många gånger vet inte kunden det, men det är just sådant man ska kika på - ny tillväxt. Att se Claus Christensen förbereda en svärdsplanta för plantering är rätt skoj - väck med kruka, stenull och de flesta rötterna. Snipp snapp. Väck med ett bra gäng gamla blad, snipp snapp... kvar blir en tanig planta med 3-4 blad (de nyaste), som han sedan planterar. Sedan bara spana efter ny tillväxt.

            Hilsen,

            /P
            Senast redigerad av PatrikMalmo; 11 February 2011, 08:15.
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            Arbetssätt...