Suck, inte akvarieväxt? Chlorophytum bichetti

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    Suck, inte akvarieväxt? Chlorophytum bichetti

    Jag blir så trött. Köpte fisk och lite nya växter idag. Bland annat en chlorophytum bichettii. Jättefin och preciis vad jag sökte.

    Kommer glad i hågen hem och googlar som vanligt för att se så jag inte gör några planteringsmisstag. Hittar i princip inget om den, tills jag hittar några träffar om att de INTE fixar att växa under vatten längre tid?

    Någon som vet?

    /Alexia - spottar och fräser
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    läs från inlägg #50

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      ja det är en vanlig ampellilja du köpt, Chlorophytum comosum heter den. kommer inte hålla så länge helt under vattnet.

      Kommentar

      • Alexia
        • January 2011
        • 509

        #4
        Tack för svar. Och så TRÖTT jag blir.. Dels på butikerna, men ffa på LEVERANTÖRERNA av växterna, någon jävel (www.aquafleur.com....) levererar ju de där växterna som akvarieväxter till butikerna.

        Är det HELT chanslöst alltså att den överlever, eller kan man avvakta och se och slita upp den vid första tecken på knas? Eller är det bara ta upp eländet och ge den en kruka? Den gör sig så utomordentligt bra där den är - men jag vill inte förpesta vattnet för fiskarna/råka ut för fiskdöd.

        Men VARFÖR levereras de som akvarieväxter egentligen??

        Ang namnet så 'heter den' chlorophytum bichetii enligt lappen från leverantören. Alltså menar inte att det innebär den är bättre lämpad för akvariet än 'comosum'-varianten, men av ngn anledning 'döps de om' då alltså?

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          för nån kanske vill ha den i ett terarium eller i ett akvarium där själva växten är ovan ytan men rötterna under. tex.

          ta ur den nu. ingen ide att ha den i karet.

          Kommentar

          • Alexia
            • January 2011
            • 509

            #6
            Fast då borde det ju så att säga tydligt poängteras att det INTE är en akvarieväxt? Det finns på 'lappen' som är med inte någonting alls som på minsta vis talar om att det inte är en akvarieväxt utan en terrarieväxt/växa ovan vattenytanväxt.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              jovisst. finns som sagt mycket man kan påpeka när det kommer till djuraffärer

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                Ursprungligen postat av Alexia
                Ang namnet så 'heter den' chlorophytum bichetii enligt lappen från leverantören. Alltså menar inte att det innebär den är bättre lämpad för akvariet än 'comosum'-varianten, men av ngn anledning 'döps de om' då alltså?
                döps om och döps om, för arten bichetii tycker några att det är en ren art medan andra tycker det är ett synonym namn till Chlorophytum comosum arten eller en underart eller en namnsort.

                har för mig att SKUD (tyvärr nerlagt nu) nämner bichetii som ett synonym. och jag går efter det. hur som helst passar ingen Chlorophytum-art att ha som akvarieväxt.

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  Ursprungligen postat av Alexia
                  Fast då borde det ju så att säga tydligt poängteras att det INTE är en akvarieväxt? Det finns på 'lappen' som är med inte någonting alls som på minsta vis talar om att det inte är en akvarieväxt utan en terrarieväxt/växa ovan vattenytanväxt.
                  jag vet inte alltid om kunskapen är så hög om akvarieväxter på djuraffärer.

                  Kommentar

                  • Alexia
                    • January 2011
                    • 509

                    #10
                    Jo, fast jag tycker leverantören borde ha minst lika stort ansvar - det jag 'gnäller mest' om. Ska skälla på affären när jag är där nästa gång, men affärerna får ju sina växter levererade någonstans ifrån, och iaf på den lappen som är med i blomman har leverantören i det här fallet inte bemödat sig om att på den informationen ange att det är någon skillnad på den här och 'äkta' akvarieväxter. Dvs kollar jag på lappen på den här och på ehinodorus parviflorus så finns det inte minsta lilla, lilla 'ledtråd' att det ena är en akvarieväxt och det andra inte.

                    Kollar man på lev hemsida hittar man heller inte ett ljud om att den inte kan växa helt nedsänkt under vatten:

                    CHLOROPHYTUM BICHETTII

                    You are here: » Stock aquarium plants » CHLOROPHYTUM BICHETTII

                    Position in the aquarium: middle
                    Size 30 centimeter
                    Temperature 20-28 ºC
                    Light heel veel
                    Origin Cosmopolitan
                    Available ja

                    Kommentar

                    Arbetssätt...