andmat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robinason
    • March 2006
    • 117

    andmat

    Jag har haft en guldfiskskål med räkor och posthornssnäckor i några år. I den har jag haft javamossa, och även försökt med andmat. Men så lyckades jag med det som många anser omöjligt. Andmaten dog ut. Nu skaffade jag ett 98 liters kar för en dryg vecka sen, när jag inredde det så tog jag en del av javamossan från skålen och la i. Igår så såg jag små små gröna prickar flyta runt på vattnet. Kan det vara så att det funnits "frön" eller liknande från andmaten som helt plötsligt tycker att dom fått lite bättre betingelser? Det vore ju fantastiskt i så fall, att efter år i dvala bara helt plötsligt dyka upp igen... Kan det vara så, eller vad tror ni som vet?

    /Robert
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Nej, jag tror att det funnits små andmat i javamossan, som du inte har sett.
    Tror att det är extremt ovanligt att andmat förökar sig mer frön.
    Kul att du har bytt ut skålen mot ett halvhyfsat akjvarium, storleksmässigt, men egentlig borde guldfiskar ha ungefär dubbelt så stort.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • robinason
      • March 2006
      • 117

      #3
      Var kanske otydlig. Jag har inte några guldfiskar, utan räkor.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jag vet inte om det är vanligt eller ovanligt, men andmat förökar sig även med frö. Blommorna är mikroskopiskt små, fröna är också väldigt små och sjunker. Vid groning flyter de små groddplantorna upp igen.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Azur, du vet allt! Bara att ta till sig dina lärdomar!
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • J.Milton
            • January 2010
            • 674

            #6
            Jag har säkert flera kilo andmat, du kan komma och hämta hur mycket du vill =)
            240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
            Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
            Blogg+Galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...